Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Olie-væddemål! VW-mand VS. Olie-...idiot!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Tim Terry Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey Folkens!

Jeg har væddet med en olie-mand om hvorvidt en gammel Folkevogn har bedre af at køre på Mineralsk olie, frem for Syntetisk!

Jeg siger MINERALSK, han siger at det er røv-ligegyldigt!

Jeg har søgt og søgt her på siden, men kan ikke finde specifikke argumenter, og problemet er, at jeg ikke ved det særlig meget om olier (og derfor måske har været lidt for stor i kæften - igen, ups MEN HAN VAR BARE PISSE PROVOKERENDE...) .
Har bare hørt/læst igen og igen herinde, at mineralsk motor-olie er bedst for en gammel VW-motor, og jeg tror ærlig talt mere på de garvede VW-folk herinde, end på ham den fancy pancy Olie-...hat =) !

Jeg har kunnet læse mig frem til, at en go' "gammel" mineralsk olie, leder varmen bedre, og at det er vigtigt i en lufkølet motor, ud over det, er jeg blank for argumenter...

Så please hjælp mig!
Kom med røver-tricks, stald-tips og allerhelst specifik argumentation...

Mvh. og go' sommer!
Tim
-------------------------------------------
VW Type1 1953
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så længe vi taler T1 motorer har du helt ret. Bla hvad du selv nævner, samt Zink og bor indhold. der er ganske få syntetiske olier som kan klare disse krav, men de er generelt ikke tilgængelige for pøbelen her i Skandinavien.
gider ikke skrive alle specs ned. Så kan jeg skrive resten af natten. Men de fleste mineralske og all fleet olier har det man kalder "string" i den molekylære opbygning. det har de 95% af de syntetisk ikke. (Har glemt hvad de hedder)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Kirk... Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mhv til varmen er jeg ikke sikker da den syntetiske vil skabe mindre friktion i motoren....har læst i et vw trend hvor de lavede en test med syntetisk kontra alm oile....og med den syntetiske oile køre den koldere på alle måleninger..toppe oile udstødningsmanifold osv....men har også mere oilespild da den jo er tyndere og det er vist også sådan den smøre bedre da opbygningen (molykylerene) er mindre...
jeg prøver at finde artiklen og skanne den

mvh thomas
-------------------------------------------
[URL=http://s960.photobucket.com/user/KirkhammerThomas/media/lll/dcdcfefa-8bc4-4f84-96cd-3988de0d2ff
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jagtvognthomas skrev:
mhv til varmen er jeg ikke sikker da den syntetiske vil skabe mindre friktion i motoren....har læst i et vw trend hvor de lavede en test med syntetisk kontra alm oile....og med den syntetiske oile køre den koldere på alle måleninger..toppe oile udstødningsmanifold osv....men har også mere oilespild da den jo er tyndere og det er vist også sådan den smøre bedre da opbygningen (molykylerene) er mindre...
jeg prøver at finde artiklen og skanne den

mvh thomas

Det ved jeg godt. Men det var jo netop olietyper som ikke umiddelbart kan købes i Skandinavien. derfor skrev jeg som jeg gjorde.
T
(permalink) Tim Terry Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey Farmer og Thomas!

Mange tak for svar... Elsker det her forum, når folk er så hjælpsomme!

Jeg har også hørt noget om, at syntetisk olie "slider" på nogle dele i motoren... Vist nok fordi det "renser for godt", eller sådan noget!? Kan det passe, eller er jeg helt ude i hampen??

/
Tim
-------------------------------------------
VW Type1 1953
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej det er, som Torben er inde på, noget med at de moderne olier ikke har visse tungmetaller. Zink f.eks. som jo sikkert ikke går så godt sammen med en katalysator.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tim Terry Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for yderligere indlæg Frank!

Nu skal jeg ud og flette fingre, så jeg kan vise tossen hvad vi mener herinde - hehe!
Selvfølgelig med den mente i har skrevet ind, så jeg kan lyde ekstra oven på i forhold til min reelle viden om olier...

Under alle omstændigheder, så skal der sgu et RIGTIG godt argument, eller flere, til, før jeg vil begynde at overveje at bruge en syntetisk motorolie! Der er sgu for mange af jer VWets, der mener det andet! =)

Fortsat go' sommer!
/
Tim
-------------------------------------------
VW Type1 1953

Reply

You must log in to post.