strøm til tændspole
den ledning der skal til tændspolens + skal der være konstant strøm til den når der er tænding på??
grunden til at jeg spørger er at jeg ikke har gnist på mine tændrør. og tændspole, generator, laderelæ, tændrør, tændledninger og rotor er helt nye.
når jeg drejer nøglen er der ikke trøm på ledningen, først når jeg drejer nøglen yderligere således at startmotoren kører er der strøm i ledningen. kan dette være rigtigt eller skal der også være strøm på når nøglen kun er drejet til første klik??
og skal den strømførende ledning tilsluttes til + på tændspolen??
håber i forstår hvad jeg mener. alle andre ledninger er tilsluttet i motorrummet.
hvordan skal jeg fejlsøge, hvis alt er tilsluttet rigtigt??
Ja tændspolen skal have + så længe bilens tænding står slået til... Den skal altså have + ved første klik med nøglen. Starterrelæet skal så have signal ved nøglens 2. klik til start. Men spolen skal være tændt inden... Ja du ved hvad jeg mener...
Du kan jo starte med at bypasse tændingen..
Når du drejer nøglen "til tænding" skal der komme strøm ud af den der hedder 15 på tændingskontakten. Og den skal blive der når du drejer nøglen til "start"
Det tyder på at du har koblet den på 50. Altså den der skal trække starteren i indgreb.
X hvis du har den. Er strøm med tænding på til blinker, visker osv. Den AFBRYDES når man drejer til start. Men det er ikke alle bobler der har den. (SORT/GUL)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja så langt så godt. efter franks indläg måtte lige kigge igen. og jeg havde monteret 2 ledninger forkert. nu får min tändspole ström ved förste klik og når startmotoren körer. det siger også klik ved kaburatoren når man slår tändningen på.
men der kommer stadig ikke gnist ved tändröret???? det meste er jo nyt, så hvordan skal jeg fejlsöge??? hvor skal jeg starte??
Du tager strømfordelerdækslet af og så drejer du motoren indtil platinerne er LUKKEDE.
Så sætter du tænding på og åbner platinerne med en skruetrækker, UDEN at røre ved andet end den fjederbelastede del. Så skal der springe en gnist mellem kontaktfladerne.
Hvis du rører ved stel med skruetrækkeren ved et uheld, springer gnisten bare der.
Den skal springe mellem platinerne. Gør den ikke det, men måske mellem stel og skruetrækkeren, skal du rense platinerne med acetone eller benzin.
Hvis der er gnist kan den køre, ellers virker din tændspole ikke.
Hvis du f.eks. har koblet chokeren og tomgangsdysen til - på tændspolen (samme side som platinerne) så virker det ikke.
Du er med på at platinerne skal kobles på - (minus) Det er dem der laver stelforbindelsen til tændspolen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tak frank.. jeg pröver i morgen.
for lige at väre helt sikker. chokeren og tomgangsdysen, hvor skal de kobles til henne på tändspolen??
På + (15)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ved du hvad Jonas.. jeg tror du skal finde dit diagram under Wirring diagrams her
http://www.vintagebus.com/
Og dobbelt tjekke.. og så tjekke igen
tja...har et diagram... men der står jo ikke + og minus ved tändspolen på det..
jamen frank der kommer sgu ikke nogen gnist nogen steder. kan jeg konkludere at min tändspole ikke virker??? den er helt ny.....
Frank_Andersen skrev:
...Gør den ikke det, men måske mellem stel og skruetrækkeren, skal du rense platinerne med acetone eller benzin...
Har du prøvet at rense platinerne?
Anonym skrev:
tja...har et diagram... men der står jo ikke + og minus ved tändspolen på det..
Nej der står det måske ikke, men noget står der, men du kan vel følge ledningen...??
Der står vel + og - på tændspolen, eller 15 og 30. Noget må der stå, ellers kan man jo ikke bruge den.
Nej jeg mistænker såmænd ikke spolen, men mere forbindelsen videre til stel. Altså ned gennem fordeleren og platinerne til stel. Det er normalt der fejlen ligger.
Eller noget andet der er koblet på spolen og derved danner stel så spolen ikke virker.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja lyt du nu bare til Frank Jonas... det plejer at kunne betale sig
hvis der er konstant + på den ene side af spole men ikke noget på den anden side så er det tændspolen der er defekt....prøv en anden
Ja men det vil jeg holde med hendrixx i. Det skulle ikke drille mig ret længe før jeg prøvede med en anden spole, om ikke andet så bare for at udlukke den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeps. så er der gnist ved platinerne!!!! en meget lille en, men den er der...når jeg havde fordelerlåget af, sad en af de små clips der holder det på plads og rörte ved den lille kondensator, og det har åbenbart påvirket det. nu er näste problem. der kommer stadig ikke gnist ved tändrörende...hvad nu???
Så hælder du benzin på og drejer med starteren. Så skal den køre.
Altså hvis alle komponenterne virker og der er gnist mellem platinerne, så skal den køre.
Det der med at rode med om der er gnist i tændrørene syntes jeg er alt for usikkert at teste.
Hvem har du til at holde det mod stel, medens du prøver. Du får ikke mig til at røre ved det !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
tja du skulle se det i virkeligheden, men jeg har et kosteskaft, hvor jeg har savet et hak i som holder om nöjlen..det drejer jeg så, mens jeg holder et af tändrörene på stel...men som sagt der er ikke nogen gnist ved tändrörene..
just for the fun of it....du har monteret stelkablet på gearkasse/bund ikk
jo det har jeg, men den gnist der er ved platinerne er meget svag...jeg tror jeg skal checke om jeg kan få bedre stelforbindelse i morgen. hvis gnisten er meget svag, kan det så skyldes dårlig stelforbindelse???
Det er jo ikke nogen kraftig gnist der sprænger ved platinerne. Den er kun lige hørbar. Jeg bruger den når jeg grundindstiller tændingen. (KLIK), så er det der !
Hvis nu du prøver at trække en gnist med midterkablet fra tændspolen. Den skal gerne kunne trække 5mm gnist eller mere.
På den måde udelukker du rotor/dæksel/kabler.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok frank..jeg er lidt ny med motorer...sorry..mener du at jeg bare skal holde midter kablet (det tykke der går ned til fordeleren) hen til stel og se om der kommer gnist når jeg drejer nöjlen til klik 2 hvor starteren bliver aktiveret??? er det for övrigt muligt at med min lille målelampe, måle om der er ström i tändkablerne??
1000 tak for hjälpen indtil videre..det er GULD värd.
forresten. tänkte lige på. når jeg pröver at få gnist med det tykke kabel, skal det så sidde fast på fordeleren eller eller tändspolen.. selv ville jeg tro tändspolen, men man er jo blevet overrasket för..