Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Nybegynder og spørgeJørgen - Nu er du advaret

Tags:
No tags yet.

(permalink) KingManon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nybegynder og spørgeJørgen, det er så mig.

Jeg er en knejt på 31 der har fået farmand overtalt til lidt ekstra kvalitid, så vi er blevet enige om at vi vil lave et far/søn projekt ud af en VW bobbel. Eller det vil sige det er da tanken, for ingen af os har nogen som hlst forstand på biler. Det er jo så her første spørgsmål kommer på banen, for er en VW Bobbel sagen hvis man er nybegynder, eller burde man tage fat i noget andet?

Jeg har set mange af de Speedster kitcars folk har lavet og de er super fede i mine øjne. Bliver de kits solgt i hele sæt, forstået på den måde at man kan købe én pakke og så ellers gå igang, eller skal man købe 1000 løsdele?

Jeg har set et par referencer til Roadline, men kan forstå de ikke er så pålidelige og så er der website forøvrigt også væk, så ud med dem. Men hvor køber man så et Speedster kit?

Motor skal der jo til og jo større jo bedre. Hvad kan man putte i sådan et VW Speedster der flytter noget? Kan man putte alt i, eller hvor ligger begrænsningerne? Skal man kigge efter en brugt motor og hvad skal man gå efter når vi snakker seriøse hestekræfter?

Mange mange spørgsmål og så er mit rigtige navn ikke engang Jørgen :-)
Håber nogen vil tage sig tid til at hjælpe en komplet nybegynder igang!
(permalink) Ian H. E. Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej, det er det rigtige, mere simpelt findes næsten ikke.
Jeps....man skal købe 1000 løsdele.

Aner ikke hvor man så skal købe. (Det er der andre her fra siden der ved, prøv at søge i vores forum, der skrevet meget godt)

Næsten alt over 1500 ccm og 40 hk kan flytte den.
Men det er smag og behag + pengepung, der er ingen begrænsninger for hvad du kan stoppe i dyret....men det koster alt sammen.

Seriøse hestekræfter....hmmmm... ?? hvis du mener at penge ikke er et spørgsmål, så er det bedst at rådføre sig med et par tuningseksperter og så lade dem bygge en motor. (så har du en større chance for at den holder).

Når du har noget mere konkret, så er der altid en del der gerne vil kloge i det/hjælpe dig.... så spørg bare løs.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis I ingen forstand har på biler er en gammel bil nok en stor mundfuld.
Om en VW er ringere eller bedre som gør-det-selv-bil ?
Jeg har rodet med det i 30 år og har givet op. Det er blevet for vanskeligt at skaffe reservedele i god kvalitet. Men det største problem synes jeg er at bilerne er rustet op. Mange er genopbygget til fin stand, men rigtigt mange er bare "nyrenomalede" Altså sminkede lig. Og andre igen er såkaldte "ratlookere" Altså de er rustne og grimme, med vilje, og med store motorer.

Sommetider rykker det i mig når man en sjælden gang ser en fin originalbil eller næsten originalbil.
Hvis jeg skulle have bobbel igen blev det en brugtimporteret tysk bil fra 1987-97 og så betale det det koster i afgift. Så kommer man ud at køre og kan hygge sig med at købe ekstraudstyr eller tuning. Men at genopbygge en totalt oprustet bil igen gider jeg ikke mere. Og det ender såmænd nok med at være billigere, selv om det gør ondt at betale afgift.
Jeg kører Polo nu. En gammel én fra 1982. Men den kører hver dag og med 125HK til en brøkdel af hvad det koster at lave en bobbel.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) klokmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvis I ingen forstand har på biler er en gammel bil nok en stor mundfuld.
Om en VW er ringere eller bedre som gør-det-selv-bil ?
Jeg har rodet med det i 30 år og har givet op. Det er blevet for vanskeligt at skaffe reservedele i god kvalitet. Men det største problem synes jeg er at bilerne er rustet op. Mange er genopbygget til fin stand, men rigtigt mange er bare "nyrenomalede" Altså sminkede lig. Og andre igen er såkaldte "ratlookere" Altså de er rustne og grimme, med vilje, og med store motorer.

Sommetider rykker det i mig når man en sjælden gang ser en fin originalbil eller næsten originalbil.
Hvis jeg skulle have bobbel igen blev det en brugtimporteret tysk bil fra 1987-97 og så betale det det koster i afgift. Så kommer man ud at køre og kan hygge sig med at købe ekstraudstyr eller tuning. Men at genopbygge en totalt oprustet bil igen gider jeg ikke mere. Og det ender såmænd nok med at være billigere, selv om det gør ondt at betale afgift.
Jeg kører Polo nu. En gammel én fra 1982. Men den kører hver dag og med 125HK til en brøkdel af hvad det koster at lave en bobbel.


Frank, du kan da tag modet fra selv den mest positive amatør :-) men som svar på det du spøger om. Så tror jeg at bent fra kit og buggy, kan hjælpe dig med et komplet kit og evt at lave bunden. Men det koster altså $$$ at bygge sådan en bil. Med hensyn til motor. Så kravl inden du prøver at løbe :-). Men bruge søgefunktionen. Dit spørgsmål har været op mange mange gange før, så siden her gemmer på uge vis af læsestof omkring din problem stilling
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Angående at ville have en stor vild motor, så husk vægt/effekt forholdet:
Til en lille let bil behøves der ikke så meget for at det er sjovt eller går rasende stærkt.
Prøvekør nogle af alle de Beach Buggies, der er til salg rundt omkring, for at se hvad jeg mener.

