Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Fortinning

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har fået fat i et par stænget tin, samt furflex.
Pensler furflexen på den rene pladedel, varmer flexen op, og smelter tin på.

Fordeler tinen, med træpalet´. MEN tinnen falder af igen.
Hvad gør jeg galt.

Mvh. Brian Larsen.

(permalink) Ekstrøm, Greve Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har kun prøvet det en gang. Det kræver bestemt noget øvelse. Der er en demo på youtube i 18 dele, som er meget lærerig.

Her er link til første del:

http://www.youtube.com/watch?v=b76gpzVWpfA

Lars
-------------------------------------------

24430551 lars(a)ekstromit.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du varmer for meget. Det skal faktisk bare lige varmes så meget at du kan flytte "kagen" med træspatelen.
Nå det bliver blankt og flydende, som en lodning normalt skal være, kan du ikke styre det.
Hvorfor bruger du tin ? det skal man øve sig på i mange år. Du gør mere skade end gavn med al den varme.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |

det allerførste du skal gøre, er at rense pladen, området hvor du vil påføre tin...

det kan du gøre ved at slibe området ned med sandpapir og dernæst tørre det af med

papir!


så skal du være sikker på at fluxen passer til den type tin du anvender!

du kan øve dig på et stykke karrosseriplade, 0,9mm til 1mm... pladen må ikke få

farve på bagsiden, så har du varmet for meget... fortinningen skal foregå under 200

grader celsius!

VIGTIGT - fluxen skal varmes op indtil den begynder at " svede ", så tager du et stykke køkkenrulle ( meget så du ikke brænder nallerne ) og tørre fluxen af... så skal du gerne få et helt blankt områden, hvor du har smurt fluxen på... så er du klar til at ligge tin på pladen!

når du er helt færdig, vasker du området med sæbevand, så du fjerne syreresterne!

tin er genialt og vejen frem... hyg dig med det : )

jesper vang
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:

det allerførste du skal gøre, er at rense pladen, området hvor du vil påføre tin...

det kan du gøre ved at slibe området ned med sandpapir og dernæst tørre det af med

papir!


så skal du være sikker på at fluxen passer til den type tin du anvender!

du kan øve dig på et stykke karrosseriplade, 0,9mm til 1mm... pladen må ikke få

farve på bagsiden, så har du varmet for meget... fortinningen skal foregå under 200

grader celsius!

VIGTIGT - fluxen skal varmes op indtil den begynder at " svede ", så tager du et stykke køkkenrulle ( meget så du ikke brænder nallerne ) og tørre fluxen af... så skal du gerne få et helt blankt områden, hvor du har smurt fluxen på... så er du klar til at ligge tin på pladen!

når du er helt færdig, vasker du området med sæbevand, så du fjerne syreresterne!

tin er genialt og vejen frem... hyg dig med det : )

jesper vang


hey vang, hvor køber du sagerne til at tinne med. jeg leder efter udstyret men har kun fundet fra eastwood i usa og det er godtnok lidt dyrt at få hjem derovre fra når vi lægger told moms og fragt på.
(permalink) Hans_vestergaard Member
Skrev for 16 years siden | | | |
http://vwnettet.dk/forum/topic/350190
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for de gode svar. Jeg tror jeg har fundet problemet. For meget varme!!
der bliver spurgt hvorfor jeg bruger tin. Før i tiden havde men jo ikke andet, så jeg tænkte, at det kunne være spændende at lære. Meeen det kræver noget øvelse har jeg måtte sande.

Skulle der være andre, der har mod på at prøve, så køber jeg tin og furflex osv, hos Electroma, de er på nettet,
og har adresse på Roskildevej, sidst jeg var der,

Mvh. Brian Larsen.
(permalink) HNC Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Electroma er flyttet:

Electroma ApS
Formervangen 22
2600 Glostrup

Tlf: 43422100

http://www.electroma.dk
-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak tak
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
HNC skrev:
Electroma er flyttet:

Electroma ApS
Formervangen 22
2600 Glostrup

Tlf: 43422100

http://www.electroma.dk


hey fedt, tak for lån af indlæget og for informationerne til jeg andre, der er aligevel ting som google ikke ved aligevel... fx hvor man skaffede sådan noget her i dk.
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tin er oldschool...plasikpadding er piger......min bil er forresten af glasfiber;O)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |

tin er langt langt langt bedre end budding,krudt,plastik,snot...osv!

den er helt tæt,stærkt og vigtigst af alt... flexibelt!

men jo det kræver at man bruger det korrekt, men det gør spartel faktisk også : )

det er også afhængigt af, hvor på bilen man skal bruge en " fylder "...!

jesper vang
(permalink) HMS Member
Skrev for 16 years siden | | | |
cardude skrev:
HNC skrev:
Electroma er flyttet:

Electroma ApS
Formervangen 22
2600 Glostrup

Tlf: 43422100

http://www.electroma.dk


hey fedt, tak for lån af indlæget og for informationerne til jeg andre, der er aligevel ting som google ikke ved aligevel... fx hvor man skaffede sådan noget her i dk.



