Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer med min kobling (ikke mere)

Tags:
No tags yet.

(permalink) sven56 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

(Se bunden af indlæg, har et nyt spm angående yderkablet)

jeg har problemer med min kobling, problemet opstår i koblingspunktet, hvor bilen begynder at hoppe ekstremt!

(Jeg har næsten lige fået en ny kobling i min 1600motor, da jeg troede det ville løse problemet).

Når jeg begynder at slippe koblingen begynder bilen at trille lidt, men lige inden koblingen er sluppet helt begynder bilen/ motoren at hoppe helt vildt(dvs. lige ved koblingspunktet, tror jeg).
Problemet var også tilstede inden at jeg satte ny kobling i, så troede det ville hjælpe at få den skiftet, men nej:(

Har tidligere postet emnet:

http://vwnettet.dk/forum/topic/343853

Men har en ny drejning på emnet, forleden var jeg ude og køre en rimelig lang tur(over 30min el noget)og derefter virkede koblingen næsten optimalt. dvs. problemet forsvinder når motoren bliver varm.

Synes umiddelbart det virker underligt? nogen der har en ny vinkel/ løsningen nu??

takker
mvh henrik
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Måske en læk, aå du får gearolie på koblingen?

Det brændes så af, når koblingen skrider eller du kører langt.

Alternativt skal svinghjulet drejes af, men fejlen tyder ikke på det. Den fejl løser ikke sig selv ved at køre en så kort tur.

Mvh
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej,

Måske den forkerte type kobling - havde samme problem engang hvor jeg kørte med en såkaldt sol-kobling (kaldes den vist) uden ringen i midten. Man kan køber en løs ring og montere - ja det lyder jo som det rene volapyk, men måske du forstår hvad jeg mener, eller andre kan forklare det bedre

//Jens
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det hedder vist en solfjeder trykplade - den fås både med og uden en ring i midten som udrykkerlejet trykker på ved udkobling
(permalink) sven56 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok, jeg er nybegynder og ikke mekaniker så lyder dyrt i mine øre.

Lyder vist til at hele gearkassen skal afmonteres for at lokalisere problemet eller montere ringen, hvis det er problemet... Er det en dyr affære???




eventuelt nogen som vil hjælpe en ulykkelig nybegynder??;)
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
en løs ring til en solfjederkobling er absolut ikke dyr (formentlig under 100kr)

Du skal afmontere motoren - ikke gearkassen - og det kan en nybegynder sagtens finde ud af, men få lige fat i en Haynes reparartionshåndbog eller lignende.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
En kobling der ryster plejer at være det flexible føringsrør der ikke krummer nok.
Men det forsvinder jo ikke med opvarmningen.
Og det holder jo heller ikke pludselig op med at krumme MED MINDRE det lange stålrør inde i tunnelen knækker i en svejsning og skubbes ind i tunnelen (fremad).
Du kan også have beskadiget den nye kobling under monteringen eller den er skruet skævt på og står på en kant.

Find selv på flere muligheder-
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg kan kun tilhænge mig det frank skriver..... jeg har været ude for det samme med den gamle buggy jeg har..... inde i tundlen sidder der en svejsning i føresiden 5-10 cm bag håndbremsen hvor røret til koblingskablet slår et lille blødt knæk.... og hvis den svejsning er smuttet kan rørret bevæge sig lidt op og ned... og det kan sakens give det røsterri som du snakker om....
på min kunne jeg se ned men en lygte at rørret bevæget sig når jeg koblet ud og smuttede tilbage når jeg slap...
jeg skar et et hul lige ved siden af og svejsede røret fast så det sad som det skulle og i med lappen igen slep.. vollaaaaaa kørte fint.... no-problemo...


det med ring eller ingen har jo noget at gøre med om der er førringerør i gearkassen eller ej...
hvis der er det førringsrør skulle det ikke være nødvendigt med den skive..... for der er det førringsrøret der sørger for at udrykkerlejet ikke kændre...
hvis gearkassen er uden førringsrør er det den skive der klare at lejet ikke kændre.....
"ret mig hvis jeg er gal på den"

men ellers kan slidte ophæng og for stramt fæex-rør jo godt lave en helvdets balade....

mvh leo-pol
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tjek lige dine gearkasse ophæng.
Defekte ophængsklodser gir også koblings-rysten.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) sven56 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
til john og leo-pol...

begge ideer lyder fornuftige, men hvis røret er knækket eller ophænget er defekt burde det vel ikke blive bedre når motoren bliver varm efter en lang tur eller???

det også det, som jeg synes virker underligt; at koblingen bliver bedre efter en lang tur hvor motoren/gearkassen er blevet varm.....

takker

mvh henrik
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) TeddyC Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Leo-pol du nævner at stramt felxrør kan give problemer, mener du med for stor bue?

Hvor kiggede du ind i tunnellen?

