Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pladearbejde.?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Halløj.

Jeg har købt en gammel boble fra 59 som er en "smule" rådden i kanterne.

Til det vil jeg lige høre hvordan og hvorledes.

Er det en hel inderskærm der skal til for at skifte dette? eller kan man bare nøjes med at købe hjørnet.

Dette + bundfileter er hvad jeg umiddelbart kan se skal skiftes.

Hvis ikke det fremgår tydeligt af billederne er det både for og bag i alle hjørne(det er ikke så slemt i det ene, men hvis jeg alligevel er igang, så kan jeg jo lige så godt få det ordnet)...

Er der noget man skal være særlig obs på?

Jeg har lavet rustarbejde før, men aldrig i en boble...

På forhånd tak

Oliver
DSC00021.jpg
DSC00022.jpg
DSC00023.jpg
DSC00024.jpg
DSC00025.jpg
DSC00026.jpg
DSC00027.jpg

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du tager en lille - halvspids hammer og banker hele bilen igennem i bunden - især panlerne - ud fra billederne vil jeg tro der er mere rust i den end du har beskrevet desværre..

og nej ikke hele inderskærmen - man skifter ALTID kun det nødvendige - findes der feks en pladedele der passer man kan købe - skifter man kun det der er rustent + et par cm - medmindre det er en bærende del - så skal hele stykket skiftes...

man laver ikke rust på veteranbiler som på alm gamle biler - en veteranbil skal holde i rigtig mange år endnu - og ha så meget af det oprindelige plade i sig som det er muligt -(fordi det holder længerere end det nye plade man murer i) en alm gammel bil skal bare synes jo ...

god arbejdslyst- det skal nok blive godt ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det der er enden på varmepanelet,og hvis du så tager bagsædet ud vil du opdagde(sandsynligvis)at det nederste af hjulhuset og inderste af varmepanelet og der hvor grissekassen buer ned og er påboltet (de 2 skruer i hver side)bunden også er tynd/gennemtærret,og jo må give Bornholmer ret,det griber lunhurtigt om sig,enten må man lappe det,eller bide i det sure æble og skille top og bund( og så vidt jeg husker er Bundfilleterne også syge i din bil)men alt kan da laves,og man bestemmer jo selv hvor langt man gider gå

West

Kig Evt på mit projekt og så hvor galt det gik,er først nu klar til og samle dyret igen
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for de hurtige svar.

Jo, jeg skal skille bund fra karosse, for fileterne er rimeligt rådne.(læs man kan se vejen igennem bunden).

Jeg er godt med på at man kun skifter det nødvendige plus et par cm rund om, men hvor kan man se målene på de forskellige pladedele? -jeg synes jeg har prøvet at finde mål, men forgæves.

Jeg har været rundt og stikke(hårdt) med en lille spids skruetrækker over det meste af bunden(der hvor man nu kan komme til uden donkraft) og umiddelbart er hele rammetunelen/hovedet helt iorden.
Panelerne ser ganske fine ud indefra, men regner også med at de nok skal skiftes. (betegnes paneler som bærende dele?)

Hvad er grissekassen?


Oliver



(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
i princippet er panelerne vel ikke bærende (vw bunden er jo selvbærende - har aldrig helt forstået det helt præcist det der)- men det holder jo sammen på bilen - så de skal være tip top iorden ...

grisekassen - er det lille begagerum der er bag bagsædet - der var lige plads til en gris når vw'en skulle på marked i gamle dage - bare sprøg anders og julius - dem søren ryge har besøgt et par gange ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ok, man kan jo også lige så godt lave det ordentligt når man endelig skal igang.

Ahaa, det var da morsomt. -ja, jeg er jo grøn i vwerdenen, så har ikke så mange historier på plads endnu...

Jeg troede da man skulle have skilt bund og karosse ad for at skifte fileter, men west har jogodt nok gjort det samlet...

Hvor lang tid vil det ca tage at skille bund og top for en der aldrig har prøvet det før? -bare et slag på tasken...?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
for en rutineret med en luftmejsel - ca 2 timer - for en urutineret - der prøver lige så stille med varme og rustløsner - ca 37 arbejdstimer - eksl ølpauser ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Luftmajsel, det lyder så voldsomt;-)

Nå, nu er jeg lidt bedre rustettil at kaste mig ud i projektet.

Tro jeg lige jeg vil prøve at kigge projekter igennem for at se hvordan andre gør osv.

Menigen mange tak for hjælpen!

Oliver
(permalink) Corradojc Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da jeg pillede min 100% fra hinanden tog det ca en dag og jeg havde ikke prøvet det før...

Jimmy
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Oliver skrev:
Ok, man kan jo også lige så godt lave det ordentligt når man endelig skal igang.

Ahaa, det var da morsomt. -ja, jeg er jo grøn i vwerdenen, så har ikke så mange historier på plads endnu...

Jeg troede da man skulle have skilt bund og karosse ad for at skifte fileter, men west har jogodt nok gjort det samlet...

