Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

Færdselsuheld med større motor...

Tags:
No tags yet.

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 18 years siden | | | |
bug70 skrev:
Tak for det Niels-Erik... Men sendes bilen direkte til synshallen er man vel temmeligt meget på skideren?
Hvad gør I andre? Man ser jo flere herinde med både 1914cc, 2100cc og 2400cc motorer! Skifter I bare motor ved syn og håber på, at I ikke kører galt?

Bliv nu ikke fornærmet, men tænk lidt over det, hvad ville du selv gøre?
Køre til syn med en bil der skraber på liften fordi den er for lav, og som går på baghjul når synsmanden slipper koblingen?
De fleste har et "synskit" stående med hjul, motor og evt forbro og blinklys, det samme har mange motorcyklister, det ved politiet også, og så længe man udviser sund fornuft og ikke er stupid og livsfarlig, så går det glat..
Men den dag du mejer børnehaven ned i en ikke lovlig bil, så klapper fælden!! så lad være med det..
Men tænk over hvor mange der kører rundt i lovlige biler i en brandert.. Det er nok noget mere farligt, og bliver også taget noget mere seriøst af myndighederne end om din bil har 20 eller 50 hk for meget..

Bortset fra det burde syn med en stor motor ikke være noget problen, hvis ikke den larmer meget, og ellers går ordentligt.. problemerne kommer først hvis de er så tunede at de er svære at køre, har stenhårde koblinger osvosv..
-------------------------------------------
(permalink) Split261 Member
Bornholmer skrev:
jaja Rolf - de 1000 hk er kun for at understrege hvor tosset systemet er...

siger reglerne ikke at du i teorien må tune ubegrænset så længe du ikke forøger cylinder volumen - det kan vel godt lade sig gøre med noget stor turbo og noget nitro og andre spændende sager - det holder bare ikke ret længe ;-) måske et par minutter vist du er heldig.

det er sån jeg har forstået de danske regler - man må dog ikke både forøge cylindervolumen med 20% og tune ubegrænset , sådan er det så vidt jeg har forstået det , vist det vel og mærke skal være uden logisk sans og man skal følge loven regelret.

at feks tage en 1200 blok og sætte 2,4 cylindersæt på , er jo også at forøge cylindervolumen - selvom det er lidt anderledes på en luftkølet vw end som så mange andre biler..

min bus er jo feks født som en 1500 - men godkendt som en 2,0 (og det er skrevet på papirene) - så må jeg vel ikke tage 2,0ern og pumpe den yderligerer - selvom jeg holder mig inde for forureningsnormerne på den motor bilen er født med...

men derimod må jeg vel godt tage en 1500 og pumpe alle de HK jeg overhovedet kan i den , sålænge der holder sig inde for forureningsnormerne - som er 7,0 på sån en gammel vogn - og det er meget.

om det så kan holde eller ej er vel en helt anden sag.det er vel egentlig mit problem - men det er vel i princippet lovligt nok.

P.S jeg kunne dog aldrig finde på det..

Hej Ib, jeg tror du blander reglerne sammen.

Du skriver at man ikke må "tune" sin originale motor ved forøgning af cylindervolumen(motorens størrelse). Det er for mig ikke korrekt.

Reglerne lyder at ved et motorskift, må effektforøgelsen(hk) ikke være størrere end 20% før der skal svares afgift, syn osv. Der står intet om cylindervolumen.

Men man må gerne tune en original motor til f.eks 1000 hk som du skriver. Det er korrekt. Også med ombygning af cyl, så længe blok og top er det originale. Og er bilen fra før ´83 kan man også bygge indsprøjtning på en karburator model og omvendt uden problemer og uden syn og afgift.
Dog er der stadig den max grænse for hk(effekt) eller nm(moment), som fabrikanten har fastlagt, på en standart karosse, hvis den bliver forstærket yderligere efter fabrikantens foreskrifter kan den tunes yderligere.

Dvs at hvis en motor har f.eks 100 hk må man lovligt lægge en 120hk motor i, ligegyldigt af cylindervolumen. Hvis den har flere heste end 20% reglen kræver det ombygning af bremser osv, syn og afgift.

Men så kommer det moralske ind i det. For jeg kunne ikke drømme om at tune en bil, uden at bygge styretøj, bremser mv størrere, eller til en tilsvarende model.
Dette skriver jeg fordi at i visse tilfælde vil en 20% effektforøgelse "overlappe" en størrere model. Så vil det være lettere at kunne dukomentere og ombygge samt skaffe dele til dette. Og tuningen skal stadig kunne styres og bremses forsvareligt.

