Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hvor mange amp träkker starteren

Tags:
No tags yet.

(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg har flyttet mit batteri, og i den anledning har jeg sat en sikring på kablet mellem batteri og selve bilen. men når jeg starter bränder denne sikring over med det samme... hvor stor en sikring skal jeg ha. dem der fulgte med er på 30 amp, men de holder ikke...
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
du skal ikke have en sikring på kablet til starteren, det giver ingen mening.
Check alle produktionsbiler, ingen har sikring til starter.

K.I.S.S.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du skal nok have en sikring på 150-200 ampere, hvis den ikke skal brænde over.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ahh. så jeg kobler starteren direkte på batteriet, og ström til bilen kan gå igennem sikringen..behöver man overhovedet ha en sikring mellem bilen og batteriet, hvis ja, hvorfor???
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis du har ledninger fra batteriet og hele vejen op langs bilen skal der være en sikring tæt på batteriet for at undgå en total nedsmeltning/afbrænding af bilen, hvis der skulle opstå en kortslutning et sted.

Fx hvis du er ude for en kollision, hvor der er risiko for, at nogle kablers ledere bliver blottede og kortslutter på stel, så forhindrer sikringen at du ender op med en smeltet klump metal, eller et batteri der eksploderer.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
NEJ du skal ikke have en sikring mellem batteri og starterkabel..(som morten skriver)..der har aldrig været en sikring der på nogle biler...(som jeg har set)...

mvh thomas
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej selvfølgelig ikke mellem batteri og starter. Det har jeg heller ikke skrevet. Det bliver jo heller ikke trukket igennem hele bilens længde...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis vi siger starteren skal trække op til 5hk spidsbelastning for at starte motoren = 3.75 kW = 3750 W
watt = volt * amp
3750W = 12 volt * X amp => du skal trække 312,5 amp på spidsbelastningerne for at levere 5hk!!!

Vi kan også regne den anden vej:
12volt * din 30 amp sikring = 360 watt gennemgang = 0.5 hk MAX

Det er derfor du brænder din starter af lige med det samme.

Elmotorer trækker den største strøm lige idet de bliver slået til. Dvs din startstrøm bliver kolo-enorm høj indtil motoren drejer rundt. Og så smutter sikringerne altså...
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
APOCALYPSE skrev:
Hvis du har ledninger fra batteriet og hele vejen op langs bilen skal der være en sikring tæt på batteriet for at undgå en total nedsmeltning/afbrænding af bilen, hvis der skulle opstå en kortslutning et sted.

Fx hvis du er ude for en kollision, hvor der er risiko for, at nogle kablers ledere bliver blottede og kortslutter på stel, så forhindrer sikringen at du ender op med en smeltet klump metal, eller et batteri der eksploderer.


ok men jeg har nemlig flyttet mit batteri ud foran i bilen (speedster) og lagt et langt kabel til strömmen som er forbundet med starteren. så hvis jeg skal löbe udenom sikringen skal jeg altså träkke at kabel mere til starteren, og det kommer jo også til at löbe gennem hele bilen, og så her jeg jo det samme problem ved en eventuel kollision. så skal jeg bare droppe den sikring og håbe på det bedste???
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
normalt siger man på elmotorer at startstrømmen er 6 x belastningsstrømmen
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 17 years siden | | | |
I det tilfælde skal der være en sikring. Den består så typisk af et par flade metallameller som sikring (beregnet efter den belastning starteren giver).
Og så skal kablet være allerhelvedes tykt. Gerne lidt overdimensioneret i forhold til beregning.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har en hovedsikring på 300 amp. på buggyen. Der er vist fra noget hifi-halløj, men den har aldrig været sprunget. På min gamle MG. sat batterierne under "bagsædet" og der var osse en sikring på hovedkablet ud til motoren.
-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok. så jeg skal bare ha en motherfucker sikring på ca 300 amp. så går det??
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja så kan du trække 3600watt/2,7hk på starteren uden der sker noget.

Du kan få fat i PNL-sikringer på 300A her http://www.autohifi.dk/shop/varer.asp?CategoryID=82

så skal du bare have en sikringsholder med...
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ok tak

Reply

You must log in to post.