Hej,
Jeg er ny her og med chance for at blive bandlyst vil jeg alligevel spørge forummet:
Jeg pønser på at købe en gammel Mercedes W123 fra starten af 80'erne og den skal blive min tro følgesvend de næste 30 år til jeg stiller træskoene (... måske lidt mere for jeg er kun 29 år :-)). Anyhow - sådan en Mercedes har en motor som med kærlig pleje snildt kan holde 1 mio km. (dieselversionen). Den skal selvfølgelig have skiftet diverse dele når de er slidt ned osv men det koster en slik. Næææ, det jeg er nervøs for er karosseriet på bilen. Den er ikke synderlig heldig mht at holde rust på lang afstand og der er derfor diverse kritiske steder som næsten altid begynder at tære. Jeg vil gerne købe mig en rigtig flot vedligeholdt model og så give den en "stor omgang" så man ikke løbende de næste 30 år skal svejse lidt her og der, lakere lidt her og der, grunde lidt der og her, skifte lidt plade her og der. Men så kommer det store spørgsmål: Er sådan noget muligt? Her vil jeg gerne høre fra folk som kører bobler. Kan man fx metallisere hele karosseriet, give den zinkgrunder og derpå lak for dermed at have gjort den rustfri?
Er det et håbløst projekt at kaste sig ud i? Har i erfaringer med at have holdt rusten for døren gennem mange mange år fordi i har lavet et perfekt for/grundarbejde som fx metallisering? Jeg vil understrege at bilen skal bruges som hverdagskøretøj (dvs også i regn) men den vil ikke opleve sne og is og desuden vil den stå i garage hele tiden når den ikke bruges.
Jeg er seriøst villig til at give sådan en bil en helt store tur ... men vil gerne vide om det er besværet værd ... for hvis rusten alligevel begynder at pible frem - ja så synes jeg opgaven ikke kan svare sig. Hvad har i gjort jer af erfaringer med sådanne problemer/spørgsmål?
PS: Jeg har hørt at selvom man bruger metallisering så vil karosseripladen give efter og lave buler pga varmeudviklingen. Hvad mener i om det?
På forhånd tak og mvh Lucas
Jeg er ny her og med chance for at blive bandlyst vil jeg alligevel spørge forummet:
Jeg pønser på at købe en gammel Mercedes W123 fra starten af 80'erne og den skal blive min tro følgesvend de næste 30 år til jeg stiller træskoene (... måske lidt mere for jeg er kun 29 år :-)). Anyhow - sådan en Mercedes har en motor som med kærlig pleje snildt kan holde 1 mio km. (dieselversionen). Den skal selvfølgelig have skiftet diverse dele når de er slidt ned osv men det koster en slik. Næææ, det jeg er nervøs for er karosseriet på bilen. Den er ikke synderlig heldig mht at holde rust på lang afstand og der er derfor diverse kritiske steder som næsten altid begynder at tære. Jeg vil gerne købe mig en rigtig flot vedligeholdt model og så give den en "stor omgang" så man ikke løbende de næste 30 år skal svejse lidt her og der, lakere lidt her og der, grunde lidt der og her, skifte lidt plade her og der. Men så kommer det store spørgsmål: Er sådan noget muligt? Her vil jeg gerne høre fra folk som kører bobler. Kan man fx metallisere hele karosseriet, give den zinkgrunder og derpå lak for dermed at have gjort den rustfri?
Er det et håbløst projekt at kaste sig ud i? Har i erfaringer med at have holdt rusten for døren gennem mange mange år fordi i har lavet et perfekt for/grundarbejde som fx metallisering? Jeg vil understrege at bilen skal bruges som hverdagskøretøj (dvs også i regn) men den vil ikke opleve sne og is og desuden vil den stå i garage hele tiden når den ikke bruges.
Jeg er seriøst villig til at give sådan en bil en helt store tur ... men vil gerne vide om det er besværet værd ... for hvis rusten alligevel begynder at pible frem - ja så synes jeg opgaven ikke kan svare sig. Hvad har i gjort jer af erfaringer med sådanne problemer/spørgsmål?
PS: Jeg har hørt at selvom man bruger metallisering så vil karosseripladen give efter og lave buler pga varmeudviklingen. Hvad mener i om det?
På forhånd tak og mvh Lucas