jeg ved godt det er en farlig overskrift, men det var hvad jeg kunne komme på i farten...
nå men her den anden dag faldt mig og min ufattelige hjælpsomme kammerat over en tandemcykel og en lille havefræser. så kom vi jo til at diskutere hvorvidt de to dele ville passe overens. fandme jo 5 timer efter havde vi en motoriseret tandemcykel. mine ingeniør-skills er bare ikke så udbredte endnu, så projektet er lidt på standby til vi finder en gearing der passer noget bedre. den kan ikke slæbe os begge, men med lidt hjælp fra mig kan den trække lillefyr (min hjælpsomme kammerat)
billeder kommer.
nå, men så her til aften da vi skulle ud og modelere videre på min forruderamme til buggyen (den bliver fed på et tidspunkt) kom vi da til at kigge i jernstakken. den var jo blevet gevaldig stor i løbet af dagen, da jernmanden kommer i morgen. om så fandme der allerøverst stod der sku en MURRAY 13,5 hk havetraktor uden klipper.
det tog ikke lang tid at få pæret den ned der oppe fra. den havde så stået lidt skævt så olien var løbet på den anden side af stemplet. af med tændrøret og dreje motoren et par gange. så på med startkabler og så sprang den fandme igang. nogen gange er man heldig.
den manglede så et forhjul og det andet var fladt, men det gør jo ingenting. lillefyr op på sædet og mig op og stå på trækkrogen og af sti af sted. så blev det da min tur til at prøve vidunderet. lillefyr var så ikke helt tung nok til at løfte forenden fri, så vi måtte have assistance af en anden kammersjuk. så skal jeg da ellers lille love for at vi fik forenden fri, med det resultat at jeg lå på ryggen med en havetraktor ovenpå mig. det var en god anledning til at få grint igennem, især fordi vi fik stillet plæneklipperen lodret men motoren var ikke gået ud, så den kørte sku sin vej på to hjul.
så blev vi enige om at vi hellere måtte finde et par forhjul. hen og rode i jernstakken igen. der stod sku en gammel dieselbrænder til korntørringsanlæget. jeg fik flået hjulene af den, og fandme om de ikke passede på millimeteren på akslerne. så der stod den og så lækker ud med 20 cm. brede bagdæk og 5 cm. brede fordæk som var en anelse mindre i diameter end de oprindelige hjul. bagskærmene var bøjet efter mit styrt, så dem havde vi flået af. der var ingen tvivl, den blev kåret til vores nyeste dragstar-øse. så vi er gået igang med at få laver en gearing der passer lidt bedre til vores behov. (nu skal motoren jo ikke slæbe klipperen, så den har rigeligt med hk)
vi fik i øvrigt også arbejdet ca. en halv times tid på forruderammen:-)
billeder kommer. (desværre ikke af mit styrt)
i øvrigt er planen at tage tandemen til skovsøen til torsdags-motorcykeltræf inden for den nærmeste fremtid.
skriv endelig her hvis i har noget georg gearløse halløj i går og roder med.
Du har simpelt hen for meget fritid!!!
Underholdende tråd! Jeg har nogle vildt syrede billeder inden bag mine øjne.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Kan vi så få nogle billeder det lyder fedt hvor hurtig kan den køre i timen..???
jeg skal nok lige tage mig sammen. har været ude at spartle bunden til buggyen... fyfy skamme, men de der punksvejsninger (udført af mig) lignede simpelthen noget der var løgn. spekulerer på om jeg når ud og køre i år. den er jævnt meget adskildt endnu.
altså det er planen at tandemen skal kunne køre ca. 25km/t på toppen. men lillefyr og mig har en aftale om at vi stopper ikke med havetraktoren før end vi har været over 50km/t om så vi skal slæbe den efter en bil.
jamen så skete der da lidt igen. jeg ved faktisk ikke hvor jeg skal starte, så jeg prøver fra starten:-)
her til aften to vi fem mand høj, og en kasse øl, ud og legede. det var fantastisk. vi fik monteret det nye remhjul henne på motoren, med det resultat at koblingen ikke længere var,,, eller jo den var til pynt. hvad skal man da også med sådan en. vi fik sparket liv i vidunderet, ved at løfte det ene baghjul fri af jorden. så måtte vi jo lige se hvad den kunne. det var godt nok en tam tophastighed, trods alt. hmm, hvad gør man så, sagde vi til hinanden. der kunne umuligt komme et større remhjul på, hov, var der nogen der sagde hjul? yes sir. ned i stakken med gamle fælge og dæk og finde nogle store hjul.
