Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Esbjerg Maskinemalje

Tags:
No tags yet.

(permalink) Fjels-Aircooler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bussen er blevet synet, og skal have det matte og rå look. Jeg har surfet en del på esbjergpaints.dk - men har ikke lige kunnet finde det jeg søger: en middelmørk mat blå farve. Nogen erfainger?

Mogens
-------------------------------------------


40607123 - 9620 Aalestrup
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Gå til farvehandleren, de har et farvekort.
-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Fjels-Aircooler Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg uddyber lige mit spørgsmål

Har nogen erfaringer med den matte maling - er den til at holde, og er den stadig tæt som en blank ville være - og er der noget i vejen for at påføre den med pensel eller rulle?
-------------------------------------------


40607123 - 9620 Aalestrup
(permalink) Geltzer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
prøv på t3nettet.dk der er et par stykker derinde der har malet deres med esbjerg maskinemalje og har erfaring med det
(permalink) Bongo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har brugt esbjerg maling på en havetraktor og en motocross cykel. begge gang med sprøjtpistol, har desværre ingen billeder, med jeg synes selv det var meget pænt. selfølgelig ikke så godt som en 50,000kr profi job, men billigt og ikke så ring. Har også brugt sådan en 'coach paint' fra England. Her bruger man en pensel, ligesom i gammel dags, da de malet hestevogn. Det så faktisk lige så godt ud, men tager helvedes lang tid. Har set en Early Bay malet på denne måd og hvis ikke jeg har vist det i forvejen vil jeg aldrig har gættet.
(permalink) HenningS Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej

Det skulle være det samme om det er blank eller mat,
det er jo den blanke man tilfører mat pasta..
skal selv igang med at male min jagtvogn mat :-)

Hilsen Henning
-------------------------------------------
VW Jagtvogn 12/74
VW T2 Pickup 71 crossover
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
esbjerg maskinamalje fåes i præfabrikerede farver. Jeg har ikke oplevet at man kunne få blandet farver efter ønske når det er maskinemalje. De har materingspasta og lak der blandes halvt maling og halvt lak og det bliver ikke specielt blankt. Man kan dog sagtens kombinere forskellige emaljer (af samme type naturligvis) og derved opnå den farve man man ønsker, men det har jo også en begrænsning. Esbjerg har en blå men den er ikke specielt mørk. Maskinstationer osv har en oversigt over de farver man kan få, og ellers kan du jo køre dig en tur i det danske land og se hvilke farver landbrugsmaskinerne har. De fleste farver fåes som Esbjerg maskinemalje :-)

John Deere grøn med materingspasta er ret cool
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) pickup_jens 21 81 86 68 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
her er alle farver fra Esbjerg Maskinemaling
Billede_109.jpg

-------------------------------------------
JR auto.pladearbejde
4262 sjælland
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

En lille opdatering.
Som det ser ud er det alligevel muligt at få blandet farver hos EM :). Der skal dog mindst aftages en 5L dåse og prisen er ca 50% højere end på de farver som de har som std i deres sortiment... Har lige fået besked på at de kan blande den RAL farve som jeg gerne vil have

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Pesen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Følger spændt med. Jeg har lige købt maskinmaling til jagtvognen. Dog kun en færdigblandet mat sort. Der skal vist også helst bruges hærdelak, hvis det skal sprøjtes på og tørrer ordentlig. Ja også skal malingen fortyndes med fortynder til den rigtige viskositet.

Er der nogen der har nogen erfaring med blandingsforholdet mellem maling og fortynder?

Smid endelig nogle billeder op. Hennings også meget gerne af din jagtpølse.

-------------------------------------------
Tidligere ejer af en VW T1 1300 årg. 67.
Nuværende bil er en VW 181 jagtvogn årg. 75.
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg har desværre heller ikke nogen erfaringer med maskinemalje eller lak for denne sags skyld.
Mhp materingspaste siger man hos EM kun godt for at blande lakken op med 30 (helst) eller MAX. 40%. Ellers bliver lakken for tynd og der er risiko for at den koger op/bobler, især når den skal påføres med rulle. Med denne blandning bliver lakken dog ikke helt mat - men det skal den! Er der nogen der har erfaringer med det? Hvor meget materingspaste kan man med nogenlunde god samvittighed blande ind uden at komme derud, hvor lakken ikke bider længere? Hvilken slags rulle skal bruges? Og så lige spørgsmålet ang. fortynder ja/nej og hvor meget?
Kan vi ikke få nogen på banen, som har prøvet det før???

