Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ledningsnet/generator

Tags:
No tags yet.

(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg har köbt et ledningsnet fra vintage speedsters. i diagrammet fra vintage står at der skal en ledning til B+ på generatoren, men på min generator findes B+ ikke, derimod findes DF og D+ hvor skal jeg sätte den ledning som skulle ha väret på B+ ?
et andet spörgsmål: jeg har to ledninger, den ene til OIL TEMP og den anden til OIL PRES. hvor skal de sidde på motoren. vis gerne med billede.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
heps

du har ret....det findes ikke på din generator, for ledningsnettet er til dynamo.....eller ihvertfald et eksternt laderelæ. Hvis du søger på http://www.vintagebus.com og vælger "wirering diagram" så er der alle de diagrammer du skal bruge. Men b+ går fra batteri eller starter til laderelæet og derfra videre op foran som "main supply" til resten af ledningsnettet. på generator er det de 2 ledninger du spænder fast med den lille møtrik....såfremt den er med intern laderelæ.

Olietemp er vist ikke en mulighed på et vw ledningsnet....bilen er jo sikkert ikke født med olietemp. måler men olietryk skal sidde på motoren....hvis det er type 1 sidder det lige til venstre for strømfordeleren på motorblokken.

smider lige et billede på med diagrammet der viser dynamoens ledningsføring
1300_and_1302_USA_from_August_1971-2.jpg

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
1000 tak. så skal der monteres ledninger imorgen.
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Total fed side... jeg manglede nemlig lidt forståelse omkring olielampen og katastrofe blink... + ladelampe..
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) schakenda Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=lotus-jonas]jeg har köbt et ledningsnet fra vintage speedsters. i diagrammet fra vintage står at der skal en ledning til B+ på generatoren, men på min generator findes B+ ikke, derimod findes DF og D+ hvor skal jeg sätte den ledning som skulle ha väret på B+ ?
et andet spörgsmål: jeg har to ledninger, den ene til OIL TEMP og den anden til OIL PRES. hvor skal de sidde på motoren. vis gerne med billede.

hej jonas

mht Olie temp og olie tryk, så fik jeg et "T"stykke med fra vintage speedsters da jeg købte instrumenterne, så der kan sidde både olietryk og temp i samme gevindhul

T-stykket er fra VDO.
z03.jpg

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hmm nice
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) schakenda Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hej jonas

ved ikke om du fandt ud af det mht olie temp og tryk montering

men jeg fandt på http://www.classicvw.se/ at der kunne du købe tstykket inkl. temp måler

Tempgivare VDO 6-12V 40-150C M10, 1-2 Adapter/förgrening M10

EL9910 Givare 369,00

EL9911 Adapter 169,00

VDO-Y-forgrening-oljetryck-.jpg

(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jo jeg har köbt et t stykke hos kb, og jeg har fundet sådan en olietempmåler i biltema..

skal derud idag og handle lidt..
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det kan gøres meget billigere. I biltema sælger de en bundprop med hul i passende til gevindet på føleren. Mener den koster 29kr. Det er så en forudsætning at man kører med en bundplade hvor der er bundprop
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er B+ på en generator, uanset om den er med intern eller ekstern regulator.

Du kan ikke finde B+ på din "generator" Jonas, fordi det nok er en dynamo og IKKE en generator.
Det viste diagram er en dynamo.

Hvis din "B+-ledning" blot er til at hente strøm i ledningsnettet op til sikringsboksen/lyskontakten. Så er det ligemeget om du kobler den på laderelæet B+, eller direkte på batteriet. B+ er blot batteri plus, fuld skrald uden sikring på.
Man kan også hente den bag på starteren hvis det er praktisk.
På kontakterne, til lys, f.eks. hedder den 30.
Hvis den hedder 15, er det også plus men fra tændingslåsen. "strøm med tænding på"
Der kan også være en X bag på tændingslåsen. Det kommer an på årgangen. Men X er den sorte/gule, der bliver afbrudt når man starter motoren. Bruges så til visker, nærlys, blink.
15 er så blot til tændingen til motoren.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
åb båb båb...vent lige lidt frank. lige nu har jeg koblet B+ til både batteriet og til starten. er det ok at göre det???.

på mit lysrelay (30) er der 3 ben. men hvor skal jeg montere närlys og blink ledningerne fra "pinden" ved rattet.. lige ny har jeg mest problemer med at få placeret mit blinkrelay. jeg har monteret ledninger fra blinklys til kontakten ved rattet, men selve blinkrelayet ved jeg ikke rigtig hvor skal sidde? (mit blinkrelay har 3 ben)
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvis b+ går op foran til sikringsboksen kan du som Frank skriver, koble den direkte på starter/batteri alt efter hvad du synes er nemmest.

hvad er det for et blinkrelæ du har og hvad er det for et lysrelæ du har. tilkoblende eller skiftende?

Nærlys tændes på en kontakt og langt lys aktiveres med blinkarmen (såfremt armen kan vippes frem og tilbage naturligvis). Hvis du vil aktivere langt lys ved at vippe blinkarmen skal du have et tilkoblende relæ- altså sådan at relæet skifter ved et øjebliks tilførelse af strøm....er det skiftende relæ skal du have en kontakt der levere konstant strøm til relæet i den periode du vil køre med langt lys.

