Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to:GEARKASSE

Tags:

(permalink) Fridolin Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bjarne, du er bare manden til at fixe gearkasser og alt andet, det vil jeg skrive under på anytime!!!
-------------------------------------------
berg.m@webspeed.dk
22772343
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for opbakningen Michael det luner.
Bjarne.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Flot arbejde, fine ting og nips.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jensen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser: Her er tegninger af forskellige VW tools. Så er det bare med at komme igang med at fabrikere dem.

http://oacdp.freeweb7.com/tools.html
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
OK.
Forstået med gearkassehuse. Du laver jo osse det "nye" næsestykke som jeg havde regnet med. Hvis i kommer til at mangle sidedæksler har jeg jo altså dem i aluminium på lager.
HHV 425 kr stk for dem til svingaksel og kr. 575 for dem til IRS.

Hvis der var noget jeg ville stille spørgsmål om/ved, er det nok den H7 pasning på synkromeshen på 3/4 gearet. - Jeg er ikke i tvivl om at det er ok til en alm std eller lidt mere motor. Har du nogen erfaring med hvornår det blir en nødvendighed at svejse dem ? Vi har jo set nogen der er blevet vredet/trukket fra hinanden. (Det er jo så typisk nogen gode jydske heste der ligger bag når det sker ;-) )

Hvis jeg kunne sammen med gearikasse olie, så gik jeg osse selv igang med det. Men min mave vil simpelthen ikke med til det. Den er på vej ud i det øjeblik jeg løsner bundproppen :-/.

T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var nu bøsningen til skifteakslen der var h7.
På den model det handler om her er synkromeshen messingslagloddet fra fabrikken og det er ikke muligt at svejse det yderligere,det burde kunne holde til det meste.
På de ældre gearkasser er synkromeshen udelukkende presset på og det er derfor man tig svejser det.
Hvis prespasningen ikke er stram nok kan det nogen gange ikke holde til andet end en standard motor.
Bjarne
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, man spør jo som man har forstand til. Ved nærmere eftersyn kan jeg godt se det er den nyere model du har der.
Grunden til at jeg ikke lige tænkte over det i første omgang er, at de fleste tandhjul jeg ser i løs vægt er dem med svejste synkro ringe. Det ser ikke helt sådan ud. er ret sikker på at de ikke er i messing.
Det er der måske en anden der kan berette om.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Uanset om synkronnavets konus er loddet eller presset på tandhjulet er den del altid af stål. Det er jo også derfor man kan eftersvejse den ældre type.
Selve synkronringen er af messing.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
DSC01115.jpg
DSC01116.jpg
DSC01117.jpg
DSC01118.jpg
DSC01119.jpg
DSC01120.jpg
DSC01121.jpg

(permalink) kanalt Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej
De der tomme huse er de så færdige at de ikke kan bruges til en motorstand ?? hvis ikke og du vil sælge en er jeg intreseret

hilsen michael
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
skal den vælgerarm være bøjet så meget - de par gange jeg har sat type2 vælgerhus med hockeystick på type1 gearkasse har det virket fint nok ..

tager hatten af for at der endelig er nogen der laver nogen gearkasser - det er ved at være en mangel vare med en god gearkasse i dk - kan du evt og vende en type2 gearkasse - har du det værktøj man shimser det op med når det er vendt ?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Michael.Du må få et hvis du selv henter det... he he ellers kan vi vel finde en eller anden transportform.
Skal du bruge hele huset eller kun den bageste halvdel?
Send evt. en pm og aftal nærmere.