men hvordan pokker monterer man store hjul på en lille havetraktor uden at ødelægge fælgene på de store hjul? vi kom frem til at vi skulle bare have nogle tilpas store hjul, så vi kunne tage lidt luft ud af havetraktordækkene, sætte fælget hen over det lille hjul og så fylde det med luft, så det klemte godt ud i fælgringen. for at det kunne lade sig gøre skulle vi op i en størrelse lastbilanhængerhjul. jeg kan love jer at den blev nice at se på. fuck den var køl. og for dælen der var fart på numsi (lillefyrs storebror) da han gled op ad markvejen på svinet. halli hallo den gik godt, bare ved normal topfart, og da han så fik hevet i tændingsregulatoren da han gled forbi skal jeg fortælle jer den rendte stærkt. den var så tilpas gearet så når man flåede den igang fra frigear til førstegear, lettede forhjulene 15cm. fra jorden....
jeg nåede desværre ikke at få en tur på den, for da lillefyr skulle prøve den efter brormand, skulle han lige have den vendt på markvejen. den slags skal jo helst foregå med hjulspin, og da kobling er en by i rusland, sagde det bang (højt) da han rev den fra bakgear til fremadgear og differentialet lå i ca. 15 stykker på jorden under raceren.
og så tænker i nok at det blev en kort og kedelig aften/beretning. så må i lige tænke igen, for vi kom jo lige til at tale om at vores ene chef havde da en havetraktor stående i et jørne og samle støv, fordi den kørte dårlig (den kan kun lige holde sig igang når der er fuld choker på. vi fik fat på manden og fik hentet det nye vidunder, men vi kunne ikke få den lortemotor til at gå ordenligt. vi har forsøgt at lokalisere fejlen, og vores bedste bud (efter at have stået i benzin og æter en hel aften) er at det må være en ventil der ikke fungerer helt korrekt, så den måske trækker vejret igennem udstødningen.
vi blev enige om at lægge værktøjet fra os og når vi så mødes næste gang flår vi lortemotoren ud og sætter den fra den anden havetrektor over i. den har jo en fantastisk gearkasse. det er vist sådan noget vario-et-eller-andet, hvor man heller ikke skal bruge kobling.
der er blevet filmet og taget billeder, med mobiltelefonerne. det kommer på så snart folk får det sendt til mig.
jamen så fik vi jo de store hjul og den anden motor over på den nye haveracer.
den er helt fantastisk. faktisk er den så vild at lillefyr gik bagover med den, han var så knap så heldig som mig, han fik rattet ned over javertudsen så den blev vist lidt blå.
men vi var ude og lege i eftermiddags, hvor vi ordnede motor og hjul. de andre tog på macD, det havde jeg ikke lyst til så jeg kørte hjem og spiste. da jeg så skulle til og afted igen, ringede min tlf det var lillebrian (ikke lillefyr) der sagde at jeg lige skulle vente hjemme i to minutter. det gjorde jeg så og hvad tror i så der kommer trillende ned af indkørslen?
ja rigtigt gættet. et stk dragracer. de havde kørt ca fem km ude fra gården og hjem til mig. to mand i traileren på mine gamle buggysæder, og en der kørte...
og så var vi ellers rundt og besøge folk indtil den bagerste kilerem ikke kunne mere. så måtte vi have et tov i gammel golfen og slæbe den hjem. der nåede den over 50 km/t, men ellers var topfarten 40km/t ned af bakke og 30km/t op med to man og en trailer på slæb.
billeder af dyret. også et enkelt af den gamle racer, den så anderledes ud da vi kørte på den:-)
så har vi sku lige hentet vores lidt mere alvorlige projekt. et stk astro-van, v6, 4,2 liter.
han sagde at der var noget galt ved starteren og han var træt af at den ikke kunne starte, så vi fik den til skrotprisen. jeg sagde til lillefyr da vi kørte derud, at jeg vil vædde med der går højest en time, fra vi kommer hjem til vi har gang i den. ganske rigtigt, men så havde vi også været ude og aflevere den bil vi havde kørt den på. :-)
det er så meningen at vi stripper den. vi piller bagtøj, gearkasse, fortøj og motor af den, og smider resten ud. de dele vi står tilbage med skal så bruges til en dragster. en der nok bliver lidt hurtigere end vores tidlige projekt...
hold da helt kæft hvor den brøler sådan en karl. det er vist en han. jeg tror kun den har 150 hk. men til gengæld et sygt moment. det skal nok blive sjovt... fortsættelse følger!!!
add: vi har også en turbo fra en ford 7710 traktor liggende som måske skal på. men det ligger nok lidt ude i fremtiden.
det var jylland ikke?????.....näää odense står der sgu da ;o)