Blinkrelæet er skal have konstant strøm fra sikringsboksen, og det aktiveres ved at armen vippes og der opnåes stel ude ved pæren= relæet aktiveres
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jonas, inden det bliver for indviklet. Bruger du ikke de to relæer der sidder på en VW ? Et blinkrelæ og et nær/fjernlys relæ ?
Og fra hvor gammel en bil kommer delene ? Glem det om relæerne er tilkoblende eller hvad det hedder. Nu har jeg lavet biler i over 30 år og sidder stadig og undrer mig over at Biltema bruger disse udtryk i deres katalog.
Hvis ikke du bruger VW-delene er det vanskeligt både for dig selv og for os.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
du har ret frank...et relæ diagram ville gøre livet lidt nemmere
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jah, men det har vi ikke brug for til at lave så simpel en bil :)
Men nu tog jeg selv ledningsnettet ud af en gammel bobbel forleden aften. Og jeg skal da også lige holde ørene stive for lige at få det hele til at passe sammen.
De ændrer jo lidt på diagrammerne i 70-72, men funktionerne og farverne er jo de samme.
Hvis nu Jonas har valgt det blinkrelæ, der har indbygget katastrofeblink, skal vi lige vide det. Så kan det jo godt være han skal have et almindeligt relæ for at det passer med hans ledningsnet, f.eks.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
bilen er fra 67. det var en 6volt.nu er det 12volt. jeg har köbt alle reläer fra KB et lysrelä og et blinkrelä...som beskrävet för har mit blinkrelä 3 ben, og jeg er i tvivl om hvilke ledninger der skal tilsluttes.

langt lys tror jeg slås til/fra på en knap som sidder på blinkerarmen..
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja men det slåes til/fra med at skifterelæ. Kontakten ved rattet giver bare en stel der får relæet til at skifte.

Prøv at se dette diagram. Det er et godt gammelt ledningsnet, som det så ud da far var dreng. Det er sådan jeg husker det. Det ser lidt anderledes ud senere i årgangene. Men farverne og funktionerne er de samme. http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67.jpg
UDSKRIV DET I FARVER !! Og tag det med i værkstedet, eller med i seng og læs på det inden du sover. Det gør jeg når der er noget jeg ikke forstår.

Se at blinkrelæet får stel - eller 31, bliv ikke forvirret af at den samme stel fordeles til netop, op/nedblænding, det kommer sådan set ikke sagen ved. VW har bare lavet forbindelsen på den måde. Det er bare en stel ! Som så også bruges af den kontakt.
Så har det S eller 49a til kontakten, den går også over til kontrollampen.
Til sidst får den + eller 15. Prøv at se broen mellem klemmerne på sikringsdåsen. Den forbinder bare 15 til flere sikringer, kan du se det ?
Læg også mærke til de andre broer til lyset f.eks. På den måde får man en sikring til højre/venstre.
Læg mærke til hvordan B+ eller 30, den tykke røde går rundt med strøm. Så er der bare en bro inden i nogen af kontakterne.
Alle kontrollamperne får også en 15 med en bro bag på speedometeret. Smart ikke ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
öhh ok.. men når jeg nu får sådan et skifte relä, hvordan skal det så monteres??
men mangler stadig en forklaring med tal fra blinkrelä, farver på ledning fra blinkkontakten ved rattet etc...hvis det ikke er alt for kompliceret..



(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Har du ikke et gammelt relæ fra 67´eren ? Det skal du have. Eller fra en nyere, det er ligemeget, bare det er 12 volt. Numrene står på diagrammet og bag på relæerne/kontakterne.
Kik nu lige roligt på det, f.eks. blinklyset: Relæet hedder J1 på tegningen.
Kommer fra S eller 49a på relæet, en sort med grøn og hvid stribe.
Den fordeles så af blinkkontakten til to sorte med henholdsvis grøn og hvid stribe til højre/venstre. Kan du se logikken ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
KB mailer lige det diagram du har fra vintage, til mig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu har jeg fået dit diagram. Det kan jeg f..... godt forstå du ikke kan finde ud af.
Vi kommer til at tage det i små etaper og så støtte os til det originale for forståelsens skyld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja ikke...det er lidt mangelfuldt...kan man vist roligt sige...jeg har forbundet en del. resten har jeg prövet at finde i min vw manual, meeen jeg er ikke nogen haj til dette. det gode er da at der er lys i forlygterne, dog både kort og langt samtidigt. pos.lys virker der er baglys og nummerpladelys, og motoren körer rundt når jeg drejer nöglen, den starter dog ikke :O(
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
va frank..har du nogen ideer, efter at ha kigget på lednings diagrammet??
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Naaj ! Ikke da andet end at du skal se hvordan det virker, hvis du ikke ved det, ud fra det originale og så bruge det du har købt.
Ellers må du jo "opfinde" dit ejet.
Jeg stod med KBs ledningsnet i hånden og undlod at købe det.
Hvad pokker vil de have man skal stille op med alle de ledninger i forkerte farver og da især hvis man som dig, og mange andre, ikke ved hvad der skal til.
Nu fortalte du i går at lygterne virker og starteren drejer, men motoren starter ikke. Så er du jo kommet langt.
At motoren ikke starter, behøver jo ikke være ledningsnettets skyld.
Hvis den har 12 volt på + eller 15 ude på tændspolen, så er det ikke ledningnettets fejl. Men nu skal du måle mellem 15 og stel. IKKE mellem 15 og - på spolen, for så måler du forkert, hvis platinerne står åbne.
Har du monteret det kraftige stelkabel til gearkassen, så den ikke trækker stel gennem speeder og koblingskabel, for så brænder de op.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) schakenda Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hvad med 12 volt til solenoiden i karburatoren ? er den monteret ?

Reply »

You must log in to post.