Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad er en irs gearkasse????

Tags:
No tags yet.

(permalink) sumo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad er en irs gearkasse, er der noget specielt ved den???
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Independant Rear Suspention ....

et bagtøj med 4 knækled - i stedet for som de ældre vw'er normaltvis har to stk.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) sumo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Okay.. Nu spørg jeg måske lidt dumt, men hvad gør det godt for???
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
hjulenes camber.. dvs at hjulene er mere lige i forhold til vejen (i sving osv), end med svingaksler
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
forbedrer køreegenskaberne

og det gør at baghjulene ikke flexer/vrider når bilen fjedrer...

en svingaxel kan godt finde på at hoppe med bagenden i ekstreme tilfælde,
det kan godt være lidt ubehageligt.især i en bus med fuld læs.

derfor sætter man IRS på ....

og når man sænker den undgår man skrå baghjul
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) sumo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for hjælpen allesammen... Så blev jeg lidt klogere... Jeg er først lige begyndt at rode med bobler, så det er nok ikke det sidste spørgsmål der kommer fra mig....!!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
sumo skrev:
Tak for hjælpen allesammen... Så blev jeg lidt klogere... Jeg er først lige begyndt at rode med bobler, så det er nok ikke det sidste spørgsmål der kommer fra mig....!!



nej fint nok - bare husk at søg inden du spørger - og spørg med årg og model hver gang du har et godt spørgsmål - så skal vi nok svare lige så godt som du spørger :0)
og forbered dine spørgsmål grundigt - så får du nogen endnu bedre svar.

velkommen og held og lykke med det hele.


kan du tåle lidt gas - så kig den her video http://www.youtube.com/watch?v=B9q2jNjOPdk

kan du ikke - så lad vær med at kig :0)
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det skal du ikke tænke på. Jo lidt :)
Jeg er uddannet med VW og jeg vidste ikke der var noget der hedder "IRS" før jeg kom til at læse amerikanske VW-blade.
Her i Danmark og i Europa, fik vi kun IRS på 1302 og 1303 og på biler med automatgear. Type 2 (transporter) og type 3 fik det på nyere modeller.
I USA fik man det allerede i 1967-68 fordi den amerikanske motorpresse pludselig fandt ud af at det var livfarligt at køre med pendulaksler (svingaksler).
Det var efter at Chevrolet kom med deres Corvair model.
I USA forsvinder 1200 og 1300 motoren også tidligt. Så de kender næsten kun 15-1600.
Hjulophænget fra type1 IRS, er det samme på en Porsche 924. Så mange af komponenterne kan bruges på en VW. På kraftigere Porsche 924, bliver bagsvingarmen lavet i alu. og med skivebremser. Det giver så muligheder til en VW.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.