Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Færdselsuheld med større motor...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej hej.

Jeg har tænkt mig, at ligge en større motor i min T1'er. Den er født med 34, men jeg vil gerne have 50+. Den er selvfølgelig ikke lovlig med denne, men hvad hvis man kører galt? Hvis jeg kører ind i en anden og bilen skades, hvad så? Hvordan med forsikring og sådan?
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis du skader andre eller deres ejendom med en bil der ikke er lovlig, kommer du i princippet altid til at betale det selv, forsikringen dækker ikke et ulovligt køretøj.
Men vil du have kasko på din type1? Er det økonomisk forsvarligt?
-------------------------------------------
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nej, jeg vil ikke have kasko på. Men det er jo ikke rart, at skulle betale en million erstatning hvis andrea ejendom ødelægges. Dækker ansvarsfosikrigen?
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja- ansvar dækker i første omgang...
Hvad forsikringsselskabet så gør ved dig efterfølgende er nok ikke så sjovt at tænke på. Der kan nemt blive tale om en meget kraftig reduktion i beløbet forsikringen vil dække - resten henter de så ved dig ( fogedsager, tvangsakkorder og andre grimme ting )
Det er virkelig ar spille Russisk roulette med sin fremtidige tilværelse - så prøv at finde ud af, om en stor motor kan synes, og hvad en ny afgift bli´r. Det er garanteret billigst i længden...
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Et lille indspark...

Det er så vidt jeg ved tilladeligt at øge volumen/ydelse med et vist antal procenter, men jeg kan ikke lige huske hvad de ligger på...

Måske nogen har disse tal ved hånden, eller kan dem på rygraden?


Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Ole Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Er ikke helt sikker, men mener man må øge efekten med max 20%.
Dette gælder så vidt jeg ved kun ved udskiftning til motor med større efekt. Hvis man tilgengæld vælger at tune på den motor den er født med må man tune så meget man vil, bare bilen ikke forurener mere end std. Dog må man så kun tune så meget som fabrikken har godkendt selve bilen til.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og man må i princippet tune en 1200 til 1000hk - uden at sætte større bremser mm på ...

men man må ikke sætte ventilerede skiver på fra en porsche på en 1200 bil...

det er fandme et papirbeuraukrati vi lever i - vor herre bevares..

nej lad os bare få nogle tyske regler til landet - så er der da sammenhæng i nogen af tingenene...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
og man må i princippet tune en 1200 til 1000hk - uden at sætte større bremser mm på ...



RESPEKT !!!! jeg gad godt se de papirer der tillader 1000 hk i min 1200 Mexicokâfer ;o)

/Rolf
(permalink) klokmose Member
Skrev for 18 years siden | | | |
sådan helt useriøst, hvor meget er der hevet ud af en 1200 med na tuning. 50hk eller mere?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
jaja Rolf - de 1000 hk er kun for at understrege hvor tosset systemet er...


siger reglerne ikke at du i teorien må tune ubegrænset så længe du ikke forøger cylinder volumen - det kan vel godt lade sig gøre med noget stor turbo og noget nitro og andre spændende sager - det holder bare ikke ret længe ;-) måske et par minutter vist du er heldig.

det er sån jeg har forstået de danske regler - man må dog ikke både forøge cylindervolumen med 20% og tune ubegrænset , sådan er det så vidt jeg har forstået det , vist det vel og mærke skal være uden logisk sans og man skal følge loven regelret.

at feks tage en 1200 blok og sætte 2,4 cylindersæt på , er jo også at forøge cylindervolumen - selvom det er lidt anderledes på en luftkølet vw end som så mange andre biler..

min bus er jo feks født som en 1500 - men godkendt som en 2,0 (og det er skrevet på papirene) - så må jeg vel ikke tage 2,0ern og pumpe den yderligerer - selvom jeg holder mig inde for forureningsnormerne på den motor bilen er født med...

men derimod må jeg vel godt tage en 1500 og pumpe alle de HK jeg overhovedet kan i den , sålænge der holder sig inde for forureningsnormerne - som er 7,0 på sån en gammel vogn - og det er meget.

om det så kan holde eller ej er vel en helt anden sag.det er vel egentlig mit problem - men det er vel i princippet lovligt nok.

