Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  gearkasse fra USA med nummerkode a

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jacob Søbygaard Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har fået en gearkasse fra USA , men er lidt i tvivl om gearingen på den - jeg har fået fortalt at det er en 3.88, men er i tvivl efter den første køretur

Jeg er ikke sikker på at det er det rette nummer jeg har fundet på gearkassen

nummeret er
A 10 12 4

noget siger mig at der mangler et bogstav - men måske kommer denne gearkasse oprindeligt fra Brasilein, så det kan være det er anderledes


Er der en der kender denne type gearkasse
DSCN3065.jpg
DSCN3050.jpg

-------------------------------------------
Oval 56
Mail: Jacob@soebygaard.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok her kommer den "nemmeste måde" at teste om det er 3.88 der er i den:

- Skru bundproppen til olien ud
- Mærk en af tænderne på kronhjulet med tuds eller noget
- Tæl hvor mange tænder der er på kronhjulet

Derefter sammenligner du det tal med et andet 3.88 kronhjul - og vupti er den skid slået.

Jeg kan på stående fod ikke lige huske antallet af tænder på et 3.88 kronhjul, men hvis du tæller skal vi nok finde tallet et sted.



Ellers er en anden løsning at køre med en gps og registrere hvor meget du kører ved eks. 3000 omdr, og så ved hjælp af rullediameteren på dækket regne baglæns. det forudsætter dog at du kender udvekslingen på dit 4. gear.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Naeej, hvis bare han rammer den ønskede totale udveksling, må det vel være godt nok.

3,88 gange f.eks. 0,89= 3,45:1 med 165/15 = 34,2 km/t/1000 omdr.

Med 0,93 vil det være 32,8.

Hvor har du købt den gearkasse ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jacob Søbygaard Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for jeres svar

Jeg har prøvet med GPS - umiddelbart vil jeg tro at det er en 4.12 gearing. Ved 90 km i timen i 4 gear går den cirka 3000 omdr, ved 120 km i timen 4000 omdr.
ud fra CSP hjemmeside kan jeg så regne baglens

Men jeg var nu mere interesseret i at finde en tabel hvor det kunne ses kendingsbogstavet.

Gearkassen er købt i USA - Jeg fik sendt den hjem sammen med karossen.
-------------------------------------------
Oval 56
Mail: Jacob@soebygaard.com
(permalink) Jacob Søbygaard Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er der virkelig kun 2 personer herinde der kender til gearkasser, og ingen der kender til gearkasse koderne
-------------------------------------------
Oval 56
Mail: Jacob@soebygaard.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen kære ven. For at den passer ind i "vores verden" skal der være et bogstav mere efter A. Når der ikke er det, må du tælle tænder.

Da jeg var i lære og vi skulle lægge en shortmotor i den VW. Så kom den nye motor kun med det første bogstav. Så skulle vi selv banke det andet og nummeret i, så den passede med bilen igen.
Hvis man 15 år senere står og skal købe dele til sådan en motor, er det rart at den har det rigtige "navn"

Om man skulle gøre det samme med ombytningsgearkasser husker jeg ikke.

Men selv om en almindelig gearkasse til en 1200-1300 type1 hedder AM, så er gearingen ikke nødvendigvis den samme.
I fabrikkens verden passer en AM bare til en 12-1300 motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og det afhænger jo af flere ting.
Er din omdr. tæller nøjagtig ?
Hvilken dækstr. kører du med?
Er din GPS nøjagtig ? (Det burde den være, men har du kontrolleret den mod et stopur ?)
Hvis der kan svares ja til ovenstående, og din dækstr er feks. 195/60 X 15, går den 89 km/t med 4,375 og 0,89 4. Og 94 km/t med 4,12 og 0,89 4.
T
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
ok her kommer den "nemmeste måde" at teste om det er 3.88 der er i den:

- Skru bundproppen til olien ud
- Mærk en af tænderne på kronhjulet med tuds eller noget
- Tæl hvor mange tænder der er på kronhjulet

Derefter sammenligner du det tal med et andet 3.88 kronhjul - og vupti er den skid slået.

Jeg kan på stående fod ikke lige huske antallet af tænder på et 3.88 kronhjul, men hvis du tæller skal vi nok finde tallet et sted.



Ellers er en anden løsning at køre med en gps og registrere hvor meget du kører ved eks. 3000 omdr, og så ved hjælp af rullediameteren på dækket regne baglæns. det forudsætter dog at du kender udvekslingen på dit 4. gear.


Gør nu som folk foreslår !! Ja undskyld jeg bruger udråbstegn men der er ingen vej udenom ;) og ment som en venlig hjælp.
4,375:1 kron/spidshjul har 35 og 8 tænder
4,125:1 kron/spidshjul har 33 og 8 tænder
3,88:1 kron/spidshjul har 31 og 8 tænder
Så du skal altså igang med at tælle tænder gennem olieproppen i gearkassen.

Problemet med GPS metoden er at langt de fleste gearkasser med 3,88:1 kronspidshjul er fra fabrikken udstyret med et lavere 4. gear så den totale udveksling er næsten lig med en gearkasse med 4,125:1 kron/spidshjul. Derfor kan man ikke forvente at kunne kende forskel på de to typer gearkasser med GPS'en.

Dette er min ydmyge og ærlige mening og erfaring, som jeg håber du kan bruge til noget.

/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rolf skrev:
Rasser skrev:
ok her kommer den "nemmeste måde" at teste om det er 3.88 der er i den:

- Skru bundproppen til olien ud
- Mærk en af tænderne på kronhjulet med tuds eller noget
- Tæl hvor mange tænder der er på kronhjulet

Derefter sammenligner du det tal med et andet 3.88 kronhjul - og vupti er den skid slået.

Jeg kan på stående fod ikke lige huske antallet af tænder på et 3.88 kronhjul, men hvis du tæller skal vi nok finde tallet et sted.



Ellers er en anden løsning at køre med en gps og registrere hvor meget du kører ved eks. 3000 omdr, og så ved hjælp af rullediameteren på dækket regne baglæns. det forudsætter dog at du kender udvekslingen på dit 4. gear.


Gør nu som folk foreslår !! Ja undskyld jeg bruger udråbstegn men der er ingen vej udenom ;) og ment som en venlig hjælp.
4,375:1 kron/spidshjul har 35 og 8 tænder
4,125:1 kron/spidshjul har 33 og 8 tænder
3,88:1 kron/spidshjul har 31 og 8 tænder
Så du skal altså igang med at tælle tænder gennem olieproppen i gearkassen.

Problemet med GPS metoden er at langt de fleste gearkasser med 3,88:1 kronspidshjul er fra fabrikken udstyret med et lavere 4. gear så den totale udveksling er næsten lig med en gearkasse med 4,125:1 kron/spidshjul. Derfor kan man ikke forvente at kunne kende forskel på de to typer gearkasser med GPS'en.

Dette er min ydmyge og ærlige mening og erfaring, som jeg håber du kan bruge til noget.

/Rolf


Lige præcis. tror jeg engang regnede forskellen ud til kun at være 2-3km/t ved motorvejshastighed - altså på de to gearkasser du nævnte til sidst
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.