Endelig ejer af en late bay .....eller hva...
Efter lang tids søgen ...og rigtig mange kørte kilometer, har jeg endelig fundet en bus som jeg nu har planlagt at gå igang med.
Jeg har måttet erkende at ingen af de besigtede busser var i den stand som jeg vil have, foruden selvfølgelig nogen gode tilbud om nogle 100% færdig restaureret busser og har derfor allieret mig med min storebror som er en meget dygtig karetmager.
Jeg har fundet en sund bus med motorproblemmer, og en del rust i bunden, mens alt andet syntes OK, denne håber jeg at kunne få bygget op som jeg nu vil have resultatet til at se ud.
MEN nu kommer spørgsmålet er der original.....???
Bilen er indreg. første gang 10 mdr. 1972.
Bilen er efter udseende en late bay med blinklys oppe ved friskluftindtag, og store baglygter, ved baglygterne er der org. plade med org. lakering indvendig i motorrum, så de syntes helt OK.
Jeg har nu efter købet opdaget at den har fået en ny front på et tidspunkt, og denne
kan derfor være skiftet til ny type...
Jeg er kommet i tvivl fordi jeg i andre indlæg her på dette site, har set at man godt kan have en bay model med store baglygter og frontblinklys ved kofanger...
1972 er jo model skifte året, er der en periode med lidt fra den ene og lidt fra den anden ...?
Hvordan finder man ud af dette, sælger siger at det er den rigtige front....men hvad siger i ?
Kan man udfra stelnummer få nogle oplysninger omkring dette...?
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
efter august 73 har en bus latebayfront og 5x112 boltmønster og store baglygter
før aug 73 har den earlybayfront 5x112 boltmønster og store baglygter.
du skal tilbage til før aug 72 , så har den små baglygter.
og tilbage til før aug 70 for at den har 5 x 205 boltmønster
den har de runde kofangerer hvis den har early front - og de firkantede kofangerer vist den har en late front.
men der er en masse hovsa modeller der enten er konveteret eller blandet sammen i disse år - det er noget værre rod. folk ville jo gerne ha skivebremser på ...
så det er kun retningslinier - på mange af busserne i disse årgange kan man ikke helt regne med det.
på de helt tidlige 68 - 69 kan man bruge forbroen fra en splitbus , og sænke dem endnu mere med fordel.
kan godt være det ikke er helt rigtigt - de der overgangsmodeller er ikke noget jeg har sat mig så meget ind i...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Min bus er indreg. første gang 10 mdr. 1972.
Store baglygter, skivebremser for, firkantet kofanger for, ( der var ingen bag )
og med blinklys oppe ved friskluft indtag, så det er nok formentlig en rigtig late bay model , ikke ?
Kan der evt. blive lidt forvirring med alle de reservedele som jeg jo nu skal have købt...? Mon ikke jeg skal bestille til en årgang 73 late bay ?
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
så burde den ha earlybay front og runde kofangerer , 5x112 boltmønster og store baglygter , men personligt gad jeg ikke skifte bare fordi det er nogen måneder forkert , og det der sidder der nu er brugbart..
skifter man alligevel - burde man måske skifte baglygterne og kofangerne også - og lave en slags falsk early - men det er jo en smagssag.
hele din undervogn er mage til en en 73er - så bestil du bare dele til det.
men den bliver jo så 35 år oktober - så bliver den lidt billigerer i vægtafgift - så det er jo godt nok - og når den er synet efter okt 2007 - skal den kun til syn igen i 2012 - det er vel ikke så ringe enda
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Ganske original 72er, din har fået en ny front på et tidspunkt.
René
Rene 72
Det er jeg selvfølgelig ked af at høre, men må jo gøre op mig selv om den skal have en org. front igen.
Der er altså ingen mulighed for at det faktisk er den "rigtige" front den har nu...?
kan evt. stelnummer eller andet afsløre hvordan den så ud fra fabrikken ?
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
og han bliver ved......
I følge dette site
http://www.partsemporium.co.uk/chassis%20numbers.htm
Kører model årgang 73 fra August 1972 til Juli 73 , og da min er indreg. i Oktober
1972 kunne det vel godt være en "ægte" årgang 73 ???
Eller hvad....?
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
Hej
Vill ni veta allt om er Bay buss så köp boken " vw transporter and microbus, specification guide 1967-1979" av VincentMolenaar och Alexander Prinz
Den löser alla koder och specifikationer på din buss, vilken av fabrikerna som den tillverkades på, exakt vilken utrustning den hade och när den produserades, när de olika ändringarna infördes osv. absolut den bästa vw boken på många år.
// Daniel
vespist skrev:
Hej
Vill ni veta allt om er Bay buss så köp boken " vw transporter and microbus, specification guide 1967-1979" av VincentMolenaar och Alexander Prinz
Den löser alla koder och specifikationer på din buss, vilken av fabrikerna som den tillverkades på, exakt vilken utrustning den hade och när den produserades, när de olika ändringarna infördes osv. absolut den bästa vw boken på många år.
// Daniel
Hej Daniel
Tak for hjælpen ....den bog må jeg se at få fingere i .......
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
Hej Lars !
Fra August 72 og frem ( dvs model år 73) er det en Latebay, så det kunne tyde på at det er den originale front du har på, med mindre den har stået på lager længe og derfor er født før august 72. I øvrigt er der mange andre måder man kan se det på, ring evt. så skal jeg hjælpe dig !
Hilsen Henrik
Type3Henrik skrev:
Hej Lars !
