Jeg stiller dette spørgsmål i et åbent forum da det kan have interesse for andre.
Hvilken km/l økonomi kan der forventes med den mindste ministroker, og ville det være interesant at lave med 74 mm i slag(som skrevet i et andet indlæg, er det ikke nødvendigt med bearbejdning af blok)? og ville den lande omkring de 100Hk.?
Mvh. Teddy
Jeg har engang bygget en 1968cc (74x92) Jeg mener ikke der skulle slibes i blokken for at krumtappen fik plads, men den ene plejlstang ramte aksialflangen på knasten.
Der drejer man lidt af knasten.
Jeg mener Iver, kører med 76 i slag, med 85,5 i boring. Jeg skal lige spørge ham.
100 HK på 1700cc ? Måske, men ikke "bare lige"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej. jo Iver kører 76 X 85,5
Mere slag er altid godt. - Sådan da. grunden til at jeg har valgt 76 mm som grundlag for denne serie er, 1. At prisen er den samme om det er 74 eller 76 mm. 2. 74éren hjælper, men med 76 mm slag kan man virkelig begynde at mæreke fordelenene . Bla det faktum at man kan trække mere brugbart moment, dvs moment over et bredere omdr. område.
- I nogen blokke kan en 74ér gå rundt uden problemer, i andre ikke.
- Brændstoføkonomi handler jo i høj grad også om ham der træder på pedalerne, gearing etc. Men ved alm blandet kørsel kan du forvente ca. 10 km/l. Med konstant 80/100 km/t ser vi tit op til 13 - 14 km/l.
Hvis du jagter god økonomi, osse i det daglige, bykørsel etc. bør du nok sænke hk kravet lidt og så bruge en anden knast med de ændringer af motoren der nu skal til samtidig. Jeg har en opsætning der trækker 80 - 85 hk og 140 nm, som typisk går 12 - 12,5 i snit, - stadig på 95 oktan brændstof.
T
PS. Jeg har lige opdaget at der er røget en dyno udskrift af på ministroker siden. Den får jeg lige lagt op igen asap, så du kan se hvordan den lægger effekten.