Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Lidt hjælp til Newbien

Tags:
No tags yet.

(permalink) RAndersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Se jeg laver mange tråde for at få noget at vide, kan godt forstå hvis i bliver trættee af det. Men her kommer der noget mere.

Når jeg skal ud og købe bilen:
Hvilket steder skal jeg kigge efter rust?
Hvilket dele skal jeg kigge på?
Hvad skal jeg i det hele taget være opmærksom på?

---------

Når i har skiftet dele, eller lavet noget rust:
Hvilken maling/grunder bruger i så?

Hvad er det nemmeste og bedste?



Over'N Out
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
søg i forummet mester , du har allerede fået rigtigt meget hjælp til ting du kunne finde på siden eller på nettet.

bornholmer har lavet en god købsguide, den er faktisk så god at den er blevet lagt ind under fakta (FAQ), der behøver du ikke engang søge, den er 2 klik væk ;-)

mht. til malingen er der 200 hits på søge-funktionen hvis du skriver maling alene !



"skifter'slut"
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis du vil eje en god bobbel, så hold op med at kigge på de gamle oprustede vrag der er tilbage herhjemme.
Hvis du er i tvivl og har så mange spørgsmål, så kan du vel heller ikke selv lave bilen, eller hvad ?
Kør til Tyskland og giv 2500-4000 euro for en god bil fra 94-97. Betal det det koster i afgift. Lav de småting der er med sådan én og nyd den. For det er en kanon bil med masser af charme. Men der er ingen charme ved at gammel forkne.... balje der har været lavet 5-6 gange af alle mulige kloge eller mindre kloge "mekanikere"
Kør i den, køb lidt tilbehør, fælge, dæk osv. Og så lærer du din hobby hen ad vejen efterhånden som fejlene opstår. Det andet er håbløst, selv for mekanikere. Du kommer bare til at bruge 30-50.000 kr og så har du alligevel et vrag der hakker og spytter og ikke kan starte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det er rigtig fornuftig snak frank - med undtagelse af årgangen , men det er svært at finde en ældre i den stand- dog ikke umuligt for den som vil og har råd.
så som begynder bil er årgangen god nok.

_______________________________________________________________________________

men brug søgefunktionen - der har været 1000 newbies som dig som også har været i tvivl om de samme ting som du vil blive i tiden fremover - og der er 99% chance for at dine spørgsmål er blevet besvaret før.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu stopper I - Man køber sgu da ikke en veteranbil fordi man vil have en ny bil.

Det er rigtigt nok det i skriver men come on. Hvis man gider at bruge tid på at sætte sig ind i tingene og er villig til at bruge nogle gryn på det skal det nok lykkedes at finde en fin vw af tidligere årgang. I vinters samlede jeg en urørt 64'er op i sverige. Der skulle laves lidt, men nu har en super bil som absolut ikke er gennemkneppet og som fungere som hverdagsbil uden problemer.

Så søg i div. fora læs så mange projekttråde som muligt og se hvor meget arbejde der er involdveret i at lave en brugt vw. Køb en forholdsvis standard vw da chancen for at den er gennemkneppet er mindre og tag en erfaren vw mand med ud at se på bilen.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) RAndersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvis du vil eje en god bobbel, så hold op med at kigge på de gamle oprustede vrag der er tilbage herhjemme.
Hvis du er i tvivl og har så mange spørgsmål, så kan du vel heller ikke selv lave bilen, eller hvad ?
Kør til Tyskland og giv 2500-4000 euro for en god bil fra 94-97. Betal det det koster i afgift. Lav de småting der er med sådan én og nyd den. For det er en kanon bil med masser af charme. Men der er ingen charme ved at gammel forkne.... balje der har været lavet 5-6 gange af alle mulige kloge eller mindre kloge "mekanikere"
Kør i den, køb lidt tilbehør, fælge, dæk osv. Og så lærer du din hobby hen ad vejen efterhånden som fejlene opstår. Det andet er håbløst, selv for mekanikere. Du kommer bare til at bruge 30-50.000 kr og så har du alligevel et vrag der hakker og spytter og ikke kan starte.


Well, jeg er nu heller ikke ude på at skulle købe en bobbel som først gangs bil...
Jeg vil have noget at rode med, og muligvis engang få indregistreret.

Et eller andet sted skal man starte, jeg regner selv med at lave tingene med en smule hjælp fra min far.

Jeg har aldrig haft penge til sådan noget endnu, kun små ting som ikke var sjove at lave noget ved. En mark ræser gider jeg ikke lave noget ved da de alligevel skal skrottes, da laver jeg kun det der er nødvændigt.




(permalink) RAndersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Nu stopper I - Man køber sgu da ikke en veteranbil fordi man vil have en ny bil.

Det er rigtigt nok det i skriver men come on. Hvis man gider at bruge tid på at sætte sig ind i tingene og er villig til at bruge nogle gryn på det skal det nok lykkedes at finde en fin vw af tidligere årgang. I vinters samlede jeg en urørt 64'er op i sverige. Der skulle laves lidt, men nu har en super bil som absolut ikke er gennemkneppet og som fungere som hverdagsbil uden problemer.

Så søg i div. fora læs så mange projekttråde som muligt og se hvor meget arbejde der er involdveret i at lave en brugt vw. Køb en forholdsvis standard vw da chancen for at den er gennemkneppet er mindre og tag en erfaren vw mand med ud at se på bilen.


Okay, ja..

Kan være jeg skal snakke med min onkel om det, da han har restureret samtlige Golf 1'er og har en mega lækker Porche 365, som han har restureret også..

