Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Old skool tuning af 1200?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Efter at have kigget lidt rundt på nettet omkring old skool tuning, fandt jeg frem til denne bog, og har nu siddet og læst lidt.

http://www.oldspeed.ch/pages/press-souping.htm



Kunne måske godt finde på at tune lidt på den gamle motor, bare for nostalgiens skyld. Det er da fedt at have en vogn der er mere eller mindre tidstypisk, også mht tuning af motor.

Mht karburator, kan man genbruge den der sidder i i forvejen i den ene side, eller er det 2 nye der skal til?
Hvor skaffer man dobbelt karbs til en 1200?
Hvad er forskellen på de forskellige karbs? 28 PCI 32 PBI etc...

Hvad skal man ellers være opmærksom på?

I bogen nævnes både Express, Okrasa og Dietz kits, men går udfra at disse er pænt dyre i dag.
Det behøver som så'n ikke at være originalt. Syntes bare det kunne være sjovt at tune på den originale motor.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) langeberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
http://www.imageevent.com/mrokrasa

chek evt denne side ud mange fede motorer..mvh jan
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, der er sguda lidt af hvert at kigge på.

Er dette hvad man skal bruge for at køre dblt karb.?
Er det nødvendigt at skifte de to "blokke" på hver side af motoren?



Hvad bruger man af udstødning på så'n en 1200 med dblt karb?

Husk nu at jeg er cykelmekaniker... :) Derfor de måske for nogle, dumme spørgsmål, og betegnelser.

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) langeberg Member
Skrev for 18 years siden | | | |
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=490753

evt denne eller en hjemmelavet..mvh jan
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja det er basalt hvad du skal bruge... to karburatorer i passende størrelse, et speedertræk til at give gas på dem begge to samtidigt og manifolder der forbinder karburatorerne med "blokkene" i hver side - også kaldet topstykkerne :)

Men jeg synes da du skal læse noget mere i forskellige bøger så du får betegnelserne og sådan på plads. Så er det også meget nemmere for dig at stille målrettede spørgsmål og du forstår vores svar. Men spørgsmål er aldrig dumme... Så skyd bare løs... (Men som sagt... lidt baggrundsviden er aldrig i vejen)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg læser alt hvad jeg kan, men det meste af det er engelsk, og det gør det lidt sværrere at finde rundt i betegnelserne på dansk. :)

Jeg spørger lige så meget her, for at få styr på betegnelser osv.
Klogere kan man jo altid blive. :)
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du skal have dig sådan en bog her den er super..
Jeg har købt den på et loppemarked
DSC01203.jpg
DSC01205.jpg
DSC01204.jpg

(permalink) Herlak Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den her er også god.

http://www.veterania.dk/product.asp?product=64&sub=6

Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Herlak skrev:
Den her er også god.

http://www.veterania.dk/product.asp?product=64&sub=6

Martin


Ja det er den for det er den samme bog bare i et andet oplag nemlig :wink:
(permalink) Allan Stenkjær Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej så kan det være at du kan gøre sådan her.

http://www.myvideo.de/watch/759305
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
He he..

Nu har jeg heller aldrig påstået, at jeg er ret skarp :-)

Martin
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Kunne godt være man skulle investere i den bog. Eller ønske sig den til jul.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ADS skrev:
Hej så kan det være at du kan gøre sådan her.

http://www.myvideo.de/watch/759305/quote

Helt så voldsomt stiler jeg nu ikke efter. :)

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nå! Er der nogle der kan svare på mine spørgsmål?
Bla. hvad forskellen er på de forskellige karburatorer.
Er det bare standard karbs der er drejet 90 grader eller er de specifikke til dobbelt karbs?
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) spaceman Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Lyngbye der er et gammelt tun-sæt til salg her på nettet, det gir vist ikke meget sådan rent HK-mæssigt, men det er nostalgi. Kommer jo lidt an på hvad du vil ha.

http://vwnettet.dk/forum/topic/370617

Bjarne
-------------------------------------------
Keep it simple & cool.......shine can never replace attitude
40577989 BeeGee17(a)privat.dk
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, det ser spændende ud. Ikke skide december-egnet. (læs: Mangel på penge)
Men det må man da næsten eje.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
På dit billede vises der jo to andre topstykker med én kanal til hver cylinder.
Det sæt bragte vist nok en 30 HK op på 34 HK eller var 40 HK. ?
Det var ikke meget, men nok til at krumtappen ikke kunne holde på en 30 HK.
Det kostede flere månedlønninger i sin, og sikkert også i dag.
Min pointe er at du vil med to karburatorer på en VW få, når du har nulret færdig, en mere velkørende motor. Der vil ikke være mange HK at hente, men du vil opleve at den virker stærk.
1200 motoren er meget begrænset af sine meget små kanaler og ventiler.

