Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Olietryk problem på t4 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jakob M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg er igang med at gøre min buggy klar til syn, og var derfor ude på en lang køretur.
Men jeg lød ind i et kedeligt problem her på den sidste køretur.
Da jeg havde kørt i ca 25 minutter, uden at presse motoren (under 3000 omdr hele turen) så efter lidt 50 km/t røg olietrykket ned på 1,5 bar i tomgang (1200 omdr), hvis jeg så gav den lidt gas (2000 omdr) så er trykket oppe på 2,5-3 bar. Det kan da ikke passe den skal gøre det vel?
Eller er det normalt?
Eller måske en defekt olietryk føler?
Hvis det er pumpen der er problemet, hvilken pumpe vil i anbefale jeg skifter til? Jeg har set at man kan skifte til en t1 oliepumpe, men hvilken passer til t4 motoren?

Ang olie temp, kan jeg kun gætte mig til, fordi min tempføler ikke sidder det rigtige sted, men jeg vil skyde på max 80 grader, da jeg godt kunne rører ved slangerne til oliekøren. De var dog meget varme, men ikke over 80 grader.

Når motoren er kold og i tomgang er den oppe på 4-5 bar til olien bliver lun, derefter er den på 2,5-3,5 bar, normalt.

Kan det have noget at gøre med olien jeg kører på 15/40. fra OK

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Husk på at olien bliver meget tynd når den bliver varm, og derved falder olietrykket også.

Jeg er aldrig nervøs så længe den org. vw olietryksføler ikke giver udslag. Faktisk står der i min vw manual til min 62´ T 1200, at der ikke sker noget ved at olielampen flikrer/blinker lidt i tomgang... utroligt men sandt!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så har jeg ikke noget at være nervøs over.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
1,5 bar er helt normalt i tomgang og så ca. stigende med 1 bar pr. 1000 omdr og til 3,5-4 bar på en type 4 motor.

Højt olietryk er i sig selv ikke noget mål. Det er ikke olietrykket der holder metaldelene fra hinanden. Det er oliefilmen, eller rettere den kile af olie der dannes foran de roterende dele.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mener man siger olielampen begynder og flimre ved 0,8-1,har haft flere gamle biler hvor den efter længre tids hurtig kørsel godt kunne stå og blinke lidt når man slap gassen ,men så snart man gav gas slukkede den,så jeg tror også du klart ligger på den gode side

West
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg må nok bedrøve med at de gamle først tænder ved 0,15-0,30.
En type1 har ikke ret meget olietryk. Det opdager vi bare ikke før vi får et ur i.

I øvrigt kan man ikke købe bedre oliepumpe til en VW end en til type4.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det lyder godt.
Jeg blev bare lidt nervøs da olietrykket faldt meget, men jeg har heller ikke haft så mange ture i den endnu, så det er først nu jeg har fået varmet olien ordenligt op :D

Tak for hjælpen.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk

Reply

You must log in to post.