Mvh. TeddyC
-------------------------------------------
MTBmarselis
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej..

da det blev sæson igen, kunne jeg endelig få nærmere undersøgt mit koblings problem.
karsten_vw rådede mig til at øge buen på yderkablet med nogle spændeskiver, som han også havde eksperimenteret med http://vwnettet.dk/forum/topic/386674, så det ville jeg lige starte med.

som i kan se på nedenstående billeder, tyder det på at være problemet. daværende ejer har vist prøvet at øge buen med et gummirør og op kortet yderkablet/ savet i det , se billeder!

så tror jeg skal have skaffet mig et nyt yderkabel, men har et spørgsmål. har mit yderkabel den rigtige længde, eller er det blevet op kortet??? se sidste billed...
dvs kan jeg bruge det nuværende eller skal jeg have et nyt??

mvh sven
DSC00002.jpg
DSC00006.jpg
DSC00023.jpg

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det er ødelagt, så køb et nyt.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det udvendige kabel/flex som vist på billed 23 skal være 330mm og der skal være ca 70mm svej/bøjning på det når det er monteret
Allan
-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok

tror det er 330mm langt, da det er 2x en skævbider (sidste billed)..

men som man kan se på billed 02 (det øverste af de 3) ,er der monteret et ekstra gummi rør for at kablet er langt nok.. det originale yderkabel går kun et par cm ind i det ekstra monteret rør..

er det ekstra rør monteret fordi det yderkablet ikke er langt nok??
og vil et nyt yderkabel på 330mm heller ikke værelangt nok så??
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 16 years siden | | | |
sven56 skrev:
ok

tror det er 330mm langt, da det er 2x en skævbider (sidste billed)..

men som man kan se på billed 02 (det øverste af de 3) ,er der monteret et ekstra gummi rør for at kablet er langt nok.. det originale yderkabel går kun et par cm ind i det ekstra monteret rør..

er det ekstra rør monteret fordi det yderkablet ikke er langt nok??
og vil et nyt yderkabel på 330mm heller ikke værelangt nok så??


Du skal ha' det yderste skiftet til et der dur! Det findes i flere længder, afhængig af årgangen jo. Og så skal du jo osse ha' den korekte længe koblingskabel samtidig.

Jan






-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 16 years siden | | | |
efter billed 6 er der ikke noget svej/bøjning på dit kabel ergo det er for kort derfor får du det hopperri og de 330mm er efter er org manuel men prøv at måle og tro er noget vi gør i kirken efter 10 om søndagen:-)))
Allan
-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
troede vw var en gud, så kan man vel også godt tro;)
men vil lige prøve at måle i morgen,og så må jeg have skaffet mig et nyt i den rigtige længde


mvh sven
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Svajet SKAL være 3-4 cm og ikke 7cm som tidligere skrevet.

Nyt yderrør på, og shims det så op så det passer - så er du kørende
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Allan 2000 Frb Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
Svajet SKAL være 3-4 cm og ikke 7cm som tidligere skrevet.

Nyt yderrør på, og shims det så op så det passer - så er du kørende


Ok Rasser men der står i den orginale vw bog under kobling at svejet skal være 70mm
men hvis det virker med 3/4 cm er det jo også ok men det kan jo også have noget med årgangen at gøre min bog er fra 68
Allan
-------------------------------------------
allangottsche@gmail.com
+4520401518
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
så funker den gamle boxer:)

så løsning på mit problem, var en for lille bue på mit yderkabel. Da daværende ejer havde lavet noget juks, måtte jeg skaffe mig et nyt kabel. så nu er det monteret og koblingen virker perfekt. har taget et billed af det nye yderkabel monteret, der kom automatisk en stor bue på kablet pga. dets længe, så spændeskiver osv var ikke nødvendigt.

mvh sven
DSC00343.jpg

-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
fede skrev:
Rasser skrev:
Svajet SKAL være 3-4 cm og ikke 7cm som tidligere skrevet.

Nyt yderrør på, og shims det så op så det passer - så er du kørende


Ok Rasser men der står i den orginale vw bog under kobling at svejet skal være 70mm
men hvis det virker med 3/4 cm er det jo også ok men det kan jo også have noget med årgangen at gøre min bog er fra 68
Allan


og du er helt sikker på de 70mm... der står nemlig noget andet i min org. vw bog.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) sven56 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
70mm er alt for meget, sælgeren af kablet (classicvwparts) slog det op til ca 10-20mm mener jeg.. men som i kan se, har jeg monteret kablet uden spændeskiver, så buen kunne ikke bliver mindre pga kablets original længde (se sidste billed).


men teoretisk set har antallet af mm vist egentligt ikke den helt store betydning, bare kablet har en bue. da kablingskablet i en gammel vw jo er langt, skal det være spændt ud i yderkablets bue, for at kablet ikke kan ryste når man kobler ud, da denne rystelse af kablet for koblingen til at hoppe. (lidt svært at forklare i tekst).....
-------------------------------------------
M: hs128@ofir.dk
L: Horsens

Reply

You must log in to post.