Her fundet på google på 3 sekunder

Boliden Bergsøe A/S
Hvissingevej 116 - 2600 Glostrup
Tlf.: 4326 8300 - Fax: 4326 8301
Direkte tlf. salgsafdelingen: 4326 8325
Email: metal.glostrup@boliden.com
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Fuglebjerg, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) cardude Member
Skrev for 16 years siden | | | |
HMS skrev:
cardude skrev:
HNC skrev:
Electroma er flyttet:

Electroma ApS
Formervangen 22
2600 Glostrup

Tlf: 43422100

http://www.electroma.dk


hey fedt, tak for lån af indlæget og for informationerne til jeg andre, der er aligevel ting som google ikke ved aligevel... fx hvor man skaffede sådan noget her i dk.



Her fundet på google på 3 sekunder

Boliden Bergsøe A/S
Hvissingevej 116 - 2600 Glostrup
Tlf.: 4326 8300 - Fax: 4326 8301
Direkte tlf. salgsafdelingen: 4326 8325
Email: metal.glostrup@boliden.com


ja okay, måske er det mig der ikke ved hvad jeg skal søge på, hvad søgte du på?
(permalink) LUX231 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Prøv at kaste nogle billeder på af hvad i tinner..? Jeg har for mange år siden set en gammel pladesmed, son tinnede samlingen ved en ny-på-svejst skærmkan på en DKV sportsvogn..! Flot arbejde..
-------------------------------------------
Livet er for kort til ikke at nyde hver eneste dag.
(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Tin til karrosseriarbejde er ikke lige som i gamle dage, de typer der er på markedet flyder og størkner næsten ved samme temperatur. så der er ikke ret lang tid til at spartle tinnen i, der næst skal der også mere varme til. det gør det mere besværligt at styre pladen.

Men der kan fåes en Karrosseri tin der ikke kræver så meget varme og har en længere spartlingstid. der er heller ingen syre i.
i kan finde den på http://www.absvejs.dk

Mvh. allan

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det kommer an på, hvad man køber! det uden bly er svært at bruge! noget af det er ligefrem umuligt, da det som du skriver, flyder og størkner ved 2 graders forskel, det gør det uhyre svært at arbejde med!

men man kan dog stadig få den gode gamle type og den er nem at arbejde med, når man kan...

jesper

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Ang. Karrosseritin.
Den rene karrosseritin indeholder ikke bly og har ikke problemer med syre, den har også en meget lavere smelte temperatur samt længere spartlingstid, den bliver heller ikke så hård.

Slib området der skal fortinnes rent med sandpapir, der efter påsmøres en tinpasta, opvarm området med en brænder med en blød flamme ind til pastaen begynder at svede, der efter tager du ståluld til at gnide tinnen ind i pladen, under denne proces er det nødvendigt at tilføre varme ind til hele området er fortinnet. når det er gjort, er du klar til at komme tin på, opvarm tenstangen så den bliver blød og tilfør det fortinnede område varme så du kan se det begynder at skinne, Da ten stangen er blød kan du afsætte en klat tin på det fortinnede område, der efter bruger du en træspartel til at spartle tinnen ud til det ønskede mål. Under denne proces skal du tilføre varme ind imellem. men vær varsom med ikke at tilføre for meget varme da tinnen vil løbe af, og pladen vil slå sig.

Da det kræver lidt øvelse er det en god ide at prøve sig frem.

Spartel:
Brug en træspartel som er gennemvædet med alm motorolie eller bivoks.

Mvh. Allan 2712

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

RENT karrosseritin??? hvor fåes det henne?

altså må det jo være rent tin???

når fortinningsfluxen sveder kan man tage noget aftørringspapir/alm lokummespapir om man vil og fluxen bliver helt blank, næsten krom! derefter varmes selv karrosseritinnen på!

hvor har du lært at tinne?

jesper

(permalink) Allan2712 Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Hej Jesper
Det var ment som en hjælp og ikke et angreb om hvem der bedst til det. Men Jeg har altid brugt ståluld da det ikke efterlader noget.
Mvh Allan 2712

(permalink) Jespervang Member
Skrev for 15 years siden | | | |

det er nu ikke et angreb men, når det kommer tild et jeg arbejder med til hverdag, så har man vel en vis faglig stolthed og var egentlig blot nysgerrig : )

(permalink) Hye Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Husk altid at fortinne ca 5 cm længer ud end hvor der kan tin i.

Hye

-------------------------------------------
73´ 1303 Cab
73´ buggy
58´ Type 1

Reply

You must log in to post.