Modtog dette fra Færdselstyrelsen idag pr. mail... Blot til orientering for dem det måtte interessere... :) ikke så meget nyt, men en præsisering fra Færdselsstyrelsen..
"Færdselsstyrelsen og SKAT konstaterer i stigende grad indførsel og godkendelse af kit-cars/replica'er, altså specialbyggede biler, efterligninger eller nye/nyere biler fremstillet i små styktal.
Bilerne godkendes fejlagtigt ved syn på baggrund af dokumentation af tvivlsom karakter, bl.a. på baggrund af tidligere registrering i et EU-land, eller med Certificate of Title fra USA. Nedenstående informationer kan medvirke til at afgøre, om en konkret specialbil kan godkendes ved syn.
Iflg. Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 14.02, kan et køretøj fremstillet i færre end 500 eksemplarer aldrig indføres/godkendes på lempelige vilkår på baggrund af en tidligere registrering, uanset hvor.
Der skal altid foreligge en Data-erklæring ved syn.
Ingen anden dokumentation må accepteres i sådant tilfælde.
Det påhviler - om nødvendigt - altid fremstiller at dokumentere, at et køretøj er fremstillet i flere end 500 eksemplarer.
Såfremt stelmærkningen er en VIN-kode med 17 tegn, er det let at kontrollere, jf. Vejledningen, afsnit 2.01.001:
Tredje tegn er altid et 9-tal for biler fremstillet i færre end 500 stk. pr. år.
Et eksempel:
AC9CSLK1398AM1567.
AC9 er en del af fabrikantkoden. Søger man lidt på Internettet, kan man finde, at bilen er fra Sydafrika, fra firmaet "Hi Tech Automotive".
De fremstiller efterligninger af den legendariske AC Cobra fra USA.
9 angiver, at man fremstiller færre end 500 stk. om året.
Hi Tech Automotive er grundlagt omkring 1990 og kan altså ikke have produceret biler, der forsøges dokumenteret ældre ved en tidligere registrering.
AM1 er den anden del af fabrikantkoden. Tegnene 12-13 kan aldrig være bogstaver for biler, der er masseproduceret.
VIN-koden er taget i anvendelse ca. 1970. Biler, der angives at være fra 60'erne, kan altså ikke have VIN-kode som stelmærkning.
Biler med stelmærkning som den viste er indført til landet og godkendt ved syn som "Ford Cobra".
Som dokumentation er fremlagt Certificate of Title fra USA med stelnummer "K1398AM1364" og mærke Ford, årgang 1965....
Man bør være mistroisk, når man får fremlagt sådan dokumentation, bl.a. fordi:
· Ford har aldrig haft en model "Cobra",
· Ford anvender kun cifre på de sidste seks pladser i stelmærkningen,
· der er ikke lavet efterligninger af en AC Cobra så tidligt som i 1965.
Lidt at tænke over:
· Der er på verdensplan mindst 150 forskellige fabrikanter, der fremstiller efterligninger af AC Cobra...
· I Danmark er der formentlig kun et enkelt eksemplar af den ægte AC Cobra...
· Nyere efterligninger kan næppe opfylde gældende bestemmelser om kollisionssikkerhed og miljø, og er ikke kontrolleret for det...
· Flere lande - også i EU - tillader biler årgangsfastsat på baggrund af enkeltdele, de er bygget på. Fx kan en bagaksel fra en gammel Morris Marina anvendes til en Marlin Roadster kit-car bygget i 2005, og bilen efterfølgende registreres i England som en årgang 1971...
· Hvis bilen er af et mærke, der normalt ikke sælges i Danmark, skal man sikre sig - uanset om bilen har været registreret i et andet EU-land - at der er tale om en masseproduceret bil. Hvis det ikke er tilfældet, skal der afleveres en Data-erklæring i forbindelse med synet... Det er fremstiller, der skal dokumentere styktallet fra produktionen.
· Man kan af og til se på registreringsdokumentet fra udlandet - fx det tyske, at der er tale om en kit-car eller replica. I så fald må bilen kun godkendes med den anførte dato for første registrering, såfremt man er sikker på, at bilen er/kan være bygget på dette tidspunkt....
· Biler uretmæssigt godkendt ved syn og som ikke opfylder sikkerhedsmæssige bestemmelser, kan af Færdselsstyrelsen få godkendelsen trukket tilbage...
Ved det normalt tilhørende Toldsyn af en specialbil må der ikke afkrydses for original stand, medmindre man er meget erfaren i netop den konkrete biltype.
Såfremt fremstiller ønsker afkrydsning for original stand, skal fremstiller dokumentere meget detaljeret, at det også er tilfældet (når det er en bil, man ikke selv har indgående kendskab til).
En anbefaling:
Er du det mindste i tvivl om grundlaget for godkendelse af en specialbil eller kit-car/replica er til stede, så kontakt Færdselsstyrelsen, før du fortsætter. Vi hjælper hellere end gerne med at opklare spørgsmålene forud, i stedet for at genere en senere ejer ved at kræve nummerpladerne afleveret... "
Mvh
Leif Lorenzen
Chefkonsulent
Færdselsstyrelsen
Tilsynsafdelingen, syn og omsyn.
