Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  justering af bremser

Tags:
No tags yet.

(permalink) vwchris Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej.

Jeg skal have hentet min bobbel fra vinterhi... da jeg satte den i hi, virkede bremserne ikke særlig godt og det kunne godt tyde på at de skal " strammes " op..

Da jeg er ved at være rimelig træt af at betale en mekanikker for at stramme bremserne op, har jeg besluttet mig for selv at prøve..... problemet er bare at jeg er uddannet tømrer og ikke har en skidt forstand på bremserne, men da jeg har hørt at det er meget nemt, tænkte jeg på om, der en nogle der har eller anden form for "brugsvejledning" til at stramme bremser op, til at ligge ?????

Regner med at jeg selv kan lære det, med lidt hjælp fra jer...

Hilsen vwchris

Ps, boblen er fra 1960.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
kør en tur i bilen. brems godt et par gange så de lige bliver "slidt" til og bakkerne ligger rigtigt på cylinderen.

Dernæst hæver du f.eks forenden og justerer bakkerne helt ud til tromlen (gennem det lille hul der er i tromlen) med en stor flad skruetrækker. Der sidder to små justerskruer, der ligner tandhjul inde på cylinderen. Dem bruger du til at justere bakkerne ud med.

Når den ene bakke begynder at gå på tromlen, justerer du den anden ud, til den også lige går på (kør rundt med hjulet og lyt og mærk). Så justerer du den første længere ud og den anden længere ud, så hjulet er bremset. De skal lige langt ud. Tæl Evt "tænder" på justerskruen. Og så ind med dem igen, til de ikke går på tromlen, de skal lige langt ind.

Samme med næste hjul. Og ud og køre en tur og bremse. Måske skal de lige finjusteres til den bremser lige.

Leg lidt med det. :-)
(permalink) vwchris Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det lyder sgu nemt, det tror jeg at selv en tømrer kan finde ud af

prøver ihvert fald, tak for hjælpen..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du skal så bare stramme dem til indtil de blokkerer helt og så løsne til de netop går fri. Ikke bare til de slæber, bare spænd dem hårdt til.
Bagpå løber de ikke så frit som foran fordi du kan mærke gearkassen.
Men jo som håndværker er det nemt.

Skævbremsning kan ikke justeres væk. Jo hvis man justerer forkert.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Køb evt. en haynes manual som passer til årgangen på bilen. Det er din bedste ven når du skal lave reperationer eller vedligeholdelse som fx. bremser. I bogen er der forklaringer på det hele med billeder osv.

/Jacob
(permalink) Jens_Bukbjerg Member
Skrev for 17 years siden | | | |
prøv at kikker forbi vwbugs-herning
der skal der nok være hjælp at hente

klubaften hver søndag fra 19

mvh
JB

Reply

You must log in to post.