Eksempel, en Opel Manta 2,0s karburator med 100hk fra 1978, har været ejet af en familie siden den var ny. Barnebarnet arver den men piner livet ud af den ældre motor da den kun har været kørt af farfar´en.
Han vælger at finde en Opel Rekord 2,2E indsprøjtningsmotor med 115hk og lægge over i.
Dette er fuldt lovligt. Men en 2,2 har størrere bremser foran end en 2,0, dog kan han vælge at bibeholde bremserne fra 2,0 da de dokumenteret fra Opeldk kan bremse 125hk ned. Men en evt opgradering af bremserne kan betyde en ny afgift, da det så vil blive en opbygning. Dog er der ikke lavet en 2,2 liters Manta så det er lidt kringlet og kan ligeså godt være han slipper uden afgift. Men begge ting er fuldt lovlige.
Havde det været en bil fra 83 eller nyere skal der betales afgift af ombygning fra karburator til indsprøjtning.
(Dette er et rigtigt eksempel)

VWenligst Split

vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Bornholmer Member
okay

ja det kan jeg godt se det rimelige i så.....

men problemet er jo stadig de manglende data fra vw som farmer skriver om så.
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Split261 Member
Ja det er helt rigtigt, de er straks værrere at få fat i. Det er noget med at kende nogen som har disse papirer liggende, eller bide i det sure æble og selv få fremskaffet en ny typegodkendelse på det. Det kan godt lade sig gøre, men det koster mange penge og tid.

Det er sjovt der er sådan forskel på tingene..

Til Opel kan man få alle godkendelser men det er svært at finde stumper...

Til VW kan man ikke få godkendelser, men stort set alt i reservedele?

Hihi, ja jeg kører både Opel og VW..

VWenligst Split
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Jens Flensborg Member
I Tyskland må man maks. have 50 hk i en T1 bobbel med de normale bremsetromler, ellers skal der skiver på foran. Men også der er der grænser, idet der med normal "Pendelachse" behind kun må køres med maks 100 hk.

De såkaldte automaticsteller med "Schraeglenker" behind er maksimalt tilladt til 200 hk, men så skal der skiver på foran og bag.

Oven i det kommer så de tyske miljøkrav med "Abgasuntersuchung", det er her hvor alt efter skæringsdato 1969 ikke mere har en chance med for meget hk, store carburatorer og andet. Derfor er man her i landet vild med alt op med automaticsteller til 1969 ...

Og så er der T1 busserne, de må med de gamle bremsetromler kun køre med 34 hk, først i 1963 kom de større bremser, de er tilladt til 50hk ...

Samme niveau gælder nok også i DK, og forsikringsteknisk havner man i en masse problemer med mulighed for fægselstraf, såfremt man er for langt ude ... Skaderne ruinerer økonomisk oven idet, såfremt man ikke er klog nok.

Jens

Solskin = cabbi
Snestorm = Syncro Camper
Offroad = Syncro Doka
(permalink) Peterwings Member
Jens ved du/eller andre noget om bremseskiverne fra CSP. Jeg har monteret dem på min bus og satser på små 100 hk og håber at få det synet både i DK men også af TUV. Vil også gerne betale afgiften men kun hvis det kan godkendes.

Som lidt til dette tror jeg forsikringen har svært at sende regningen vidre til en hvis man skulle være så uheldig at køre nogen ihjel (håber sku ikke det sker for nogen at det skulle ske) hvis man har overholdt fartgrænsen. For så kunne det lige så godt havde sket i en lovlig bil. Køre man derimod for stærkt tror jeg det er en anden snak.
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Anonym Member
man kunne jo også ringe til sin forsikring og sige at bilen ikke er hel std og så få det skrevet i papirene hos dem.................... men hovså så er den jo ikke en bil der skal veteranforsikres...... da den ikke er std.......

man kan ikke puste og have mel i munden samme tid...........

min egen er forsikret i klassen 2000-3000cc

(permalink) Peterwings Member
Hvilket selvskab har du?
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Anonym Member
Peterwings skrev:
Hvilket selvskab har du?

ETU Forsikring

http://vwnettet.dk/forum/topic/345487
(permalink) bugservice Member
har flere kunder der har sat efekten til 100 hk i papierne til forsikringen så er det lidt dyrere men så du da dækket ind der ??
Dennis
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Har selv tidligere været gennem heeeeele møllen, angående forøgelse kontra afgift.
Da var reglerne, hos told og skat, at man måtte foretage motorskift med forøgelse, så længe forøgelsen ikke overskred 20%, målt på HK. Kubik, ligegyldig.
Man måtte tune ubegrænset, dog med den undtagelse, at hvis tuningen lignede en tilsvarende fabrikskonstrueret motor, så var det 20%-reglen, der trådte ind og var afgørende.
Om disse regler er ændret siden, ved jeg ikke. (men tvivler på at hvis de er, at det er til vores fordel...)

Jan_vw

Ps! Skal lige sige, at sagen kørte, pga. skide 3,2 HK for meget forøget... :@

VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK

Reply

You must log in to post.