Blå Boble nord for
Da jeg kom kørende fra
-------------------------------------------
Michael
der ligger en 1600 indsprøjtningsmotor (std. 46 hk ) 8.5:1 comp. 1,25 vippearme og dobbel tænding. det er såmænd det hele.
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
Hehe hvad gearkasse køre du så med? Den lyder i hvert fald KANON.:)
-------------------------------------------
Michael
Mbechmann skrev:
Hehe hvad gearkasse køre du så med? Den lyder i hvert fald KANON.:)
Iver du må hjælpe/rette mig her.... men hvis det ellers er Dalsgaard vi snakker om, så mener jeg han fortalte mig at det var en 3.88 gearkasse med 0.89 4. gear. ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
og ja tak, det er korekt hr. Rasser
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
Hvordan kan den køre så hurtigt uden at blive for varm ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad med det ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Man kan jo sænke temperaturen i topstykkerne en hel del ved at køre lidt federe og trække lidt i tændingen ved høje omdrejninger, men jeg ved ikke om det er nok til at holde motoren "ekstra" kold ved højere hastigheder. Er det det du mener med "indsprøjtning"?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Lidt "info" her :
http://www.griebel.blogspot.com
Nederst på August 2007 arkivet.....
Har hørt,at flere af de dygtige og meget mere erfarne motorbyggere herhjemme "rynker" på næsen af denne opsætning, men det kører sku' meget godt :)
Nej motoren kører med det originale benzinindsprøjtning fra 90-.
Hvem rynker på næsen ? Bilen kører da mig bekendt tit langt og hurtigt på motorvej uden at vise tegn på for høje temperaturer.
Jørn Dalsgård er da kendt/berygtet for at bruge skramlet og de resultater han har fremvist igennem mange år er vel ikke overgået af nogen i Danmark.
Men han udbreder sig ikke på nettet f.eks.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Når skidtet virker så er det jo svært at kritisere det. :-) ...men det kunne også laves på mange andre måder.
Med Megasquirt kunne man lave er super nem og elegant twin spark løsning bare ved at anvende 2 tændingsmoduler i stedet for ét. Jeg har tænkt på hvordan det skulle laves hvis man skulle bygge en Type 4 motor med engine plus toppe fx.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Nu blir det jo nærmest en diskussionstråd. Men what the heck
- Jeg er osse igang med at lege med MS. det største "problem" ud aver at få opvarmningsperioden til at være god. ER netop tændingen, hvis man bruger MSéns modul(er) der er megamange justerpunkter, noget i retning af 575+ punkter. Lige nu ser jeg lidt på om man kunne lette proceduren ved at køre open loop og bankesensor. (Men bankesensoren skal føsrt calibreres til motoren. Så det er ikke bare lige.
Indtil videre har jeg ikke rigtigt fundet nogen nemmere løsninger. Jeg har osse tænkt på at stjæle vacumtallet fra en std fordeler og så føre det over i chartet for at have et udgangspunkt. Men det er kun tankespind indtil videre.
T
Ja Jørn Dalsgård, og jeg selv, har altid haft den holdning at ting må kunne laves ud af noget en stor bilfabrik har opfundet.
Jørns dobbelttænding er lavet af std.stumper og sikkert derfor kører det uden vrøvl.
At påstå at MS er supernemt, er jo også noget vrøvl. Hvis det var nemt kørte der nok nogen flere. Jeg har selv et sæt liggende, men det er sku´ikke supernemt, så det kommer nok aldrig ud at køre. Men så kan man jo prale af at have det liggende.
Jørns løsning er "nem" fordi man bare kører med ét tændingssystem og så en "slave" tændspole og fordeler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Torben: Der er rigtig der er MANGE muligheder i MS, men man behøver ikke bruge alle sammen. Grunden til der er så mange er jo at systemet skal kunne bruges på mange forskellige biler. Tændingen kan nogenlunde "nemt" sættes op uden alt for mange af de smarte funktioner som knock sensor osv. (Man kan hvad man vil med MS, men det er ikke altid det er nemt. :-))
Det med knok sensor har jeg ikke lige læst så meget op på, men der skulle eftersigende være blevet noget bedre i MS2 en det var i MS1.
Det lyder som noget af et advanceret tændings set-up du går og roder med. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om det på et tidspunkt.
Frank:
Vi er jo alle fra forskellige "skoler" så derfor er der nok forskel på hvad man synes er nemt.
Du synes løsningen med de to fordelere er en nem løsning, altså en mekanisk løsning, og jeg kan da godt se logikken i den, men det vil jeg jo så kalde vrøvl at sige det er nemt. (Tror ikke jeg kunne få skidtet til at virke ordenligt, men det er jo nok mig der er noget galt med. :-))
Jeg har derimod mere tiltro til elektronikken og kan se hvor lidt ekstra arbejde der skal til for at sætte et ekstra tændingsmodul til en MS boks. (i bund og grund vil MS også bare køre med en "slave" som Jørns løsning bare uden bevægelige dele og derved ingen slid)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Ja lige præcis, men hvordan vil du få strøm ud til 8 tændrør uden ledninger ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Trådløs strøm! ...har lige købt en hel tube billigt på ebay! :-D
Nej jeg ville bruge 2 stk. tændspoler med hver 4 udgange på (fra en ford eller lignende hvor der køres wasted spark f.eks.) og så vil der selvfølgelig gå 8 tændkabler til de 8 tændrør.
Tændspolerne er bare styret direkte fra MS boksen i stedet for fra strømfordelerne.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Okey, fedt, det bliver sjovt at se. "wasted spark" ? Ja det er fint :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja ja hvis man bare havde penge til at føre alle de sjove motorprojekter ud i livet.
...og tid for den sags skyld! :-)
Edit:
Wasted spark er nu ikke noget hokuspokus. Det gør bare livet lidt nemmere når man laver elektronisk tænding eftersom man ikke behøver en "knast sensor" til at styre tændingen men kan nøjes med en krumtap sensor.
Der er parvis tænding på to cylindere ad gangen, men gnisten i den ene cylinder går tabt eftersom stemplet befinder sig i udstødnings slaget og ikke kompressions slaget. Tabt gnist = wasted spark (bruges af rigtigt mange nye biler)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com