Bornholmer skrev:
jaja Rolf - de 1000 hk er kun for at understrege hvor tosset systemet er...
siger reglerne ikke at du i teorien må tune ubegrænset så længe du ikke forøger cylinder volumen - det kan vel godt lade sig gøre med noget stor turbo og noget nitro og andre spændende sager - det holder bare ikke ret længe ;-) måske et par minutter vist du er heldig.
det er sån jeg har forstået de danske regler - man må dog ikke både forøge cylindervolumen med 20% og tune ubegrænset , sådan er det så vidt jeg har forstået det , vist det vel og mærke skal være uden logisk sans og man skal følge loven regelret.
at feks tage en 1200 blok og sætte 2,4 cylindersæt på , er jo også at forøge cylindervolumen - selvom det er lidt anderledes på en luftkølet vw end som så mange andre biler..
min bus er jo feks født som en 1500 - men godkendt som en 2,0 (og det er skrevet på papirene) - så må jeg vel ikke tage 2,0ern og pumpe den yderligerer - selvom jeg holder mig inde for forureningsnormerne på den motor bilen er født med...
men derimod må jeg vel godt tage en 1500 og pumpe alle de HK jeg overhovedet kan i den , sålænge der holder sig inde for forureningsnormerne - som er 7,0 på sån en gammel vogn - og det er meget.
om det så kan holde eller ej er vel en helt anden sag.det er vel egentlig mit problem - men det er vel i princippet lovligt nok.
P.S jeg kunne dog aldrig finde på det..
Hej Ib, jeg tror du blander reglerne sammen.
Du skriver at man ikke må "tune" sin originale motor ved forøgning af cylindervolumen(motorens størrelse). Det er for mig ikke korrekt.
Reglerne lyder at ved et motorskift, må effektforøgelsen(hk) ikke være størrere end 20% før der skal svares afgift, syn osv. Der står intet om cylindervolumen.
Men man må gerne tune en original motor til f.eks 1000 hk som du skriver. Det er korrekt. Også med ombygning af cyl, så længe blok og top er det originale. Og er bilen fra før ´83 kan man også bygge indsprøjtning på en karburator model og omvendt uden problemer og uden syn og afgift.
Dog er der stadig den max grænse for hk(effekt) eller nm(moment), som fabrikanten har fastlagt, på en standart karosse, hvis den bliver forstærket yderligere efter fabrikantens foreskrifter kan den tunes yderligere.
Dvs at hvis en motor har f.eks 100 hk må man lovligt lægge en 120hk motor i, ligegyldigt af cylindervolumen. Hvis den har flere heste end 20% reglen kræver det ombygning af bremser osv, syn og afgift.
Men så kommer det moralske ind i det. For jeg kunne ikke drømme om at tune en bil, uden at bygge styretøj, bremser mv størrere, eller til en tilsvarende model.
Dette skriver jeg fordi at i visse tilfælde vil en 20% effektforøgelse "overlappe" en størrere model. Så vil det være lettere at kunne dukomentere og ombygge samt skaffe dele til dette. Og tuningen skal stadig kunne styres og bremses forsvareligt.
Eksempel, en Opel Manta 2,0s karburator med 100hk fra 1978, har været ejet af en familie siden den var ny. Barnebarnet arver den men piner livet ud af den ældre motor da den kun har været kørt af farfar´en.
Han vælger at finde en Opel Rekord 2,2E indsprøjtningsmotor med 115hk og lægge over i.
Dette er fuldt lovligt. Men en 2,2 har størrere bremser foran end en 2,0, dog kan han vælge at bibeholde bremserne fra 2,0 da de dokumenteret fra Opeldk kan bremse 125hk ned. Men en evt opgradering af bremserne kan betyde en ny afgift, da det så vil blive en opbygning. Dog er der ikke lavet en 2,2 liters Manta så det er lidt kringlet og kan ligeså godt være han slipper uden afgift. Men begge ting er fuldt lovlige.
Havde det været en bil fra 83 eller nyere skal der betales afgift af ombygning fra karburator til indsprøjtning.
(Dette er et rigtigt eksempel)
VWenligst Split