Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Vedr. "sportsluftfilter"

Tags:
No tags yet.

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er der IGEN tid til at den i den grad motor-uvidende folkevognejer, kommer med et endnu et par spørgsmål.

1

Jeg vil gerne montere et andet "sportsluftfilter", end det der sidder på nu. Det der er der nu har via en slange (rød streg) forbindelse til oliepåfyldningsstudsen. Men er det i det hele taget nødvendigt med denne forbindelse, når man ikke har en oliesump i bunden af sit luftfilter, som på det originale luftfilter. Hvis det ikke er; kan man så blot blænde det af?

2

Hvad med den slange fra varmekasser, eller hvor den nu kommer fra - som jeg i forbindelse med monteringen af nuværende luftfilter i forvejen har afblændet (grøn cirkel) - kan der være nogen fordel i at forbinde den til luftfilteret?

3

Fra vacumpumpen - eller hvad den nu hedder - går et stålrør (markeret som en gul streg) til karburatoren. Har længden på denne nogen betydning, eller kan jeg udform denne som jeg har lyst?


Håber ikke at spørgsmålene virker alt for idiotiske. Men hvis de gør, så undlad venligst at gøre mig opmærksom på det, tak.


På forhånd tak og mange nu-skal-vi-snart-ud-og-køre-vores-luftkølede-igen hilsner

Holger
Karmann_Ghia_MOTOR_005-2.jpg

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
1.

Jeg ville montere et originalt filter hvis det var min bil. Sportsluftfilter er fesent på en motor der ikke har brug for det, men...
Den slange er det der hedder krumtaphusudluftning. Den må ikke lukkes af på oliepåfyldningen, men man behøver for så vidt ikke at have den tilsluttet luftfilteret. I så fald skal der monteres et lille filter på studsen ved oliepåfyldningen så skidt ikke kommer ind i maskineriet.

2.

Det er formentlig en varmluftslange som sørger for varmlufttilskud indtil motoren varmer op. (Hvis man har det originale filter på.)
Den kan du godt fjerne.

3.

Den hedder vacuumdåsen, og røret sidder allerede forkert. Der skal være en opadgående bue på det, som en slags vandlås, for at forhindre eventuel benzin at løbe ned i strømfordeleren.

Idiotiske, nej. men det er spørgsmål der alle sammen sikkert er besvaret i den reparationshåndbog som du købte da du købte bilen.... Ikke? :-)
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak for det Anders.

Det kan godt være, at det står i en bog, men den har jeg - beklageligvis - ikke fået købt mig - endnu.

Du og andre vw-kendere, kan med garanti også forklare det meget bedre. I hvert fald så selv jeg kan forstå det.

Vil det sige, at hvis jeg ikke ønsker slangen til krumtapudluftningen, kan jeg så bare placere et benzinfilter i stedet? Jeg er lidt i tvivl om denne løsning, da slangen pt. bliver fyldt med olie/kondens-snask, og vil det ikke stoppe et filter til?
./. se min superflotte illustration med lyseblå (1).

Er det ca. sådan som jeg har markeret med en lækker orange-agtig streg, at slangen/røret til vacumdåsen skal laves.
./. igen lavet med ubehjælpelig tegning (3)

Holger


Karmann_Ghia_MOTOR_005-3.jpg

-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det er ikke et benzinfilter du skal ha på udluftningen - men et lille luftfilter

eks : http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/416250.jpg

men jeg holder mig nu også til et org filter - kunne man nøjes med et thansen chromefilter havde vw fabrikken nok brugt det ...
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) TheRealHolger Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
det er ikke et benzinfilter du skal ha på udluftningen - men et lille luftfilter

eks : http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/416250.jpg

men jeg holder mig nu også til et org filter - kunne man nøjes med et thansen chromefilter havde vw fabrikken nok brugt det ...


Ok

Tak for hjælpen. Det kan være at jeg skulle rengøre og gi' det gamle filter en slat maling - just in case. Men jeg prøver nu det andet også...

Mvh

Holger
-------------------------------------------
+ Kadett B 1.1 1971
+ Audi 100 2.0E 1994
+ MB 450SL 4.5 V8 1974
(permalink) vwanders Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja din tegning af vacuumrøret er korrekt.

Og her kan du få de små filtre til udluftningen: http://www.dot-e.dk/auto/kn_crankcase
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej.
Jeg vil tillade mig at komme med en tilføjelse til Anders´ indlæg.

Nu kan jeg se at din motor er en 1200. Der ER selvfølgelig grænser for hvad den har behov for af luft. MEN, jeg har STADIG tilgode, at se et af de der smarte cromfiltre virker bare ligesågodt som et std filter (!)
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.