Jeg kigger rundt, men nogen gange selvfølgelig føler man det er nemmere at lie hurtgi selv at lave et emne. og få svar..

Men ja, det kan jeg da bruge min tid på i stedet..



Det er da altid godt der er nogen der i det mindste svarer positivt..
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved godt, at det mandag og det ikke altid er lige sjovt at starte på arbejde og sådan noget - men jeg synes godt nok det er mere end almindelig morgensurhed, jeg fornemmer i dag.

Hvis newbies spørgsmålene pirrer så meget til morgensurheden for jer "gamle rotter i faget", så gå uden om dem. Det kunne lige frem være at andre tidligere newbies nu med mere erfaring kunne få lyst til at komme på banen.

TheProudAlsinger - vi har alle sammen forskellige indgangsvinkler til at gribe en problemstilling an. Nogle undersøger og læser i lang tid og stiller så de spørgsmål, der stadig ikke er besvaret. Andre springer direkte til spørgsmålene, fordi det er nemmere.

Det tager tid at få en masse viden - og det tager rigtig meget tid at finde den rigtige bil. Det er en del af hobbyen.
Jo mere tid du investere i det, desto bedre bil vil du ende med at erhverve dig, som i sidste ende giver mindre at det sure arbejde og mere af det sjove.

Som anonym skrev længere oppe så er Bornholmerens indlæg et godt sted at starte: http://vwnettet.dk/forum/topic/20241 og søgefunktionen kan blive din ven - altså næst efter google, som jo er din ven, ikk'? :wink:

Mht. til grunder og maling, så prøv at kigge i nogle af rust "how to's"-ne i FAQ'en der er også skrevet en del om disse ting.


-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Altså med over 30 år med gamle folkevogne, er det ikke morgensurhed. Det er simpel fornuft.
Hvis jeg skulle have en bobbel igen ville jeg købe sådan en "ny" én. Jeg gider ikke svejse flere biler sammen af dele der ikke passer.
Og bilen er sku den samme om den er fra 68 eller 94. Den fra 94 virker bare.

Jeg har lige mærket det på min egen krop fordi jeg har bestilt et kitcar-byggesæt. bare at finde en komplet bil er næsten umuligt.
Prøv så at være uden erfaring og skulle samle en bil med "en kælling fra hver by" !

En af vores gamle venner har lige nulret en fin militær type1, men nu strander den fordi maleren vil have 25.000 for at male den.
Man skal sku tænke sig godt om.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er jo det der er hele humlen Frank - de 30 års erfaring.
Ildhuen, gå-på-modet og fanden-i-voldsk-heden, og alt det andet som gør at man tænker ingen bil er for dårlig til at redde er fordampet.

Det er da vigtigt at der stadig findes nogle som har den ånd - og som stadig gider at svejse. Personligt vil jeg hellere se en midt 60'er boble reddet end i mexico boble fra '86. Det er ligesom bare mere the real deal!
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo-jo, det bare en lang og sej kamp at starte ud med et ubrugeligt vrag.
For det første var jeg i lære hos VW da jeg startede og det var endda næsten for sent til at de gamle svende gad at svare på ens spørgsmål.
Dengang havde man ikke råd til at købe en brugbar bil, eller også var der ikke nogen der tog én i hånden og viste én at man måske skulle have lånt nogen penge og købt en bedre bil at starte med.
Jeg hører stadig for at jeg købte en bil med "fire gode dæk" og den kom aldrig ud at køre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Dengang havde man ikke råd til at købe en brugbar bil, eller også var der ikke nogen der tog én i hånden og viste én at man måske skulle have lånt nogen penge og købt en bedre bil at starte med.


pssst.... De gamle dage findes stadig. ;)







Hvis ikke så er jeg godt nok blevet snydt big time.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Syns tit det er sådan når nogen kommer med nogen forslag eller spørgsmål,er svaret negativt og kort,som kan ikke lade sig gøre kan ikke batale sig,kan ikke synes Osv osv.

Hvis man vil give 5000Kr for et objekt og har et halvt eller et år af sin fritid+10-15000Kr så kan man vel godt få noget fornuftigt ud af det,og her snakker jeg ikke motor på 150HK Show lak og 20.000Kr`s fælge og indtræk,om det kan betale sig,svaret må være nej når man ser hvad der er tilsalg for 25-35.000Krså har man heller ikke glæden og fået erfaringen til måske næste skridt


West
(permalink) RAndersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er sku meget at følge med i..

Jeg kan godt se at der skal noget til selv, at få en bil fra Rusbunke til Ræserbil..

Min far synes også det er en skrammel kasse (Bobblen), men han vil gerne hjælpe lidt til.

Men vil prøve at lave det meste på egen hånd.

Jeg ved det tager lang tid, og det er hårdt, men det er det jeg mangler, at kunne stå op en lørdag morgen og bare gå ud i værkstedet og så bare klø på, så gå i bad ind eller hjem og sove, og så fortsætte Søndagen også..

Det er bare mere det at arbejde med noget, og så lige så stille hen af vejen se at det begynder at ligne noget, selvøflgelig tager det længere tid for en newbie som mig, og det bliver nok ikke 100% mekaniker i orden. Men altså jeg vil prøve, og ja så er det det med lakken, den koster nok det meste, men altså når jeg engang bliver færdig med at lave en, så har jeg sparet penge op til lakken.

Men nu skal jeg først lige blive færdig med Grundforløbet (5,5 ugen endnu) og så hjem og få en læreplads. Så jeg kan tjene lidt penge. (Lige startet på uddannelse til Fly-mekaniker)

Reply

You must log in to post.