Hvor lang tid vil det ca tage at skille bund og top for en der aldrig har prøvet det før? -bare et slag på tasken...?



Jeg havde nu toppen lyftet,skulle jeg gøre det igen(hvad jeg da nok kommer til på anden bil)så kom toppen HELT væk fra bunden grundet plads.

Det tog mig vel 3-4 timer og få det fra hinanden,næste gang vil jeg tro det nok kun tager det halve

West
(permalink) Jvang Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
i princippet er panelerne vel ikke bærende (vw bunden er jo selvbærende - har aldrig helt forstået det helt præcist det der)- men det holder jo sammen på bilen - så de skal være tip top iorden ...


bunden er ikke selvbærende, men medbærende... derfor en række andre regler end hvis den havde været selvbærende!

selvbærende chassis er fx som på en lastbil, hvor man faktisk kan bytte toppen ud som man har lyst til ( læs - næsten ).

(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå, så medmindre en eller anden knold har svejst det sammen, så er det ikke helt uoverkommeligt...

Min plan var egentligt at få lavet al rusten her i sommerferien, da jeg har én uge hvor jeg er hos svigerfamiliens gård og absolut ikke skal lave noget andet, men jeg er lidt bange for at der er for meget under overfladen til at jeg kan nå det... -og hvis der er noget jeg ikke vil, så er det at lave noget halvfærdigt og blive nødt til at samle det...

Jeg bor nemlig selv i byen og har ikke noget sted at lave sådanne projekter, så det ville jo være en perfekt mulighed når man nu var på landet...


Nå, men det bliver enten nu her, eller også bliver det engang efter aug.
Det gør bare så ondt at se ens bil med åbne sår...

Oliver



(permalink) TeddyC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der vil helt sikkert være mere end der kan tjekkes, når bilen er samlet. Da jeg selv kom i gang med min T1 var der ca. dobbelt så meget mere der skulle laves end jeg havde regnet med.

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da jeg kom ud til bilen her til morgen var der er fodbad i bilen...
Det er som sagt en bil jeg lige har købt, så det er første gang den har været i regnvejr under mit ejerskab...

Bilen havde stået stille og det begyndte at regne i løbet af natten. -alle døre og vinduer var lukkede.

Det så umiddelbart ud til at det kom inde fra panelerne, men hvad skyldes det? jeg kunne ikke lige se hvor det skulle komme ind henne...

Eller kan vandet glide ned af siden og ind mellem bund og karosse?
DSC00028.jpg

(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Oliver skrev:
Da jeg kom ud til bilen her til morgen var der er fodbad i bilen...
Det er som sagt en bil jeg lige har købt, så det er første gang den har været i regnvejr under mit ejerskab...

Bilen havde stået stille og det begyndte at regne i løbet af natten. -alle døre og vinduer var lukkede.

Det så umiddelbart ud til at det kom inde fra panelerne, men hvad skyldes det? jeg kunne ikke lige se hvor det skulle komme ind henne...

Eller kan vandet glide ned af siden og ind mellem bund og karosse?


Mit gæt er oppe ved forruden,måske det kan løbe baglæns ned gennem røret til varmen og ned i selve panelet

West



(permalink) ploug Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Oliver skrev:

Det så umiddelbart ud til at det kom inde fra panelerne, men hvad skyldes det? jeg kunne ikke lige se hvor det skulle komme ind henne...

Eller kan vandet glide ned af siden og ind mellem bund og karosse?


hvis din forrude liste ikke er helt tæt, så kan der komme vand deroppe fra og ned i varme kanalen
-------------------------------------------

mobil nr: 22-26-03-12
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja, selvfølgelig... -det havde jeg slet ikke tænkt på...

Den så ellers meget tilforladelig ud, men må vist hellere lige tjekke det imorgen...

Fortsættelse følger...
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 17 years siden | | | |
i hjørnet (foran forruden) hvor forklappen lægger sig til skal der sidde en gummiliste. Den liste har 3 "dutter" i hver hjørne som skal ind i 3 små huller. Er listen der ikke eller defekt så kommer vandet derfra. Det render lige ned i varmekanalen og ud over gulvet. En overvejende årsag til at varmekanaler ruster op indefra.
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Oliver Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har været ude og tjekke her til morgen.

Der var intet vand under forrudelisten, så det er nok ikke derfra.

Men til gengæld er der ingen gummiliste ved toppen af forklappen...

Er det denne liste ?
http://classicvwparts.dk/karrosseri_og_eksterioer/gummilister_og_tilbehoer/gummipakning_forklap_12001302_ej_1303_328_da.html

Oliver
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mellem dør og forskærm ,du skulle kunne se det hvis du piller trinbrættet af skal der være et drænhul som skulle tage det vand der render under forklappen og ned langs inderskærmen(det er begyndt og regne her og har lige selv været ude og tjekke,der løber lidt vand ud)

West

Reply

You must log in to post.