Hej
Hvilke håndbremsekabler skal man investere i til en 56'er, som har fået monteret en 1500 gearkasse med korte aksler, og derudover 68- bagbremser (med 5x205 CSP tromler)?
Der må være en del Cal Look freaks, som har foretaget den ombygning?
Mvh Peter
Passer de de originale ikke når du alligevel ikke har taget skridtet fuldt ud og brugt det brede bagtøj ?
Jeg har puttet masser af nyere gearkasser og brede bagaksler i ældre biler. Jeg tror da ikke det er noget problem når du bruger smalle.
Har du samlet det ? Og kigget på det ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg vil umiddelbart også tro du bare skal bruge std. længde håndbremsekabler til din årgang når du nu stadig kører med smalle aksler.
MEn jeg kunne godt tænke mig at høre mere om hvilke type akerplader du har anvendt, jeg overvejer nemlig samme bagtromle som dig, eller også bliver det T3 5x205 tromler som er både bredere og større.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Tak for svarene.
Ja, bilen er samlet. Og nej, de originale passer ikke, da de på en ovaler, eller i hvert fald på en 56'er, går ind i ankerplader "modsat" af hvad man er vant til på nyere modeller. Dvs at kablet går i en bue under bagakslen, og går ind i ankerpladen bagfra. Og det går ikke med de 68- ankerplader der er monteret nu.
Grunden til at vi (min brors bil) "ikke har taget skridtet fuldt ud" er, at først var bilen monteret med en std brugt 1500 gearkasse og std 56 bagbremser. Og der ragede baghjulene omkring 1 cm ud over bagskærmene (5,5 BRM med 195/60 monteret).
Men desværre var der sang og musik i den gearkasse, så derfor blev der ordret en KCR pro street med std 1500 gearing hos Alstrup. Den blev bestilt sammen med SAW HD korte aksler, da sporvidden ellers ville blive endnu bredere med de nye bagbremser (68-).
Så spørgsmålet er hvilke kabler der passer bedst? Mit eget bud er '64 - '65 kabler, da disse modeller har de korte akselrør, og håndbremsekablet monteret, så de går ind i ankerpladen på den "normale" måde.
Kan du ikke bare bytte ankerpladerne rundt, dvs den venstre monteres i højre side og omvendt, derved kommer håndbremsekablerne jo ind, som de gør på den gamle model.
René
-------------------------------------------
Tlf 40126767 efter kl 15 pga natholdsarb.
renejensen72@gmail.com
Sted: Bjerringbro Midtjylland
Du skal helt klart bruge de nyere ankerplader hvor kablet kommer i forfra.
Så vidt jeg husker så kommer røret ud af gaffelhornet inde på rammen, i en anden position på de meget gamle frem for på 64-65.
Sådan at det godt kan være at det flexible føringsrør ikke kan nå.
Jeg har praktiseret at lave en "forlængerbøsning" til røret inde på rammen for at tilpasse.
Du skal ikke lade dig narre af at det passer når bilen hænger på bukke. Når den kommer ned at køre, strækkes yderkablet ganske meget og så kører bilen rundt og trækker i håndbremsen når den fjedrer.
Der skal stadig være bue på yderkablet når bilen står på jorden.
Du kommer til at eksperimentere lidt, for kablerne fåes i mange længder og yderkablet ligeså.
Køb dem du gætter på og prøv. Det gjorde jeg altid før i tiden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.