Og så Ib. Den originale vælgerarm er bøjet på den måde så det må der jo være en mening med. Den type1 arm der er vist i vælgerhuset har været brugt på den måde og viser helt tydeligt unormalt slid.
Jeg har også værktøjerne til udmåling af tandspillerum så det ville nok være muligt.
Bjarne
DSC01129.jpg

(permalink) vwbjarne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
DSC00848.jpg
DSC00849.jpg
DSC00850.jpg
DSC00851.jpg
DSC00852.jpg

(permalink) Thomsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den bedste gearkasse er den man selv bygger! Er man lidt omhyggelig og sætter sig ordenligt ind i tingene er det ikke noget problem at bygge noget der er lige så godt eller bedre en det man kan købe. Jeg har haft dårlig erfaring med 3 ud 3 Pro-Street og Pro-Comp gearkasser fra Rancho og KCR. Rancho og KCR har mange års erfaring med at bygge gearkasser så de ved godt hvordan sådan en skal skrues sammen, Men når man åbner sådan en gearkasse kan man se at det simpelthen har gået for hurtigt med at skrue den sammen (der skal jo tjenes nogle $$$). Flere tolerancer er ikke overholdt, dårlige brugte lejer, Vinkel sliber er flittigt brugt nogle steder lidt for meget, man vil jo være sikker på der er plads til det hele da gearkassen kun bliver samlet én gang. I værstefald er der ikke det i gearkassen som er blevet lovet. Jeg vil i hvert tilfælde ikke købe en amerikansk gearkasse næste gang så vil jeg hellere selv bøvle med at bygge en.
Man kan bygge gearkasser med få værktøjer, men det er nemmere at få et godt resultat hvis man har det rigtige vørktøj. Her er lidt af det værktøj som jeg selv har lavet til formålet.
IMG_2096.jpg
IMG_2097.jpg
IMG_2101.jpg

(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, Thomsen :)

Har også set dit arbejde holde til lidt af hvert, hvis det kan holde til Mads, kan det holde til alle :), he he he he

mvh
Henrik
-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Jens_Bukbjerg Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hho skrev:
Ja, Thomsen :)

Har også set dit arbejde holde til lidt af hvert, hvis det kan holde til Mads, kan det holde til alle :), he he he he

mvh
Henrik


jeg vil nu sige det sådanne kan det holde til flenne og mads så kan det holde til alle.........

JB

(permalink) Thomsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jens_Bukbjerg skrev:
hho skrev:
Ja, Thomsen :)

Har også set dit arbejde holde til lidt af hvert, hvis det kan holde til Mads, kan det holde til alle :), he he he he

mvh
Henrik


jeg vil nu sige det sådanne kan det holde til flenne og mads så kan det holde til alle.........

JB



Det er også Flenne der skal teste køre det første sæt af 4 gearne. Så må tiden vise om de næste tre sæt skal ud at køre eller de bare skal over i skrotbunken. Ja kan det holde til Flenne kan det holde til alt, han har ingen hemninger hvad højre fod angår :-)
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det må være de rigtige sted at få et godt svar. Min 1500 gearkasse springer ud af 4. Det sker ved belastning (op af bakke) og hvis jeg slipper speederen og giver gas igen. Der er ingen mislyde eller andet. Er den kun til skrot? eller kan det ordnes for rimmelige penge..
-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) REN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det her er 2007´s bedste tråd indtil nu.. Rigtigt godt at se en pro i aktion.

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) munken Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej Bjarne!

Superfed tråd - kunne være godt hvis du kunne tilføje lidt mere tekst da det kan være lidt svært at følge med for os almindelige dødelige.

Rigtig god tråd....kom endelig med mere;-)

/Kasper

Farmer: Jeg behøves bare at se billederne for at på opkastfornemmelser;-);-)
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hep hey, lad os lige faa gang i den her gamle traad igen.. Har du ikk nogle flere trylle kunstner i aermet til os Bjarne! Eller nogle andre der har noget viden de har lyst til at dele, hva angaar emnet maaske??

Mvh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jeg søger lige med denne tråd VWBjarnes nr hvis en skulle ligge inde med det. Jeg har nogle spørgsmål ang gearkasser?

På forhånd tak

Peter 31717970

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der ingen der kan hjælpe?????

-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad vil du vide om gearkasser ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) skeven Member
Skrev for 11 years siden | | | |

hej alle sammen jeg har en gear kasse T2 der aldrig har været ude og køre det er AX CU der er til en 2,0 b fra 76-79 med udvæksling 38:7. mit spørsmål er hvad sådan en koster i dag ?

vw gearkasse 2 20120902_140606.jpg.crdownload
vw gerkasse 20120902_140457.jpg


Reply »

You must log in to post.