Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  bygge tubo på 2L blæsekølet

Tags:
No tags yet.

(permalink) M Safari Member
Skrev for 16 years siden | | | |
er der nogen der ved om man skal bruge en spec. weber karb. hvis man skal sætte turbo på sin motor, jeg vil ha den siddene før turboen.
mvh.
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |



øøøhhh forresten - vil du så ha bennzinen igennem turboen eller hva mener du ?
og er det det du mener , så hvorfor ?

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Til et draw through turbo system kan du vel bruge hvilken som helst carb, bare den kan levere nok. Den behøver ikke være "tæt" som i et blow through system.

En af mine venner kører Morris Mini med Draw through SU Carb og en kompressor. Virker perfekt!! Helt std SU carburator.

Læs:

Draw-Through: Generally speaking, there's 2 ways to use a carburetor with a turbo engine...draw-through or blow-through. The draw-through arrangement is where the carb is arranged first and the turbo then sucks air through the carb. This has the benefit that it doesn't require any special carb changes because the carb is just seeing more air flow through it. The main drawbacks are that the fuel-air mix must pass through the turbo. Since fuel is denser than air it will tend to separate in the turbo and puddle up. Don't expect instant off-idle throttle response. The turbo also becomes less efficient because it has to pump this heavier fuel mixture, and it is trying to do it's job after the carb has already caused a pressure drop. You basically have the carb causing a pressure drop and the turbo trying to increase the pressure. The efficiency losses translates into a hotter fuel-air mix in the engine which limits the boost you can run and your power.

Blow-Through: In a blow-through arrangement the turbo is going to blow pressurized air through the carb and then into the intake. This presents two problems: First, a carburetor does not understand pressure. Remember, a carburetor supplies fuel by creating a pressure drop across the venturi. If the carb sees a 2 PSI pressure drop across the venturi, it will supply that much fuel whether you are at 0 boost or 15 pounds of boost. This would cause the engine to run very lean at max boost, but it can be fixed with some form of fuel enrichment. The second problem you will encounter is that when you put pressurized air into the carb, it will make the fuel flow in ways that it is not suppose to flow. The pressure will try to crush the fuel float, it's going to want to blow fuel mix out the throttle shaft, or back into the fuel line. Don't be discouraged though these problems have all been overcome with varying degrees of success. The book Turbocharging by Hugh MacInnes covers a lot of the carburetor mods you can implement to have a successful blow-through turbo setup.

Carb Sealing: The entire carb must be sealed so it does not leak the pressurized air-fuel mix. I've heard that Dellorto carbs have ball bearings and mechanical seals so they may not need further sealing. On other carbs the throttle shaft rides inside a brass bushing, the leaking can be "fixed" by running a hose from the top of the carb where there is more pressure to a fitting that will pressurize the area around the shafts with "clean" air. Note: This method will leak clean air, but not leak the much more dangerous air-fuel mix. In a closed engine compartment, leaking fuel vapor is even more dangerous so please be careful. The metal plugs on the carb could blow out under the increased pressure. Use a punch and put several "dings" around the outside of the plugs to hold them in better. Others have used epoxy on the plugs.


FWM.


-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej hvis du lader turboen suge i karburatoren behøver du ikke en speciel karburator.
En karburator er jo netop beregnet til at suge i.

Det er når man tryklader i en karburator at der kan kræves en speciel karburator.

Dermed har jeg ikke sagt at nogen af metoderne er gode. De har begge deres fordele og ulemper.
Den største fordel ved at suge er jo netop at det er karburatoren velegnet til.
Bagdelene er lange rør hvorved motoren let får tendens til at være lidt længe om at reagere på gassen. Karburatoris er et udpræget problem, som er svært at gøre noget ved fordi det er svært at få noget varme frem til karburatoren. Man har jo ikke noget varmt vand at kunne bruge.

Trykladning i en karburator kan lettes ved at bruge f.eks. Dellortos modeller der er beregnet til trykladning. Desuden skal man have en eller anden form for benzintrykregulering der kan regulere benzintrykket i forhold til ladetrykket.
Man kan også bygge karburatoren ind i et trykkammer så trykket er det samme udvendigt og indvendigt i karburatoren. Bøvlet.

Ved al trykladning, især til gadebrug er det et problem at tilpasse blandingen sådan at motoren får den rette benzinblanding ved alle driftforhold.
Til banebrug er det jo mest fuldgas der køres. Så hvis bare den svarer på gassen og får benzin nok, går det jo som regel.
Til gadebrug er en eller anden form for indsprøjtning det bedste. Mange har haft held med at bruge det gamle K-jektronik system som kørte på bla. Saab turbo, men det er mange år siden det var nyt og reservedele kan være svære at skaffe og især at betale.
Så er der forskellige former for justérbar indsprøjtning eller helt selvbygger, Megasquirt, men dermed igen ikke sagt at det er let heller.
Tændingsavanceringen er et kapitel som -- nej godnat -
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Du skal huske at finde en turbo med kulfiberpakninger, alternativt eftermontere et sæt.

Mvh
R
(permalink) M Safari Member
Skrev for 16 years siden | | | |
grundet kulfiber pakningerne er der en forklaring.
jeg ville også høre en bobbel motor køre ikke med så mange omdr.som en normal bil motor om det så ville være bedst med en turbo fra en diesel bil.
mange tak for svarene. mvh.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
At en diesel ofte kører med en mindre turbolader end en benzin med samme størrelse, har ikke noget med motorens størrelse at gøre som sådan.
Det er fordi en dieselmotor ikke er så varm i udstødningen, som en benzinmotor.
Det er nemlig varmen der driver turboen og ikke motoren "puster" i udstødningen.
Det er også derfor at man oplever en turbomotor bliver stærk når den møder modstand. F.eks. op ad bakke. Med den næsten samme stilling på gasspjældet oplever man at den ligesom selv giver gas. Det er varmen, der kommer med den øgede brændstofmængde, der udvikler mere varme, der giver mere ladetryk, der tilsættes mere brændstof -- osv. Ja-ja, træerne vokser ikke ind i himlen, men det føles sådan.

Det er også derfor en turbomotor tit kan lide at få et stort udstødningsrør på lige efter turboen. Så får udstødningsgassen plads til at udvide sig og derved afkøles. Det giver mere trykfald over turbinen, som det hedder.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) M Safari Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ok mange tak for svaret

Reply

You must log in to post.