P.S jeg kunne dog aldrig finde på det..
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
man må vel gerne ligge en 1200 ccm motor med 50hk i en 1200 bil sålænge den overholder forureningsnormerne - 50 hk på en 1200 er jo ikke den vilde udfordring..

ligger man derimod en 1200 blok i med et 1600 cylindersæt på - i en 1200 bil - så er det ulovligt.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så er det vel også lige akkurat ulovligt at sætte 1600 cylindre på sin 1300. Det er godt nok ikke meget over de 20%, men det skal vel godkendes alligevel så??

Med venlig hilsen
Sebastian Parada
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) REN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Med forbehold for at det er et par år siden jeg rodede med det her så er der vist to regimer i spil her.

det er for det første en ren afgiftsmæssig problematik. (Altså told og skat og ikke synsmyndighederne)
Ved motorskift må du maksimalt oge effekten med 20% før du skal betale afgift af ombygningen.
Hvis du har skiftet motoren til en større er det ikke længere tilladt at tune yderliger på den (dvs. du kan ikke øge med 19% motorskift og så tune videre)
Hvis du ønsker at tune på eksisterende motor må du lave alle de triks du kan og i princippet hæve effekten ubegrænset, du må dog ikke udskifte hovedkomponenter (toppe, krumtap, blok ect.) eller montere trykladning

og endelig er der en synsmæssig problematik.
Her er det det bliver mærkeligt, for det er til dels den enkelte synsmand der "står inde" for din ombygning med sin underskrift på en konstruktiv ændring, (det er derfor det er umuligt at få en "forhåndsgodkendelse" på en ombygning fra centralt hold) så hvis du kender en synsmand du kan få til at stå inde for din ombygning så er det bare med at mokke noget turbo på, og der er i princippet ingen begrænsniger på ombygningen.

hvis du derimod kan dokumentere vha. producent godkendelser at du må ombygge (t.eks. identiske karosseriere med forskellige motor størrelser), så er der i princippet ingen der kan stoppe dig (Man skal dog stadig huske afgiftsregler i denne sammenhæng)

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Montage af en hvilken som helst form for trykladning anses for at overskride 20%s reglen. Så man må IKKE montere turbo eller kompressor på en motor yden det anses for at være en anden motor.

Du må godt montere en 1600 ccm i din type1 hvis den bare ikke overskrider effektforøgelsen med mere end 20%. Jeg mener altså undervognene kan godkendes op til 80/100hk alt efter hvilken type det er. Så er det bare at svare afgift af forøgelsen og så skulle det ikke være noget problem.

Frank har så vidt jeg ved også godkendt flere bobler med større motorer end fabrikken havde planlagt. Men snak med jeres lokale synsmand hvis i har problemer.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
det er da ikke lovligt bare fordi der er betalt afgift af det.
jo vist du kan få en lign bil med den tilsvarende ombygning ab fabric
og du har de tilsvarende dele på som den med de store dele er godkendt med..

men feks en 1200 bobbel - der er jo aldrig lavet en feks 2,4 bobbel fra fabrikken..
og her er det så det gælder om at være gode venner med sin synsmand eller ??

det er sgu da synd for den synsmand vist du kører galt og smadrer 20 mennesker - og din bil bliver indkaldt til et "havari syn" - og dem der så fortager dette ikke er enige med den der godkendte det i første ombæring...
så brænder han da nællerne..

og buggyboy - det der med de 80/100 hk er da ikke noget du har på papir - det er en mundtlig aftale - den holder da ikke når du har sendt en børnehave på kirkegården i 20 små trækasser...

og nyhederne og forsikringen begraver dig i anklager - jamen min synsmand sagde jeg godt måtte ????? - nej vel

han kan da altid nægte den motor sad i da han synede bilen - ligesom du kan nægte at den ikke sad i...- og skulle han alligvel få skyld for at ha synet den ulovligt - er det ikke hans anvar at du kører i en ulovlig bil.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
De 20% har ikke noget med volumen at gøre. Det er Hk der er afgørende her. Og en vw-motor har jo den feature at man kan bygge en 1300 om til 1600 eller mere og stadig have et 1300 motornummer stående på blokken. Og det er vel motornummeret man tuner på... hvis man kan sige det.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
okay

Færdselsstyrelsen skriver :
_______________________________________________________________________________

Tuning, chiptuning og ændring af motor mv.

Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:

Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.

For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.

Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være T
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
og når det så er sagt - - - -

så sidder der min 50 vwnetterer inkl mig selv og tænker -: hvad mener de så med det ???
hvad må jeg så ??? på min 40 år gamle bil som importøren er pisse ligeglad med.

og det svar må stå hen i det uvisse - for der er ikke to mennesker der svarer ens på dette spørgsmål -

så det må jo komme an på en prøve - og det gør det så - som det plejer

går den - så er det fint nok
går den ikke - er det bare ærgeligt

også kører vi andre viderer som vi altid har gjort , nogen lovligt og andre ulovligt - selvom nogen nok tror det modsatte nogen gange er tilfældet.

______________________________________________________________________________

og så skal det nok passe der kommer en enkelt eller to og siger :

JAAAAAAAAMEN MIN BIL ER ALTS
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er jeg da helt rundforvirret.....
Hvis jeg nu gerne vil have en 1600cc i min 1200 T1'er, gerne med "godt" med hk'er, hvad må jeg så?????
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad gør i andre? Har I alle sammen fået bilen synet og godkendt med 1914cc eller 2400 motor? Eller skifter I motor ved syn og satser på I ikke kører galt?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Som saedvanlig bliver der rodet godt og grundigt rundt i dette emne.
Holmer. De 80- 100 hk er en godkendelse fra TUV paa hhv en sA og IRS bagende. Mere endet, skal de have en ny godkendelse + en ABE. + at der idag kraeves en egnethedsattest, og hvor faar man lige saadan en. - TUV
Problemet er idag at VW ikke udsteder dokumenter om dette mere, og at de i de gamle ikke henviser til effekt, men hastighed. Det vil A+ etc ikke laegge til grund for en godkendelse mere. De har grundlaeggende smidt alle gamle godkendelser ud. For de nye ejere skulle jo helst ikke faa det for nemt. Det er bla. DERFOR at jeg kaemper en haard kamp for at faa dem til at godkende TUV erklaeringer paa slige ombygninger. Men de er ikke nemme at danse med.
Men det er rigtigt at det ikke er lovligt foer det er skrevet paa reg. attesten som konstruktive aendringer.
Det naeste er saa at toldvaesenet ligger og lurer i baggrunden. Det er jo trods alt DK.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Biffo Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Rolig nu - der er mange, der læser med på sitet, som måske har andre interesser en lige gamle VWere..
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
så kan de da se at vi mangler klare regler på området - og at vi ikke kan bruge vores importører til noget som helst på så gamle biler ....

og at vi vil ha det lige så nemt som de har det i resten af verden..../ EU

og T godt svar ;-)

bug70 skrev:
Nu er jeg da helt rundforvirret.....
Hvis jeg nu gerne vil have en 1600cc i min 1200 T1'er, gerne med "godt" med hk'er, hvad må jeg så?????


du må ikke en skid vist det skal være regelret - men der er jo så meget man ikke må - og det er også fint nok .- vist man kan ta de tæsk det kan gi at være fræk og gøre det alligevel.

der er jo ikke noget nyt i det - det har altid været sådan..

men nu handlede det her indlæg jo om et evt ansvar ved en færdselsulykke ...
så kan du selv spekulere over resten.

kan forsikringen sende en regning viderer på det mindste grundlag , gør de det jo gerne..

men det er fedt at ha lidt ekstra power ;-)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu laver jeg ikke ret meget andet end reperationer på trafik skadede biler-Og det med den større motor kan kun være et problem hvis ulykken er af sådan en karakter at bilen sendes direkte i synshallen-99,9 % af alle autoskader sendes derimod til mekanikeren-og først senere kommer en taksator og gør skaden op.
Og når han kommer- så er motoren helt sikkert lovlig!!
Jeg har ikke i mine sidste 10 år set en eneste skadet bil med for stor motor-Når taksatoren ankom!!!
Hilsen Niels-Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak for det Niels-Erik... Men sendes bilen direkte til synshallen er man vel temmeligt meget på skideren?
Hvad gør I andre? Man ser jo flere herinde med både 1914cc, 2100cc og 2400cc motorer! Skifter I bare motor ved syn og håber på, at I ikke kører galt?

Reply »

You must log in to post.