er der ikke en af jer rare gutter det kan sende et billede ind af en type 4, alle herinde (ja næsten alle) skriver om det, men jeg ved ikke hvilken model de oprindeligt sidder i og hvad årgange de er, ved godt det sikkert har været oppe 100 gange før men lad os så lige tage nr 101. og forresten er det noget der er værd at søge efter eller skal de også modifiseres meget for at være hurtige?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
ok, nu forstår jeg, havde bare altid trot at det var de der helt firkantede rugbrød der var type 4. men tak for at jeg er blevet lidt klogere
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
Det helt firkantede rugbrød, er en "T3", den sidste med hækmotor. Den første med frontmotor, er en "T4".
Jan
en type2 T3 kører også med type4 motor - den kan også bruges til en type1 og i en type2 T1 og T2 - de allersidste T2er kører også med type4 motor - men kun de seneste modeller ;-) , de fedeste type4 motorere sidder dog i en alm type4.
nu forstår folk måske at det er så vigtigt at bruge de korrekte type betegnelser i alle indlæg der bliver skrevet - skriver man forkert her bliver det noget værre volapyk.
så husk det nu
en T1 er IKKE en bobbel - men en bus, en bobbel hedder type1
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Rigtigt Ib. :-)
Desværre har dette jo været oppe, gentagne gang, uden at folk får justeret deres type-betegnelser. Og det er utrolig forvirende når der er blandet sammen på det.
;-)
Jan
Hvis du mener en type 4 motor, som oprindelig sad i vw 411/412, de senere type2 busser og Porsche 914, så er det en fortrinlig motor. Den bedste er en 2,0 GB fra Porsche 914, men den er nærmest umulig at finde idag, i hvert fald til en fornuftig pris. Dernæst så er 1,8 AN fra 412 S også en rigtig god motor, men den er også blevet rigtig sjælden. 1,7 W fra 411/412 er også en god motor at bygge videre på og den er lidt nemmere at finde, der kan stadigvæk købes en billig ok motor nu og da.
2,0 busmotor er den der er flest af, men de har ofte haft et hårdt liv og er ofte slidt op, men der findes da stadig gode brugte eller renoverede motorer derude. 1,7 0g 1,8 findes også som busmotor i neddroslede udgaver, men de er også relativt sjældne herhjemme.
En "nem" og "billig" motor er en kombination med krumtap og cylindre/stempler fra en 2,0 og toppe fra 1,8 S. Kan du finde de dele i en fornuftig stand, så kan man relativt let bygge en meget stærk og holdbar motor med små 100 heste. Skal alt købes fra nyt og/eller renoveres, så er type 4 motorer dyrere end type 1. Derfor er der ikke så mange der bygger type 4, det er tros alt noget nemmere at finde type 1 dele og især nye dele kan fås noget billigere, selv om holdbarheden, så også kan være derefter. Da de fleste Vwér er bobler kræver det tillige et ombygningssæt til oprejst blæserhus og dette gør jo også type 4 løsningen dyrere og mere besværlig.
Skal du køre mange km. i din VW og samtidig gerne vil have en stærk og pålidelig motor med f.eks 100 hk, så vil jeg helt klart anbefale en type 4 motor. Farmer her fra VW-nettet bygger dem bla.a. ved jeg.
Preben
ok, det vil sige en 2,0 bus motor og 1,8 toppe (begge dele fra den firkantede model bus) er det ikke korrekt?
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
nej 1,8 toppene fra 412 Seren.
men de er ved at være svære at finde - og skal nok renoveres alligevel - så et sæt nye 412S topstykker er nok det nemmeste - dog ikke den billigste løsning
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)