"Seriøse" hestekræfter vil jeg mene var nogle, der blev ved med at være der uden at skulle passes hele tiden...
- Som f.eks. de 30 min oval har haft siden 1953 ;-) Dem kan den med bilens ringe vægt godt køre 140 km/t på.
Uden seler eller airbag eller ABS er det jo i princippet alt for meget.

En selvbygger kitcar kan I jo prale af selv at have lavet. Og I kan glemme alt om rust på karossen.
Og at montere lækre nye dele frisk fra fabrik er jo en dejlig følelse :-)

Men glem pakkeløsninger: En stor del af det at have gammel specialbil er at finde (de rigtige) dele og oplysninger på nettet.

mvh og held og lykke,
JAKOB
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen jeg kan simpelthen ikke lyve og sige til folk at jeg syntes det er fantastisk at man er ved at købe en gammel bil, når man ikke har forstand på biler.
Jeg ser det jo i mit arbejde at masser af flinke mennesker skiller deres veteranbiler ad. Konstaterer at delene er opslidte. Smører et tykt lag fedt på og samler det igen, og kalder det "renoveret"

Men jeg kommer jo også samtidigt med et forslag til hvordan man kan komme i gang med sin nye hobby og komme ud at køre. Så kan man lære at reparere den hen ad vejen, som den går i stykker. Men at starte på at renovere en 30-40 år gammel bil uden forudsætninger bliver for trælst.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du kan læse lidt på disse to link , og følge deres projekt med deres speedster

så har en ide om hvad du går ind til - nu skriver du godt nok i ikke har forstand på biler - men har i forstand på at skrue i andre ting eller er i helt grønne ??

men læs lidt på disse to links :

http://vwnettet.dk/forum/topic/303707

http://vwnettet.dk/forum/topic/361972

køb dit kit ved vores sponsor Kit & buggy - så får i de meste at vide på dansk .

og forvent en totalt byggepris inkl afgift og en større motor på ca et par hundrede tusinde kroner for en totalt kørerklar miniracer.

med større motor følger der lidt med så som enkelte forstærkninger og større bremser mm.

og alièr jer med nogen der ved noget om det og kan gi en hånd vist det bliver nødvendigt - også selvom det koster lidt.
det er nok sparet alligevel i sidste ende.
og med det mener jeg ikke en mekanikker - men en der har prøvet det før og kender alle de små tricks. for som Frank rigigt nok skriver er det ikke et nybegynder arbejde , der skal lidt rutineret viden til nogen af tingene .

også håber jeg dig og din far er gode venner og kan holde hinanden ud i mange timer.
det er ikke et nemt lille stykke 500 timers arbejde , det tager lang tid.

det er også en mulighed at købe en færdig - også dele om vedligeholdelse - det kan der også gå rigtig mange gode dejlige timer med på sån en. selv en der er "ny" og pæn.

held og lykke herfra
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan kun give Frank ret.
Jeg synes da så absolut det er godt at der kommer nye til i vores ende af hobbyen. Men for mange gaber over mere end deres evner rækker til. Osse selv om det "personlige præg" er siet fra.
PT har jeg feks en relativ nybygget buggy inde. Den ser egentlig fin ud fra vejen a´, men indtil videre har vi brugt 41 timer på at rette små og store synder. Og skal nok bruge 8-10 mere inden den er bare rimeligt ok.

Så mit råd må være: Find et par stykker,som allerede har lavet et eksemplar af det du gerne vile have. Tag en sixpack eller en kage med under armen og så ud at besøge dem. Allerede der vil du kunne få et indtryk af hvad du selv kan og hvad du bør "købe" dig fra. Og samtidig få et par staldtips om hvad og hvordan.

Det handler dybest set om to ting: 1, at kende sin begrænsning, og 2, økonomi.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kajsa Warg Har en gang for længe siden udtalt;at bygge en bil fra bunden kræver 20 Procent kendskab og 80 Procent gåpåmod og stædighed,derefter opfandt hun ordsproget;man tager hvad man hafer
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hun ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) schakenda Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg er selv startet på et speedster projekt uden nogen former for speciel viden på området - den eneste grund til at jeg turde gå igang med det var at jeg havde VWmorten at støtte mig til, uden ham ville jeg ikke ha været gået igang.
Så for mig har det været et meget vigtigt punkt at ha en kvalificeret hjælp i baghånden når man sidder fast.
Da jeg startede virkede det hele meget uoverskueligt mht kittet, hvordan med opkortning af bunden, skal det hele være nyt, hvad med motoren, forsikring osv osv.
Der er mange ting man skal tage stilling til og undersøge inden man går igang.
Mange gang kan det svare sig at købe delene forskellige steder frem for at få det hele leveret fra samme leverandør.
Men har bare lidt tekniskt snilde og håndelag er det ikke helt umuligt at samle en speedster - og glæde ved at man selv har samlet bilen er stor.
men det kræver tålmodighed og masser af tid til at gå og smånusse med bilen, ting skal ikke skyndes igennem.

plus VWNETTET er en K
(permalink) KingManon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mange tak for alle svarene, det er utrolig lækkert at se så mange svar på så kort tid! Har brugt hele dagen på Teknologisk institut i
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
KingManon skrev:
Mange tak for alle svarene, det er utrolig lækkert at se så mange svar på så kort tid! Har brugt hele dagen på Teknologisk institut i
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.