Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer med at komme i bakgear. Problem løst.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Efter jeg har fået t4 motor og kobling, kan jeg tilsyneladende ikke koble helt ud, for når jeg prøver at sætte den i bakgear med motoren kørende, så børster den tænder.

Hvis jeg prøver at juster koblingskablet, så ryger frigangen på koblingspedalen, og udrykkerlejet kører med rundt hele tiden.
Hvis jeg skal have den til at kunne bruge bakgeare svare det vel til at koblingen er halvt trykket ind hele tiden.

Skal lige sides at dette var ikke noget problem med en t1 motor og t1 kobling monteret. Så gearkassen er ok.

Mener at have hørt noget med en længre koblings arm, kan det passe, og vil det løse mit problem?

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, koblingsarme findes i 3 længder. Så det er nok din løsning..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har lige tænkt lidt over det med en længre arm, det hjælper ikke på vandringen, men det hjælper på at koblingen bliver lettere at træde ned.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) KimHH Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du sætter en kortere arm på burde den koble mere ud...?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er muligt der findes forskellige længder på armene. Men den må så hænge sammen med længden på armene der holder tryklejet.
Men det er ikke problemet. Lad være med at begynde at rode med det.
Navet kan være skævt, fra fabrikanten, eller man har bøjet det ved isætningen af motoren.
Navet glider ikke frit på højgearakslen, enten er den rusten eller man har smurt det md fedt. Det skal bare være rent og tørt.
Lejet i svinghjulet er defekt og klemmer højgearakslen, eller har du glemt at indbygge et leje ?
Koblingens trykplade "starter" på forkert udgangspunkt. Hvis navet er for tykt f.eks.
Trykpladen sidder skævt så den ikke er i bund i recessen i svinghjulet.
Eller ?

Det er svært pr. PC. Det kunne være rart at mærke den. Du skal kunne mærke at den bliver blød lige når pedalen når bundstoppet.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Efter rigtigt justering af koblingen med ca 20mm frigang ser det sådannen ud:

Hvis man sætter den i første gear, træder koblingen helt i bund og starter bilen begynder den at rulle frem.

Hvis man starter i frigear vil den ikke komme i gear.

Hvis man prøver at sætte den i gear med motoren stoppet, kan den komme i alle gear.

Når man træder koblingen ned er den hård i starten og når den er kommet over udkoblings punktet bliver den 'blød' igen som den skal.

Det skal siges at der er monteret et opdaterings sæt (Konverterskive,ny til gl.type Boble,Bus)på koblingen fra k&b som gør at udrykkerlejet og koblingen passer sammen.
Der er monteret et leje i svinghjulet som der skal.

Jeg kan ikke se hvordan gearkassen bliver trukket med rundt.
Jeg har brug for jeres hjælp.
Der må være andre som har prøvet det samme før.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja masser af gange. Læs nu mit svar.
Men du kommer nok ikke uden om at tage motoren ud og få kontrolleret dit nav for skævhed.
Kan den evt. koble fri, hvis du IKKE træder den HELT i bund ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=Jakob M]Efter rigtigt justering af koblingen med ca 20mm frigang ser det sådannen ud:

Hvis man sætter den i første gear, træder koblingen helt i bund og starter bilen begynder den at rulle frem.

Hvis man starter i frigear vil den ikke komme i gear.

Hvis man prøver at sætte den i gear med motoren stoppet, kan den komme i alle gear.

Når man træder koblingen ned er den hård i starten og når den er kommet over udkoblings punktet bliver den 'blød' igen som den skal.

Det skal siges at der er monteret et opdaterings sæt (Konverterskive,ny til gl.type Boble,Bus)på koblingen fra k&b som gør at udrykkerlejet og koblingen passer sammen.
Der er monteret et leje i svinghjulet som der skal.

Jeg kan ikke se hvordan gearkassen bliver trukket med rundt.
Jeg har brug for jeres hjælp.
Der må være andre som har prøvet det samme før.

MVH Jakob

Hej Jakob.

Jeg havde nogenlunde de problemer du beskriver på min Karmann Ghia. Måtte stoppe motoren for at få den sat i bakgear osv. Det endte med at jeg fik skiftet koblingen (ca. 1200,- mener jeg) og siden har der ikke været nogen problemer. Men det var altså med standart 1200 motor og gearkasse (180 mm).
Håber det kan hjælpe.

Holger
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Selve koblingslamellen er helt ny (210mm).

Hvis jeg trykker let på bremsen i gear og motoren igang så kører motoren fint, der er intet at se eller høre hverken på omdr eller belastede motor.
Men som Frank skriver er det nok af med motoren, og jeg skal hilse at sige den er ikke lige til at få ud, selvom det er en buggy. :D

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Problem løst.

Det hele startede med at en ven syntes at koblings og bremsepedalen gik for langt frem og det kunne de jo ikke, så de blev justeret tilbage.
Har derefter glemt alt om det.

Så for at få en længre vandring justeret jeg pedalen frem igen og vupti nu virker den igen, og ja jeg er lidt flov over det.

Undskylder mange gange for brugen af jeres tid ;D

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk

Reply

You must log in to post.