Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan får man en bil til at holde i yderligere 30 år (metallisering)?

Tags:
No tags yet.

(permalink) bikemaniac Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej,

Jeg er ny her og med chance for at blive bandlyst vil jeg alligevel spørge forummet:

Jeg pønser på at købe en gammel Mercedes W123 fra starten af 80'erne og den skal blive min tro følgesvend de næste 30 år til jeg stiller træskoene (... måske lidt mere for jeg er kun 29 år :-)). Anyhow - sådan en Mercedes har en motor som med kærlig pleje snildt kan holde 1 mio km. (dieselversionen). Den skal selvfølgelig have skiftet diverse dele når de er slidt ned osv men det koster en slik. Næææ, det jeg er nervøs for er karosseriet på bilen. Den er ikke synderlig heldig mht at holde rust på lang afstand og der er derfor diverse kritiske steder som næsten altid begynder at tære. Jeg vil gerne købe mig en rigtig flot vedligeholdt model og så give den en "stor omgang" så man ikke løbende de næste 30 år skal svejse lidt her og der, lakere lidt her og der, grunde lidt der og her, skifte lidt plade her og der. Men så kommer det store spørgsmål: Er sådan noget muligt? Her vil jeg gerne høre fra folk som kører bobler. Kan man fx metallisere hele karosseriet, give den zinkgrunder og derpå lak for dermed at have gjort den rustfri?

Er det et håbløst projekt at kaste sig ud i? Har i erfaringer med at have holdt rusten for døren gennem mange mange år fordi i har lavet et perfekt for/grundarbejde som fx metallisering? Jeg vil understrege at bilen skal bruges som hverdagskøretøj (dvs også i regn) men den vil ikke opleve sne og is og desuden vil den stå i garage hele tiden når den ikke bruges.

Jeg er seriøst villig til at give sådan en bil en helt store tur ... men vil gerne vide om det er besværet værd ... for hvis rusten alligevel begynder at pible frem - ja så synes jeg opgaven ikke kan svare sig. Hvad har i gjort jer af erfaringer med sådanne problemer/spørgsmål?

PS: Jeg har hørt at selvom man bruger metallisering så vil karosseripladen give efter og lave buler pga varmeudviklingen. Hvad mener i om det?

På forhånd tak og mvh Lucas
(permalink) jakob356 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
(permalink) bikemaniac Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu skriver jeg her, fordi folk i dette forum efter min mening har mere og bedre erfaring med restauration og vedligeholdelse af gamle biler. Det er ydermere intet problem at finde en W123 med beviselige 30000 km i Tyskland. Dertil skal siges at jeg heller ikke vil køre bil for at score damer :-)

Lucas
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis du finder en fin bil i Tyskland, så skil den ad. Sandblæs den mindste mistænkelige plet og mal og rustbeskyt.
Alle løse dele, som bærearme og bolte, mv. kan jo galvaniseres, hvis man vil.
Rustbeskyt også indvendigt i taget, dør og rudestolper. Det bliver jo normalt ikke gjort.
Metallisering kan kun gøres udvendigt, men kan være godt på f.eks. dørkanter.

Restauration ved jeg ikke noget om. Men restaurering går bedre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Restauration ved jeg ikke noget om. Men restaurering går bedre.


Endelig en der sagde det, Tak :D

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) MortenMadsenVw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis det er en du skal have svejst op, så få skiftet alle delene.
Få der efter pladesmeden til at ligge tin i, så der kun skal spartles minimalt.
Derefter få den sandblæst under bunden, motorrum og bagagerummet.

Få der efter bilen slebet ned til bar jern over alt.

Så skal den have washprimer og der efter fylder.
Få slebet fylderen, og begynd så at sparlte (Evt. tin spartlet) de steder der er buler og ujævn hedder.

Der efter giv fylder igen og slib det, også lak og klar lak.

Ja også en masse undervogns behandling, kan ikke lige se andre måder der kan beskytte mere.

Evt. en metallisering, men så skal du finde et sted som kan gøre det koldt, for ellers slår du bilen skæv.


Mvh Morten.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MortenMadsenVw skrev:

Evt. en metallisering, men så skal du finde et sted som kan gøre det koldt, for ellers slår du bilen skæv.
Mvh Morten.


Jamn nu har jeg jo hele tiden tænk på Jyderup Sandblæsning som jo kan disse ting ...

Lucas


Reply

You must log in to post.