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
"Færdselsstyrelsen og SKAT konstaterer i stigende grad indførsel og godkendelse af kit-cars/replica'er, altså specialbyggede biler, efterligninger eller nye/nyere biler fremstillet i små styktal.
Bilerne godkendes fejlagtigt ved syn på baggrund af dokumentation af tvivlsom karakter, bl.a. på baggrund af tidligere registrering i et EU-land, eller med Certificate of Title fra USA. Nedenstående informationer kan medvirke til at afgøre, om en konkret specialbil kan godkendes ved syn.
Iflg. Vejledning om syn af køretøjer, afsnit 14.02, kan et køretøj fremstillet i færre end 500 eksemplarer aldrig indføres/godkendes på lempelige vilkår på baggrund af en tidligere registrering, uanset hvor.
Der skal altid foreligge en Data-erklæring ved syn.
Ingen anden dokumentation må accepteres i sådant tilfælde.
Det påhviler - om nødvendigt - altid fremstiller at dokumentere, at et køretøj er fremstillet i flere end 500 eksemplarer.
Såfremt stelmærkningen er en VIN-kode med 17 tegn, er det let at kontrollere, jf. Vejledningen, afsnit 2.01.001:
Tredje tegn er altid et 9-tal for biler fremstillet i færre end 500 stk. pr. år.
Et eksempel:
AC9CSLK1398AM1567.
AC9 er en del af fabrikantkoden. Søger man lidt på Internettet, kan man finde, at bilen er fra Sydafrika, fra firmaet "Hi Tech Automotive".
De fremstiller efterligninger af den legendariske AC Cobra fra USA.
9 angiver, at man fremstiller færre end 500 stk. om året.
Hi Tech Automotive er grundlagt omkring 1990 og kan altså ikke have produceret biler, der forsøges dokumenteret ældre ved en tidligere registrering.
AM1 er den anden del af fabrikantkoden. Tegnene 12-13 kan aldrig være bogstaver for biler, der er masseproduceret.
VIN-koden er taget i anvendelse ca. 1970. Biler, der angives at være fra 60'erne, kan altså ikke have VIN-kode som stelmærkning.
Biler med stelmærkning som den viste er indført til landet og godkendt ved syn som "Ford Cobra".
Som dokumentation er fremlagt Certificate of Title fra USA med stelnummer "K1398AM1364" og mærke Ford, årgang 1965....
Man bør være mistroisk, når man får fremlagt sådan dokumentation, bl.a. fordi:
· Ford har aldrig haft en model "Cobra",
· Ford anvender kun cifre på de sidste seks pladser i stelmærkningen,
· der er ikke lavet efterligninger af en AC Cobra så tidligt som i 1965.
Lidt at tænke over:
· Der er på verdensplan mindst 150 forskellige fabrikanter, der fremstiller efterligninger af AC Cobra...
· I Danmark er der formentlig kun et enkelt eksemplar af den ægte AC Cobra...
· Nyere efterligninger kan næppe opfylde gældende bestemmelser om kollisionssikkerhed og miljø, og er ikke kontrolleret for det...
· Flere lande - også i EU - tillader biler årgangsfastsat på baggrund af enkeltdele, de er bygget på. Fx kan en bagaksel fra en gammel Morris Marina anvendes til en Marlin Roadster kit-car bygget i 2005, og bilen efterfølgende registreres i England som en årgang 1971...
· Hvis bilen er af et mærke, der normalt ikke sælges i Danmark, skal man sikre sig - uanset om bilen har været registreret i et andet EU-land - at der er tale om en masseproduceret bil. Hvis det ikke er tilfældet, skal der afleveres en Data-erklæring i forbindelse med synet... Det er fremstiller, der skal dokumentere styktallet fra produktionen.
· Man kan af og til se på registreringsdokumentet fra udlandet - fx det tyske, at der er tale om en kit-car eller replica. I så fald må bilen kun godkendes med den anførte dato for første registrering, såfremt man er sikker på, at bilen er/kan være bygget på dette tidspunkt....
· Biler uretmæssigt godkendt ved syn og som ikke opfylder sikkerhedsmæssige bestemmelser, kan af Færdselsstyrelsen få godkendelsen trukket tilbage...
Ved det normalt tilhørende Toldsyn af en specialbil må der ikke afkrydses for original stand, medmindre man er meget erfaren i netop den konkrete biltype.
Såfremt fremstiller ønsker afkrydsning for original stand, skal fremstiller dokumentere meget detaljeret, at det også er tilfældet (når det er en bil, man ikke selv har indgående kendskab til).
En anbefaling:
Er du det mindste i tvivl om grundlaget for godkendelse af en specialbil eller kit-car/replica er til stede, så kontakt Færdselsstyrelsen, før du fortsætter. Vi hjælper hellere end gerne med at opklare spørgsmålene forud, i stedet for at genere en senere ejer ved at kræve nummerpladerne afleveret... "
Mvh
Leif Lorenzen
Chefkonsulent
Færdselsstyrelsen
Tilsynsafdelingen, syn og omsyn.
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K