Mogens
40607123 - 9620 Aalestrup
En lille opdatering.
Som det ser ud er det alligevel muligt at få blandet farver hos EM :). Der skal dog mindst aftages en 5L dåse og prisen er ca 50% højere end på de farver som de har som std i deres sortiment... Har lige fået besked på at de kan blande den RAL farve som jeg gerne vil have
Følger spændt med. Jeg har lige købt maskinmaling til jagtvognen. Dog kun en færdigblandet mat sort. Der skal vist også helst bruges hærdelak, hvis det skal sprøjtes på og tørrer ordentlig. Ja også skal malingen fortyndes med fortynder til den rigtige viskositet.
Er der nogen der har nogen erfaring med blandingsforholdet mellem maling og fortynder?
Smid endelig nogle billeder op. Hennings også meget gerne af din jagtpølse.
Jeg har desværre heller ikke nogen erfaringer med maskinemalje eller lak for denne sags skyld.
Mhp materingspaste siger man hos EM kun godt for at blande lakken op med 30 (helst) eller MAX. 40%. Ellers bliver lakken for tynd og der er risiko for at den koger op/bobler, især når den skal påføres med rulle. Med denne blandning bliver lakken dog ikke helt mat - men det skal den! Er der nogen der har erfaringer med det? Hvor meget materingspaste kan man med nogenlunde god samvittighed blande ind uden at komme derud, hvor lakken ikke bider længere? Hvilken slags rulle skal bruges? Og så lige spørgsmålet ang. fortynder ja/nej og hvor meget?
Kan vi ikke få nogen på banen, som har prøvet det før???
Jeg brugte det direkte fra spanden.. ( mat sort ) Brugte hverken hærdelak eller fortynder, da det har den konsistens det skal have..
malingen i en sprøjte, og så igang.. den bider på alt..
Og mht at holde bilen ren, er det ligeså nemt som alm lak, den skal bare tørres over bagefter man har vasket den.. og fluer osv er også nemme at få af..
se projektet her: http://vwnettet.dk/topic/167884
kan man gir det klar lak ,når man har maler med esbjerg maskinamalje ?
Sigaard det er sgu et i orden resultat. Håber jeg kan ramme noget der ligner på jagtvognen.
Nu kommer alle spørgsmålene :)
Hvor stor kompressor brugte du, da du sprøjtede. Jeg har en 3 hk, 15 liter, håndværker model, kompressor til rådighed som jeg håber kan klare opgaven. Vandudskiller og sprøjtepistol er anskaffet i biltema (+masken :-).
Malede du uden grunder som underlag?
Hvilken temperatur malede du i? Jeg går og venter på det bliver varmere i vejret. Er det unødvendig?
Sigaard, lige et spørgsmål til: Hvor meget matteringspasta brugte du per liter til at opnå dette resultat? Håber at der eer lidt luft til mere, jeg kunne godt tænke mig en endnu mere matt finish...
hej jeg har malet min baja med pensel og matsort på vandbasis den er benzin fast og løber godt sammen den ser ud som de biler de har i det danske forsvar.
EM virker godt for mig. Deres grunder kan bruges som "FYLDER", hvis man blander i højre viskositet, og er nem og slibe efter, jeg bruger en 400 LAKPAPIR.
VISKOSITET = antal sek malingen tar og løbe igenem en viskositetsmåler.
Viskositet hænger sammen med flere faktorer, jo lavere viskositet jo nemmere har det med og stikke af, og jo højere har det nemere ved og lave appelsinhud, men temperaturen i det rum, man står og maler i er afgørende, jo højer grader des højre viskositet kan man sprøjte med da malingen får en bedre flydeevne og hurtiger tører.
Jo højere viskositet får man også mere dybte i det man har malet , da der er mere maling end fortynder, der er logisk.
Et godt tip, er når man er færdig med og male så hæld en sjat terpentin i den malig der er til overs, hvis der er noget, så vil den ikke trække skin til næste gang du skal bruge det.
Størrelse på kompressor, er ikke afgørende, da det mere er spørgsmål om hvad man skal male, alså jo større ting jo større kompressor, ellers kommer den på overarbj.
Det tryk man skal arbj, under er mellem 3 og 6 bar, men det afhænger også af den viskositet man kører med.
Så man kan ikke bare sige at i skal gøre sådan og sådan, så længe vi snakker det her på et hobby plan, da omgivelserne har stor betyning !!!
Hvad virker for en, virker ikke for den anden !!!
Jeg industrisprøjter til daglig, i en lukket malerkabine, hvor udsugning og friskluft er den samme hver dag, og hvis jeg afviger bare et par sek, får jeg syn for sagen med det samme !!!
Håber det svarer på nogle af jeres spørgsmål.
Thomas. :)
Daller38: ideen med den matte finish er jo netop at undgå lakken.. men det kan da gives bagefter..
Pesen: Jeg brugte en ganske almindelig hobby kompressor, som alle vel køber til deres garage.. Det virkede fint.. den kæmpede lidt, men klarede da opgaven..
Malede uden grunder.. sleb bilen let, og malede direkte ovenpå.. EM bliver jo brugt til traktorer osv, og tror ikke de grunder det helt store inden.. det bider på alt..
Temperaturen var 20 + grader.. det var højsommer, så medmindre du har varme i din garage, så ville jeg vente til det bliver varmere..
vwoderwat: Brugte ingen matpasta, det var blandet som mat sort i spanden.. så må være dig svar skyldig.. men jeg vil mene, at hvis det bliver mere mat, så får du problemer med at holde bilen ren..
You must log in to post.