opskrift på motor ?
sidder og tænker på at jeg godt kunne tænke mig lidt flere hk i min gamle sure buggy, men da jeg ikke ved ret meget om motorer ville jeg lige høre jeres mening, så hvis man nu forestiller sig det lidt som en test i f.eks gør det selv af bore maskiner eller i et andet magasin, hvor man laver en bedst til prisen eller flest hk for pengende. er det muligt at svare på? havde regnet med en blok, nye 1600ccm stempler+ cyl. 2 kardrons og noget bazzooka udst. skal man så have strammere ventil fjedre osv osv...... håber ikke det er alt for indviklet. teach me i'm a' biginner
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Punkt 1; Hvis du vil have flere hk´, så glem alt om bazokaer-De koster rigtig mange af dine hk.
Men en ny blok, en 284 knast 1600 cylindre og stempler+ et sæt kadroner, og en rimelig tarmslyng, så skulle du have omkring 80 hk, give and take et par stykker!
Strammere fjedre mener jeg ikke er et must til dette setup, selv om andre måske har en anden mening.Men en fordeler uden vacum (fks en 009) skal der også bruges.
Husk selvfølgelig nye lejer overalt!
Min første tuning var en gammel (men ok ) blok, og alt oven stående, incl gamle standard 1600 toppe-Resten af motoren var standard. Den kørte 201 meter på 10 sek rent-med en udgangs hastighed på ca 100 kmt-DVS 0-100 på 10 sek, og det er pænt i forhold til mange standard biler.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Og du skal have strammere fjedre, og boltede vippearmsaksler hvis du ikke kun vil køre tomgang.
Der er nogen der siger: "jamen jeg kører ikke så mange omdrejninger" Ok men så lad være med at sætte en "tuningsknast" i hvis du ikke vil bruge den. Motoren kører bedst med den originale.
De populære 284 graders knaster er faktisk på grænsen til at man skal køre med dobbelte ventilfjedre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak for hjælpen alle sammen, det vil jeg gå lidt efter, men sådan et par bazzokaer ser da fede ud syntes jeg, og det der omkring 80 hk det var også nogenlunde det jeg sigtede efter.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
virring skrev:
tak for hjælpen alle sammen, det vil jeg gå lidt efter, men sådan et par bazzokaer ser da fede ud syntes jeg, og det der omkring 80 hk det var også nogenlunde det jeg sigtede efter.
har du nu 80 hk og sætter de bazookaer på og ryger ned på 50 hk igen - så er din motorforøgelse forsvundet i dårligt udstødningsvalg - vil du ofre alt det fordi du syntes de ser fede ud ????
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Der findes kun en hård udstødning til VW!!!
-Og den funker!!
-------------------------------------------
Fastoldvw skrev:
Der findes kun en hård udstødning til VW!!!
-Og den funker!!
den kan vist ikke andet end at skræmme gamle kællinger væk fra forgængerfeltet ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Jeg har monteret det uds.manifold der på min motor og det giver virkelig en helt anden motorgang. Jeg må tilslutte mig Fastoldvw. Der er kun en ting der virker og det er altså et ordentligt tarmslyng... Ingen raketter.
Jeg kørte selv med raketter som første udstødningssystem på maskinen. Synes dengang det så fedt ud og lød godt. Men jeg må indrømme jeg har måtte tage ved lære... En merged header i almindeligt jern koster heller ikk ret mange basseører...
Bornholmer skrev:
den kan vist ikke andet end at skræmme gamle kællinger væk fra forgængerfeltet ;-)
Det er bare ekstrabonus!!!
-------------------------------------------
Hvor kan man købe sådan en udstødning henne? ny? brugt? hvad ligger prisen cirka på ?
