Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  slub i svinghjul !!

Tags:
No tags yet.

(permalink) qa2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hey alle !! har ladet mig fortællé at der ´skal være et hvis slub i svinghjul altså ud og ind !! er der nogen der ved hvor meget det er ? motor er en 1600 hvis det har noget at sige !har fået en dims med til at sætte på motoren så man kan sætte søgeblad i mellem !!
MVH Kenneth !!!!!
(permalink) Mark S Member
Skrev for 16 years siden | | | |
0,1mm aksialt slør mener jeg.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det hedder aksialspillerum

0,07-0,12mm Slidgrænsen er 0,15mm - men er der lidt mere kan motoren sagtens køre i nogen år endnu
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) kanalt Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvordan måler i det ??
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du monterer et mikrometerur på motoren så du kan måle differensen når du trykker svinghjulet så langt ind mod blokken som muligt og trækker derefter helt ud. Hvis afstanden som det flytter sig i forhold til blokken er ca 0.1mm er det fint.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis man ikke har et micrometerur til det kan man lave sit eget værktøj som på disse billeder:

Mvh John
ep-tool.jpg
ep-gap-check.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) kanalt Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok pas nu på for her kommer det (dumme spørgsmål)

Hvad gør man hvis det er mere ??
-------------------------------------------
Kan alt det umulige tager tid
http://www.Buggyteamsyd.dk
Sønderborg
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Måske, men det bedste er et mikrometerur. Hvis du kender et maskinværksted, så lån et der, så er du sikker på din måling.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvor meget mere???
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
kanalt skrev:
ok pas nu på for her kommer det (dumme spørgsmål)

Hvad gør man hvis det er mere ??


Ja så kan det jo justeres med de 3 skiver (shims) bag svinghjulet.
Men som jeg har forstået det , så er det vist et tegn på at motorblokken er ved at være slidt.

Mvh John

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) qa2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fandme i orden men de hurtige svar !! har dog lige et spørgsmål mere ! hvad hvis der ik er noget ?? motoren er ret ny !!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
så er der en der ikke har bygget den motor ordentligt , og jeg ville bekymre mig om alle de andre tollerencer er som de bør være.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis tolerencen er nul (0) så skal du ikk engang starte motoren!!! Hvis du er uheldig brænder du delene i motoren sammen. Tolerencen skal være der for at delene ikke gnider vildt op af hinanden. Ved 0-tolerende bliver de rødglødende og svejser sig praktisk talt sammen inde i motoren (worst-case-scenario)

Hvis den er nul kan du godt skulle den ad og gå alt igennem så... Som bornholmer også antyder er det nok ikke den eneste tolerence der ikke er overholdt så!

Men prøv nu at lån et ur et sted så du kan måle det ordentligt... 0.07mm er altså ikk ret meget så det er måske svært at måle med søgeblade. Med et ur kan du se det med det samme. Så lån et ur, mål efter og se så hvordan verden ser ud der...
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
En hurtig måde at undersøge om det er blokken der er slidt op: tag svinghjulet af og monter en ekstra shim, og monter så svinghjulet igen - så skulle du meget gerne have nul slør overhovedet (målt med mikrometer ur).
Er det tilfældet shimser du dig blot op til 0,07-0,13mm slør vha. 3 shims (de fåes i mange forskellige størrelser).
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når motoren bliver varm udviger alle dele sig. Derfor tolerance. Ingen tolerance = havari!!!
(permalink) qa2 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ok de herre ´rigtig lækkert !!!

Reply

You must log in to post.