Koblingen rusker!!? (ikke mere)
Endelig fik jeg monteret min typ4 2,0 i buggyen, med en ny std. 210mm kobling og "trykplade".. alt fungerede fint men efter en 1/2 times kørsel begynde bilen at ruske voldsomt ved tilkobling i første gear... koblingen glider ikke, men rusker vildt hvis man "filer"... Hvad er der galt??
Motoren blev afmonteret og koblingen efterset.. den var helt tør!
(Gearkasse ophæng er nye)
Frygtede af det istedet var gearkassen som var "stået af" derfor monterede jeg den gamle 1,6 med ny std. 180mm kobling og "trykplade".. bilen kørte perfekt og ingen rusken...
Derfor jeg sikker på at problemet ligger i typ4 motoren... (kobling)
Hvad kan der være galt??
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Dit svinghjul er skævt. Afdrejning er vejen frem..
vwanders skrev:
Dit svinghjul er skævt. Afdrejning er vejen frem..
Det var den ikke til af starte med, først efter en 1/2 times kørsel...? kan det passe?
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
du har nu en kobling med olie på evt dine olie fingerer !!!
men en kraftig rengøring af belægning og anlægs flader kan nok afhjælpe situationen
svejet på dit mellemkabel er ukorrekt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
svejet på dit mellemkabel er ukorrekt
Har godt hørt det før, men hvordan skal den forståes Ib??
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Det kan ikke være kablet, hvis det virker med den anden motor..
Svinghjulet bliver gerne skævt, når det bliver varmt første gang - ligesom bremseskiver.
Jeg går selvfølgelig ud fra du spænder koblingen rigtigt, med korrekt centrering..
stinkdyr skrev:
du har nu en kobling med olie på evt dine olie fingerer !!!
men en kraftig rengøring af belægning og anlægs flader kan nok afhjælpe situationen
Knas tør!
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
vwanders skrev:
Det kan ikke være kablet, hvis det virker med den anden motor..
Svinghjulet bliver gerne skævt, når det bliver varmt første gang - ligesom bremseskiver.
Jeg går selvfølgelig ud fra du spænder koblingen rigtigt, med korrekt centrering..
spændt og centreret efter "bogen"
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Det skal lige sige at før montering blev svinghjulet rengjort og slebet med korn 100 på "anlægsfladen"
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Ja, så skyder jeg på svinghjulet..
Det der menes med yderkablet, er at det fleksible føringsrør som kablet løber i skal bue et par cm imellem rammetunnelen og beslaget på gearkassen. Det kan justeres med nogle skiver.
Yderkablet har en fin bue og bliver ikke "stram" når man "ud kobler" (har tjekket)
Svinghjulet må ha' en tur så!
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Karsten_vw skrev:
Yderkablet har en fin bue og bliver ikke "stram" når man "ud kobler" (har tjekket)
Svinghjulet må ha' en tur så!
prøv lige at give det et par skiver mere så det bliver mere buet.
Jeg har prøvet at skift af motor gav rusken, uden at svajet på koblingsrøret var ændret.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser....
også først efter en 1/2 times kørsel?
Skiverne skal prøves før for spåndrejeren får lov :)
Karsten
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Karsten_vw skrev:
Rasser....
også først efter en 1/2 times kørsel?
Karsten
næ det var egentlig med det samme så hudt jeg visker.
Men det er da hurtigt lige at prøve med et par skiver, så er det i hvert fald udelukket.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
den kan jo også sveje for meget - skal ca være en cm fra vandret linie
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
den kan jo også sveje for meget - skal ca være en cm fra vandret linie
nej mere end en cm.... mener det er 2-4cm fra vandret. og når det svajer for meget så begynder det kablet at bide sig fast inde i røret, eller røret vil knække der hvor det sidder på bunden.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Så har jeg lidt at gå igang med ... jeg vender lige tilbage med resultatet imorgen.... der er nemlig en' som har en uges vinterferie og skruer i vildskab:)
Karsten
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
okay i den org rep bog står der 1 til 1½ cm mener jeg
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Til orientering er både wire og yderkabel nyt!
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
nyt eller ej - det skal stadig sidde rigtigt - og er det uorg nyt passer yderkablet sikkert ikke alligevel ...
og røret ind til pedalen har jo også været snittet i engang - så det passer sikkert
heller ikke - men det burde jo egentlig virke når det virkede med din gamle motor i.
men burde er jo relativt
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
nemlig...:)
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
Bornholmer skrev:
okay i den org rep bog står der 1 til 1½ cm mener jeg
Nå det kunne jeg jo ikke lade gå forbi uforset - så jeg hev lige Bentley manualen frem (org. vw manual), og den siger 25-45mm.
;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
jamen det skal da nok også passe rasser , bentley ved jo også lidt om det
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis ovenstående bud ikke har fået løst problemet, så er her et par bud mere.
Hvis du har skiftet til "solfjedertrykplade" (kan aldrig huske hvad den hedder men det er noget i den stil - og hvis din gearkasse er uden føringsrør til udrykkerlejet, så skal der sidde en ring i midten af trykpladen som udrykkerlejet trykker på - men da fejlen først kom efter ½ time er det jo nok ikke det
Næste bud er et lille brud på en af de arme der trykker udrykkerlejet frem, således at udrykkerlejet trykker skævt på koblingen