Fra August 72 og frem ( dvs model år 73) er det en Latebay, så det kunne tyde på at det er den originale front du har på, med mindre den har stået på lager længe og derfor er født før august 72. I øvrigt er der mange andre måder man kan se det på, ring evt. så skal jeg hjælpe dig !
Hilsen Henrik
Hej Henrik.... jeg håber da også at det er den org. front, bilen skulle jo gerne være 100 % ok når jeg er færdig...
Jeg prøver at ringe til dig , når jeg står ved siden af bilen....
Tak foreløbelig
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
... du ringer bare !!
Hilsen Henrik
Den vigtige karosseridetalje er i mine øjne luftindtaget bagi, for at være "early" skal det være halvmåneformet, og det er det kun på de tidlige, dvs dem der også har små baglygter.. Så overgangen fra early til late sker altså faktisk gradvist i løbet af ca. 3 år.
Så om din er en tidlig late eller en sen early vil jeg ikke kommentere, den er jo fed uanset.. det andet er jo bare blå kasket nørderi...
-------------------------------------------
der findes i princippet tre forskellige vw'er der er overgangsmodeller inden for vores kategori
bus fra 72 -73
bobbel fra 67 -68
bobbel fra 53 - 54 zwitter
disse tre er tit blandet samme i en pærevælling - og kræver næsten en professorgrad og være klog på - ikke nok med de er specielle - men de svinger også i variation alt efter hvilket land de fremstillet til - så det er lidt svært at sige om din bil korrekt er født med det ene eller andet, og derfor siger jeg , at trænger din bil ikke til en ny front , så lad den gamle sidde - der er ikke nogen der med sikkerhed kan sige om den er rigtig eller forkert alligevel - vælg det du selv syntes om - og er der nogen der pejer fingre af det , så sig det er en overgangsmodel- også vil de fleste nok bukke nakken og sige okay.
det er dog sjældent at en front er skiftet lige så pænt som de lavede det på fabrikken , dvs at går du den minutiøst efter burde du kunne se nogle tegn på at den var blevet skiftet, vist den er blevet skiftet - i form af svejsninger og karosseri tilpasninger eller evt tegn på forkert maling eller ling - du kan dog nok bedst se sidstnævnte inden fra uden beklædninger på.
på så gamle biler er der i 999 tilfælde ud af 1000 altid tegn eller synlige ar efter en udskiftning. dvs det er EN promilles chance for at det er lavet lige så pænt som de lavede det på fabrikken da den var ny.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
...fed bus....jeg kalder den en early latebay. Andre kalder den en late earlybay.
Faktum er at den bare skal ud på gaden....tutta og köra;-)
-------------------------------------------
Let it flow - let yourself go
Slow and low - that is the tempo
Jeg kan se at der ikke er enighed omkring mit indlæg vedr. min front..
så jeg læner mig op af min pladesmed, er fronten monteret OK , bliver den siddende
Og hvis det modsatte er tilfældet skal den skiftes.
Han siger det mindste af mine problemmer med den bus......gu ved hvad han mener med det ?
Motor i bussen er en standard 1600, som jeg gerne vil beholde, dog skal den renoveres. Nogen seriøse ideer til hvordan man evt. kan få mere optræk i en sådan motor...evt. ombygge den til en 1914 eller hvad...?
Er der evt. nogen der kunne tænke sig at renovere denne motor, men en fynbo siddende på venstre skulder under processen, eller dele af den....Alt sammen blot få at få lidt motor lære...Er godt klar over at en sådanne motorrenovering med ombygning
koster fra 20 kilo og op efter......
Men jeg har mange flere spørgsmål, som jeg vender tilbage med under projektet..lige leder jeg f.eks. efter en sandblæser på Fyn der kan blæse undervogn inden pladearbejder opstarter....er der nogen der kender en..? Der har tid ???
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
en 1914 er fint til en bus - jeg ville dog nok gå op til 2007/2110 cmm - med standart knast eller lign også noget karborider af en art - du skal jo ikke køre race men ha en solid sejtrækker...det bliver ikke ret meget dyerer og holder meget bedre.
det eneste du umiddelbart kan genbruge fra din gamle motor er alt køleblikket, resten skal med 99% sikkerhed skiftes , skal du ha nogen til det er farmer nok en af de få der laver den slags for andre.
http://www.morepower.dk eller noget i den stil...
bor du på sjælland kan bugservice måske også hjælpe dig -
er fronten det mindste problem , tror jeg din pladesmed mener at din bil er bundrådden ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis det 3 ciffer i dit stelnummer er 2, er det en 72er, er det 3 er det en 73er.
Det er den nemmeste måde at se det på .
René
Hej Rene
Hvis det er så let...ja så er der ingen tvivl, mit tredje ciffer er et 3 tal, altså så er det jo en modelårgang 73, og dermed den rigtige front. pyha....tak for det...
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
Clausenvw skrev:
Hej Rene
Hvis det er så let...ja så er der ingen tvivl, mit tredje ciffer er et 3 tal, altså så er det jo en modelårgang 73, og dermed den rigtige front. pyha....tak for det...
Ja, så let var det vist ikke, Det nummer du har taget billede af er VIN-nummeret, bilens identitetsnummer..
Du skal bruge stelnummeret, der står et sted under bilen, og også på reg-attesten..
Er det det samme nummer som du har på billedet, så har jeg galt fat i noget..
-------------------------------------------
Dette nummer er på reg. attesten indsat som stelnummer......
-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
Det var så lidt, og det er det nummer der står på billedet 233xxxxxxx. Jeg havde så lige misset noget længere oppe..
René