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) sigaard Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg brugte det direkte fra spanden.. ( mat sort ) Brugte hverken hærdelak eller fortynder, da det har den konsistens det skal have..
malingen i en sprøjte, og så igang.. den bider på alt..

Og mht at holde bilen ren, er det ligeså nemt som alm lak, den skal bare tørres over bagefter man har vasket den.. og fluer osv er også nemme at få af..

se projektet her: http://vwnettet.dk/topic/167884

(permalink) daller38 Member
Skrev for 13 years siden | | | |

kan man gir det klar lak ,når man har maler med esbjerg maskinamalje ?

-------------------------------------------
VW fastback Type 3 1972 under opbygning.
(permalink) Pesen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Sigaard det er sgu et i orden resultat. Håber jeg kan ramme noget der ligner på jagtvognen.

Nu kommer alle spørgsmålene :)

Hvor stor kompressor brugte du, da du sprøjtede. Jeg har en 3 hk, 15 liter, håndværker model, kompressor til rådighed som jeg håber kan klare opgaven. Vandudskiller og sprøjtepistol er anskaffet i biltema (+masken :-).

Malede du uden grunder som underlag?

Hvilken temperatur malede du i? Jeg går og venter på det bliver varmere i vejret. Er det unødvendig?

-------------------------------------------
Tidligere ejer af en VW T1 1300 årg. 67.
Nuværende bil er en VW 181 jagtvogn årg. 75.
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 13 years siden | | | |

Sigaard, lige et spørgsmål til: Hvor meget matteringspasta brugte du per liter til at opnå dette resultat? Håber at der eer lidt luft til mere, jeg kunne godt tænke mig en endnu mere matt finish...

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) Baja bech Member
Skrev for 13 years siden | | | |

hej jeg har malet min baja med pensel og matsort på vandbasis den er benzin fast og løber godt sammen den ser ud som de biler de har i det danske forsvar.

(permalink) tbkcowboy Member
Skrev for 13 years siden | | | |

EM virker godt for mig. Deres grunder kan bruges som "FYLDER", hvis man blander i højre viskositet, og er nem og slibe efter, jeg bruger en 400 LAKPAPIR.

VISKOSITET = antal sek malingen tar og løbe igenem en viskositetsmåler.

Viskositet hænger sammen med flere faktorer, jo lavere viskositet jo nemmere har det med og stikke af, og jo højere har det nemere ved og lave appelsinhud, men temperaturen i det rum, man står og maler i er afgørende, jo højer grader des højre viskositet kan man sprøjte med da malingen får en bedre flydeevne og hurtiger tører.
Jo højere viskositet får man også mere dybte i det man har malet , da der er mere maling end fortynder, der er logisk.
Et godt tip, er når man er færdig med og male så hæld en sjat terpentin i den malig der er til overs, hvis der er noget, så vil den ikke trække skin til næste gang du skal bruge det.

Størrelse på kompressor, er ikke afgørende, da det mere er spørgsmål om hvad man skal male, alså jo større ting jo større kompressor, ellers kommer den på overarbj.

Det tryk man skal arbj, under er mellem 3 og 6 bar, men det afhænger også af den viskositet man kører med.

Så man kan ikke bare sige at i skal gøre sådan og sådan, så længe vi snakker det her på et hobby plan, da omgivelserne har stor betyning !!!
Hvad virker for en, virker ikke for den anden !!!

Jeg industrisprøjter til daglig, i en lukket malerkabine, hvor udsugning og friskluft er den samme hver dag, og hvis jeg afviger bare et par sek, får jeg syn for sagen med det samme !!!

Håber det svarer på nogle af jeres spørgsmål.

Thomas. :)

-------------------------------------------
1959
tbkcowboy@hotmail.com
40354681 LEMVIG
(permalink) sigaard Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Daller38: ideen med den matte finish er jo netop at undgå lakken.. men det kan da gives bagefter..

Pesen: Jeg brugte en ganske almindelig hobby kompressor, som alle vel køber til deres garage.. Det virkede fint.. den kæmpede lidt, men klarede da opgaven..
Malede uden grunder.. sleb bilen let, og malede direkte ovenpå.. EM bliver jo brugt til traktorer osv, og tror ikke de grunder det helt store inden.. det bider på alt..
Temperaturen var 20 + grader.. det var højsommer, så medmindre du har varme i din garage, så ville jeg vente til det bliver varmere..

vwoderwat: Brugte ingen matpasta, det var blandet som mat sort i spanden.. så må være dig svar skyldig.. men jeg vil mene, at hvis det bliver mere mat, så får du problemer med at holde bilen ren..


Reply

You must log in to post.