How to:GEARKASSE
Hvad indeholder gearkassen ?
Tandhjul!!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Det er vidst en jagtvogns-fætter med spær.
Er ikke sikker på det, men jeg mener at det har været oppe før.
/AndersHH
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Hvad skal der ske med den gearkasse? Og er der en grund til at sidedækslerne mangler møtrikker?
Har du fået et renoveringskit til den? Jeg står og mangler et til min 091 gearkasse, men ved ikke om det er tilgængeligt.
Det er desværre efterhånden sådan at gearkasserne ser ud i dag.
Den her har bare alle fejlene på en gang.
Fedt at se at der er nogen der arbejder på gearkasser!
Hvilken størrelse splines er der på zf spærret?
mvh
Duus
Hallo ! Hvad med 4.gear ? Smider du bare det ud ?
Det med bakgear lavede vi meget af da jeg var i lære. Det var ikke gearkassernes skyld.
Det var militærdrengene der syntes det var morsomt at sætte den i bakgear, eller ihvertfald prøve på det, når man kørte fremad.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ZF Spærret har de samme splines som en alm.4led type 1
Det er tilfældigt at det er en jagtvogns gearkasse problemet er det samme i de civile og 4. gearet er et almindeligt 0.93 hjul lige som i en AB AD eller AM kasse og iøvrigt er det slidt op.
Bjarne.
Aldrig set i 30 år på civile biler. Hvis du er VW-mekaniker, så lad være med at skræmme folk herinde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tja jeg har set en 10 stykker eller der omkring.
Det var nu ikke for at skræmme nogen jeg vil blot fortælle lidt om styrker og svagheder.
Jeg går og pusler lidt med gamle gearkasser, og der kommer jo ikke nogen nye til
så alle de gamle begynder jo at blive trætte.
Tråden skulle gerne komme til at indeholde nogle fif til at holde mekanikken kørende.
Bjarne.
Ligefrem skræmt er vel så meget sagt, men det virker da som en seriøs opgave, hvor både hænder og værktøjet skal være i orden. Så når sådan en som mig kan bruge 45 min. på at få en pindbolt ud af topstykket( udstødning ), så er renovering af gearkassen da nok ikke det næste jeg kaster mig over :-)
Men disse "How to" tråde er fremragende. Noget af det bedste herinde. Selv om man sidder med alle sine manualer og "sunde" fornuft, så giver det lige den ekstra dimension at høre og se fra folk der ved hvad de har med at gøre. Den slags viden er et skattekammer for amatører som mig og giver mig både mod på at spinge ud i projekterne, men også stor respekt for fagfolket, som jeg vil benytte til de opgaver jeg ikke kan,tør eller gider.
Fortsæt endelig Frank, Farmer, VWbjarne og alle i andre som har lidt eller meget at have jeres viden og erfaringer i.
Preben
Jeg kan IKKE lave gearkasser. Men når jeg nu har en overordnet ide om hvordan de normalt bliver renoveret, synes jeg det er lidt underligt at du kalder husene for skrot, medmindre der er meget store områder der er angrebet af ir etc. Normalt bliver der jo sat bøsninger i feks ved boringerne til skiftegaffler.
Ud over det, fin tråd.
T
Det er fortrinsvis huse fra midt treds og deromkring(det er ikke helt let at aldersbestemme de gamle hvor der kun er et langt nummer)de er efter min mening for svage og så er alle lejer,synkronringe og skiftegafler som regel slidt op.
Man skal virkelig ville det,måske for at få matching numbers.
Det er derimod noget lettere at finde stumper til gearkasser fra 69 og frem og de er også noget stærkere.
Bjarne
For mere ""HowTo-gearkasse", nu vi er igang med det.... så kan i evt. tage et kig på min blog:
http://www.rassers.blogspot.com.
Og mht. til bakgearet - ud af 4 jeg havde, var det kun 1 der var ok, resten manglede tænder o.lign. slid.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Kan man købe nogle af de sidedæksler til en svingaksel gearkasse??
Mangler nogle som ikke er tærret helt op..
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
De sidedæksler der ligger i skrotbunken er desværre alle sammen tæret op.
Det er næsten ikke muligt at finde nogen der dur, jeg har ikke engang nogen lagt til side.
Man kan købe nogen forstærkede i alu det er nok det bedste bud.
Bjarne
Nøøøj hvor er det bare pissesnyd så nemt du har det med alle de org. vw værktøjer ved hånden................. jeg sidder her mørkegrøn af misundelse!!!
Måske du skulle kalde den "how-to med org. vw værktøjer" ;-)
Hvad tolerance laver du på bøsningen du sætter i - 5/100 ?
Er den gearkasse bygget til ræs ? for umiddelbart mener jeg da ikke at de fintandede 3.-4. gear er ret holdbare, jeg kender i hvert fald til en del folk der har rykket en række tænder med de gear.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er en h7 pasning lavet med en rival så det ligger nok der omkring.
Jeg har faktisk klaret mig med hjemmelavede værktøjer i en del år.
Men det er klart sjovere med de originale.
B.
vwbjarne skrev:
Det er en h7 pasning lavet med en rival så det ligger nok der omkring.
Jeg har faktisk klaret mig med hjemmelavede værktøjer i en del år.
Men det er klart sjovere med de originale.
B.
du har vel ikke noget værktøj eller stumper som du vil sælge ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ikke lige umiddelbart,flere af de ting jeg selv har lavet bruger jeg stadig da de har flere funktioner.
Jeg kan tage nogle billeder så kan du selv lave noget tilsvarende...
B.