Hvis jeg skulle tune sådan én ville jeg finde et par topstykker fra en 1300 44 HK, som er med én port til hver cyl. og så bygge to små karburatorer der på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er rigtigt at det hurtigt bliver dyrt i forhold til så meget andet.
Men den gamle 30 hk´s kan nok nulres til at give væsentlig bedre effekt. 1/4. trin er mere kompression. Det er bare lidt kompliceret at gøre på den. Men den skal op på 7,5 - 1 for lissom at begynde at betale for de andre ting man gør. - 2. En bedre end std udstødning. En tilpasset 1 3/8 4 i 1 header fungerer fint, men en Flat 4 eller en af de rustfrie belgiske Ansa kopiudstødninger ville jo være mere rigtige mht udseendet. 3. En karburator i hver side. De rigtige hedder 32 mm PCI og er svære at få fat i. Jeg har brugt 32 mm type 3 karburatorer med 23 mm venturier med god held. 4. Portning af toipstykker samt evt montering af større ventiler/sæder (34/30) Så den osse kan køre på blyfri uden problemer. 5. En knastaksel med lidt mere gang i. Så kan du komme op på omkr. 50 hk. med et meget fint momentområde. Og de kasku´ rende stærkt. Men hvis du gør dette skal du HUSKE at få de roterende dele afbalanceret! Det er ligeså vigtigt på sådan en som på en af de andre større modeller.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Se nu begynder svarene at ligne noget. Nu skal jeg bare sætte mig ned og fatte hvad det er der står. :)

Tak for det drenger.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jamen der står ikke noget indviklet. Al tuning drejer sig om at få mere luft ind i motoren, tilsat den rette mængde benzin.
En VW er meget taknemlig at tune. Den yder nemlig så lidt at de første heste kommer bare man bruger de bedste dele fabrikken selv har brugt.
Så bliver det "farligt" Ligesom narkotika. De næste 15 HK koster så jorden ryster.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 18 years siden | | | |
:)
Nej det begynder også så småt at give mening. Jo mere man læser og kigger på billeder og grafer og pis og papir, jo mere begynder man at kunne se et sammenhæng i al snakken.
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå! Er der nogle der kan svare på mine spørgsmål?
Bla. hvad forskellen er på de forskellige karburatorer.
Er det bare standard karbs, eller er de specifikke til dobbelt karbs?

Har lige fået en extra 28 PCi karb.
Så mangler jeg bare manifolder til en enkeltportet blok. .Hvor skaffer man det?
Ja, og et speedertræk.
Hvis det vel og mærke bare er en karb mage til man skal bruge....
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) luffe Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://vwnettet.dk/forum/topic/373339
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lyngbye skrev:

Har lige fået en extra 28 PCi karb.
Så mangler jeg bare manifolder til en enkeltportet blok. .Hvor skaffer man det?
Ja, og et speedertræk.
Hvis det vel og mærke bare er en karb mage til man skal bruge....

Manifolde og speedertræk skal håndlaves. Man kan godt finde noget speedertræk, som med lidt snilde, tålmodighed og fabrikation af diverse småting, rimelig nemt kan tilpasses.
Hvis du går kold, kan jeg godt lave manifoldene til dig.
t

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Manifold kan vel bare laves af det gamle ikke?
ved at disse to svejses sammen/tilpasses.
Hvordan med længde og tykkelse, har det noget at sige?
Så skal jeg lige skaffe et extra manifold at skære i.

Mht speedertræk. Hvad bruger man der? Et til en størrer model velsagtens og korter det op eller hvad?
IMG_3760.jpg

-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)

Reply »

You must log in to post.