Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  nogen der kan forklar tændnings avancering?

Tags:
No tags yet.

(permalink) klokmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mest af nysgerrighed... men er der en der kan forklar hvad avanceringen i en strømfordeler går ud på? altså hvad gør den og hvordan juster man det evt?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man avancerer, flytter tændingstidspunktet til "tidligere tænding" Altså så de 7,5 grader den tænder før top i tomgang, ender på 30-40 grader ved 3000-4000 omdr.
Det kan man gøre ved at udnytte karburatorens vaccuum til at aktivere en dåse på siden af strømfordeleren, der flytter pladen som platinerne sidder på. Så åbner platinerne tidligere.
Man kan også have en mekanisk mekanisme, med nogen slyngklodser og fjedre og motorens omdrejninger, flytter strømfordelerens to dele. Akslen er i to dele der sidder inden i hinanden, dem flytter man så indbyrdes. Det er igen platinernes åbningstidspunkt man flytter.
Normalt bruger man begge dele, fordi vaccuumdelen er mest aktiv lige over tomgang og så tager den mekaniske del over efterhånden som omdrejningerne stiger.
Der findes flere typer og på turbomotorer, kan man udnytte TRYKKET til at flytte tidspunktet til SENERE tænding.

Man skal flytte tændingstidspunktet fordi en motors forbrænding ikke er en eksplosion, men netop en forbrænding der tager et stykke tid. Man skal have max forbrændingstryk 15 grader EFTER top på stemplet. I tomgang tænder man så forbrændingen ved 7,5 grader før top.
Når omdrejningerne stiger så stemplet flytter sig hurtigere er man nødt til at antænde forbrændingen tidligere for at den stadig er på sit højeste ved 15 grader efter top.
Vaccuumdelen tager så også hensyn til belastningen så motoren bliver lettere at starte fra stilstand, altså ved igangsætning. Det kan give en bedre benzinøkonomi.

Man kan justere avanceringens hastighed ved at justere på "stramheden" på fjedrene, enten med andre fjedre eller flytte den krog som fjederen sidder på.
Man kan også ændre stoppunktet til slyngklodserne, så den totale avancering ændres.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Korriger mig hvis jeg skriver noget lort!

Tændings avancering skal til for ikke at ødelægge motoren!

I takt med at omdrejningstallet stiger, forstilles tændingen mod tidligere!

På originale strømfordelere sidder der også en vakuum dåse som er med til at fostille tændinge!

Der er ikke nogen justerings anordning på org strømfordelere, men er man fiks på fingrene kan man ændre på stramheden af fjedrene!

På nyere eftermarked fordelere fås der forskellige kits til justering af avancerings kurven!
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den forklarede Frank så bedre end jeg!!!!
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, man skulle måske nævne at på nyere 72-74 og frem, er der faktisk er ovalt plastikdæksel i siden af fordelerhuset, på de originale, hvor man kan komme ind og rette på fjederens "krog".
Det er der også på 009, 050, 092 oav.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) klokmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak! for det fine svar Frank! Lige det jeg søgte. Har man så noget værktøj til at at finde ud af graderne eller hvordan forgår det? Og hvorfor er der ikke brug for tændnings advancering på samme måde med eks et Judson kit som med turbo?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Altså du kan jo måle krumtapgraderne med en stroboskop-lampe (Tændingspistol)
Der findes og prøvebænke til udmåling af fordelere. Men de står bare og samler støv på gamle værksteder.

Er der ikke det da ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) klokmose Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:


Er der ikke det da ?


Man kan jo læse meget på nettet, så håbede du kunne komme med et imput på det spørgsmål :-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej jeg har ingen forstand på trykladning
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.