-------------------------------------------
Micki Dines
Tag en snak med Farmer. Han har en på lager hvis du er heldig... Hvis det skal være almindeligt jern er de ikke ret dyre... Rustfrit er en anden sag...
nej nej bornholmer, jeg syntes bare de ser fede ud, men 20 - 30 hk er daa federe, hvad er det i kalder dem, merged header? eller tarm slyng er det ikke rigtigt?
dvs. at hvis jeg på min 1500 dobbeltportede monterer sådan et sæt vil jeg få en bedre effekt? og så lige en sidste ting, kan man ikke få dem i en gylden middelvej i crome? og tak fot hjælpen
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Jeg kan bare bekræfte at min motor aldrig har gået bedre end efter der blev monteret en merged header. Min første udstødning var raket - derefter købte jeg "almindeligt" tarmslyng fra en turbopotte og skiftede endepotten ud med en anden - derefter købte jeg en merged header af Farmer, igen med den samme endepotte og motoren ændrede karakteristik hver gang til det bedre...!
Det kan også ses på de gange jeg har haft den på rullefelt. Ved ikke lige hvor graferne er blevet af desværre...
Min motor var en 1914 dengang og den havde harley-lyd i raketterne, men ekstrem dårlig motorgang. Dette blev meget bedre med det almindelige tarmslyng, men det virkede som om den ikke rigtigt kunne komme af med luften i de højere omdrejninger. Derfor købte jeg en merged header der var afpasset i størrelsen specifikt til min motor (ventilstørrelser, ccm osv) og det er virkelig noget der virker. Jeg har større moment og flere hk i høje omdrejninger.
Jeg ved ikke om det vil have den store indflydelse på din da det "kun" er en 1500ér? Jeg ved heller ikke hvordan motoren er bygget op - skal den køre mange omdr? knast?
Men umiddelbart ville jeg købe en merged header hvis du vil have noget guf... Og som sagt - snak med Farmer om det. Han kan også fortælle dig hvilken størrelse header det er du skal have til din motor. Mener de ligger omkring 13-1400,- for et i jern. Så kan du jo få det poleret og forkromet hvis det er dét du vil... Eller køb det i rustfrit og betal kassen...
Standart tarmslyng:
http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/13028.jpg
Merged header:
http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/10307.jpg
CSP tager ca 80 euro for et std. og 280 euro for merged. Så du må gøre op hvad du vil ofre og hvad der er dit mål med udstødningen.
fatter ikke den kæmpe prisforskel, men sådan er det jo nok bare, og jeg kan da heldigvis selv lave en rustfri, men det er nok et rimeligt stort arbejde. men tak for hjælpen
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
og forresten...............skal man have en led stinger potte på ?sorry DSA.
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Grunden til prisforskellen ligger i at den std er nogle rør der er moslet sammen i 4 til 1... En merged header har samme længde rør på alle afgange = samme modtryk på alle cylindre, bedre motorgang/effekt. Den er generelt bare meget bedre!
Der er kun én der er regnet på - og det er merged. Hvis du laver noget selv skal du være sikker på dine rør har samme længde for at opnå det bedste resultat, og de skal også gerne have ca samme antal bøjninger/grader da disse også har indflydelse på modstanden. Det er ikke bare sådan at lave en udstødning der rent faktisk virker efter hensigten... Jeg købte den med stinger og monterede en bøjning efter flanchen med en endepotte på istedet. Ellers går mine naboer amok tror jeg...
(DSA: Jeg har stadig stingeren liggende hvis den skal have lidt gøgl en dag...)
Du skal have samme inderdiameter på dit tarmslyng som du har udstødningsventil, måske lidt større men ikk meget... Hvis du har for stor diameter i systemet går din udstødningsgas i stå når det forlader topstykker. Det opnår du ikke nogen effekt ved... Det larmer bare men er noget skidt... Mindre er nogengange mere...
Men held og lykke med det hvis du kaster dig ud i et bygge-selv-projekt... Så vil jeg gerne se billeder af dit endelige resultat :-)
torr jeg ikke jeg gør lige nu, huset ligner en ruin og har alt for meget at se til
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg