Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Motorombygning på Type4?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Sholmen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hejsa... Håber de kloge motor-dudes kan svare mig på nogle spørgsmål.

1303'eren skal laves til ræs og jeg vil have en type4-motor i den. Da den gerne skulle have nogle nosser, vil jeg gerne op på 2,4 ltr og ca. 150-170 hk. Det er ihvertfald målet. Spørgsmålene er:

Er det den "almindelige" 1,7 type4-blok der bliver bearbejdet til 2,4-kittet? Jeg har ikke købt motor endnu til projektet, så vil gerne vide hvad jeg skal gå efter.

Kan det betale sig at finde en motor der allerede er bygget om og evt renovere/tune videre på den?

Ved godt det er meget omfattende, men hvilken opsætning skal der til for at få den ydelse (hvilke stumper skal jeg gå efter. Karburatore, topstykker, knast osv)?

Håber i kan hjælpe :-)

I er velkomne til at komme med rettelser, foreslag, ideer osv...

(permalink) warp Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Har du købt bilen eller skal du også ud at købe den først?
Grunden til jeg spørg er at en 1303'er er noget tungere en fx. en 1200 og derfor giver en lavere power-to-weight ratio i forhold til fx. en 1200 med samme motor. Så hvis du også skal ud og skaffe bil til en race-boble ville jeg kigge efter en ældre model end en 1303'er for at få mere bang-for-the-buck.
Hvis du har bilen i forvejen kan der selvfølgelig også blive en god racer ud af en 1303'er. :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Prøv lige at slå vejen forbi http://www.morepower.dk - Farmer har nogle motoropsætninger beskrevet.

Skal du ud og finde en T4 blok, er 1800 nok den bedste. Hvis der skal laves opret blæserkonvertering skal du finde én med åben åndeboks, da det er der generatorfoden sættes på. Dvs. at f.eks CU blokken ( 2 ltr. ) ikke er speciel velegnet til det lille kunststykke...
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
warp: Jeg har allerede bilen... Har været igang med at sætte den istand, men gik kold i projektet. Har siden fået mulighed og lyst til at prøve igen. Og da jeg er lidt fartgal, syntes jeg det kunne være sjov at bygge en raceboble til trackdays og race-events. Den er godt nok lidt tungere, men McPherson-styrtøjet skulle vistnok være en fordel.

Biffo: Jeg havde tænkt mig oprejst blæserhus/Porschekøl, men vidste ikke at der var forskel på blokkene til at det kunne lade sig gøre. Ifølge CSP's hjemmeside skal blokken bare bearbejdes for at det kan monteres. Iøvrigt har jeg hørt at 1800'eren skulle være sværd at få fat i... eller er det kun den med indsprøjtning der er det? Jeg er ikke så meget inde i al motorhalløjet endnu, så bær lidt over med mig. Man skal jo lære det på en eller anden måde... ;-)
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Dan

Det kan da godt være at 1800erne er ved at være lidt svære at finde - der er vist nok også nogle 2,0 ltr. med åben breather box, det er jeg ikke helt stiv i..

Opret køling få´s som et sæt ved CSP, med de nødvendige basisdele - på den site er der også en fortegnelse over motorkoder og størrelser. Kig under "models overwiev".
Inden du farer ud og gør noget hidsigt, vil jeg kraftigt anbefale dig at ta´ en snak med Farmer - han ved en masse omkring T4 motorer..

mvh
Arne.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det bliver dyrt :D
Jeg taler af personlig erfarring.

Jeg har også planer om at bygge et vilddyr af en motor med 150-170+hk 2,4L t4 motor med prosche blæs, jeg vil bruge et par år, så jeg er følger lige med i din tråd.
Skriv endelig hvis du kommer frem til noget.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg skal nok holde folk opdateret, men der går nok lidt endnu... Jeg havde også planer om at bygge den over et par år da det jo er en ret dyr affære. Men jeg spørger nu så man lidt efter lidt kunne holde udkig efter de rigtige stumper og så småt købe lidt ind til det.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg skrev lige lidt ned hvad jeg skulle bruge, og man skal nok regne med en pris på over 40k inden man kommer ud at køre, hvis man vælger nye dele.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Jakob M]Jeg skrev lige lidt ned hvad jeg skulle bruge, og man skal nok regne med en pris på over 40k inden man kommer ud at køre, hvis man vælger nye dele.

MVH Jakob

det er nok også for lidt afhængig af om du selv laver udstødning, hvad type køling du bruger samt hvilke topstykker du bruger. og afhængig af den kvalitet dele du bruger.

men det kan godt lade sig gøre for 40k hvis du bruger std topstykker selv laver udstødning og bruger std køling. og billige stempler og cylindere. ikke at det ikke kommer til at holde men det er måske ikke over 6000 rmps du skal og ikke regne med mere end max 140-160 hk, selvfølgelig afhængig af hvor meget du nulrer den.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den pris som jeg er kommet frem til er med cylinder sæt fra farmer til 7350,- og csp porsche blæs til 11020, samt et par brugte 48mm karbs til 4000,-. Samt ny web cam knast, plejlstænger, krumptap, web cam løfter, stødstænger m.m.
Der er selvfølgelig en masse småting, samt topstykke, som mangler som skal lægges til prisen.

Det kan godt være at det kommer tættere på de 50k, hvem ved, tanken er da dejlig :D

Og når man taler mange hk skal der også købes en ny gearkasse, det koster også penge.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk

Reply

You must log in to post.