Roadrunner skrev:
Hvordan gør man rent praktisk? Suger man det ud af beholderren eller kan man tappe det af på anden måde?
Og hvordan mht. udluftning af bremser bagefter?
Det nytter ikke noget bare at suge bremsevæsken ud af beholderen, da du ender med at have gammel bremsevæske i rørene og slangerne.
Der er grundlæggende 2 metoder til at skifte bremsevæske.
1. Dette kræver 2 mand. En mand pumper bremsepedalen (og holder trykket på bremsen) og den anden lufter bremsen ud ved udluftningsskruen bag på ankerpladen/kaliberen. Dette gøres ved at sætte en klar gummislange på udluftningsskruen og åbne den når der er tryk på bremsen. Når bremsepedalen er i bund lukkes udluftningsskruen og bremsen pumpes til der er tryk på den igen. Når du kan se at væsken i slangen er ren (skifter fra grumset, brund el lign til klar) er væsken skiftet i den streng af bremsesystemet. Det er vigtigt at du holder enden af slangen under overfladen af væsken i beholderen du opsamler den brugte væske i, så ikke slangen suger luft baglæns.
2. Med en bremseudlufter som denne
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4432&n=10&KundeID=
kan man suge væsken ud gennem udluftningsskruen uden at skulle pumpe bremsepedalen. Man slipper for at skulle bruge en hjælper og det går 20 gange hurtigere, men det kræver selvfølgelig at man han en kompressor. På listen over ynglings værktøj står det her rimeligt højt på listen.
Husk at starte med højre baghjul, så venstre baghjul, så højre forhjul for at slutte med venstre forhjul.