Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  længde på stødstænger (igen)

Tags:
No tags yet.

(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg har læst dette link,( http://vwnettet.dk/forum/topic/17799/page/2) hvor frank svarer men, der er stadigvæk spørgsmål der trænger sig på, også selvom jeg har læst det flere gange.

jeg har lavet en justerbar stødstang, men hver gang jeg justerer på den bliver halvt løft jo flyttet eller hvad??, altså hvis halvt løft er halvdelen mellem 0 og helt løft. og så syntes jeg det er somom at den skal være kortere og det er jo fint nok, men så bliver der et stort "slip" hvor den ikke følger ventilen/vippetøjet, jeg er lidt forviret, er der en der kan give mig et lille guldkorn?

virring
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er det så man shimser under vippetøjet. Det er et samspil mellem længden på stødstangen og højden på vippetøjet.
Med shimsene flytter du jo "starttidspunktet"

Altså man starter med at sætte justerskruerne med et par gevind uden for kontramøtrikken.
Så laver man et gæt på shimsenes tykkelse og samler skidtet med den justerbare stødstang. Så justerer man ventilspillerummet på stødstangen, justerskruerne lader man være.
Så drejer man op til halvt løft.
Hvis ventilstammens midterlinie og justerskruens midterlinie ikke er paralelle, skal man ændre tykkelsen på shimsene. Der flytter man som sagt jo start/slutpunktet.
Så samler man igen og justerer stødstangen. Og kontrollerer igen.

Lyder det bedre ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja det tror jeg, men halvt løft ændres hver gang ikke også, der skal så måles helt løft trukket fra o-løft og så divideres forskellen mellem dem i 2 lyder det helt galt? det er jo halvdelen ikke??

ps. det er ikke fordi jeg ikke har prøvet......men jeg fortsætter!!!!

virring
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
På ventilen ændres halvt løft vel ikke ? Det skal da lige være nogen hundrededele. Ahh! Nu er det vist flueknepperi.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) bugservice Member
Skrev for 16 years siden | | | |
motoren kører fint selv om det ikke passer !!! men slidet bliver selvfølgelig større , med stadig den kører fint !!! så lav det så godt i kan og så ikke mere. vi snakker ikke om 0,100mm men inden for et par mm så er det fint til de fleste ,er det totalt vildt løft/ tun går man selvfølgelig tættere på

MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) bugservice Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ps ofte skal vippetøjet længere ind !! hvad gør man så !!
ja så lever jeg med det
Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
På ventilen ændres halvt løft vel ikke ? Det skal da lige være nogen hundrededele. Ahh! Nu er det vist flueknepperi.


nej nej frank jeg havde misforstået det du har skrevet i et andet inlæg med samme spørgsmål (se link ovenfor) hvor du skriver at man skal måle halvt løft med en skydelære et sted på topstykket, det jeg så gjorde var at måle ventilen når den var ubelastet og når den var helt ude, forskellen mellem de 2 tal delt med 2 troede jeg var "halvt løft" og så er det at hver gang man så ændrer lidt på sin justérbare stødstang så ændres målet hvor ventilen er helt ude og dermed også halvdelen af dens vandring, MEN det er mig der havde misforstået dig, nu ved jeg at vandringen måles på f.eks. remhjulet, så det vil jeg forsøge, så melder jeg lige om det går til held.

tak for hjælpen

virring
p.s. jeg mener bestemt ikke jeg er fleuknepper....jeg er bare meget svær at lære noget
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
vippetoej laengere ind ? det maa du forklare bug service...det har jeg sku aldrig set...
(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
når nu ventil stammen og justér skruens centerlinier flugter v. halvt løft, så en der ca. 5mm luft mellem justerskruen (som er ca. 2 gevind rynker ude mod ventilen) og ventilen (de 5mm er jo inde i løfteren, men det kan jo ikke se, derfor trykker jeg vippearmen ind mod stødstangen, så kan jeg se det) det syntes jeg ikke virker rigtigt, da justerskruen ikke har så meget længde at det vil komme til at virke? det er pisse svært dette her.

virring
buggy_049.jpg
buggy_050.jpg

-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tro faktisk du misforstår det lidt. Du skal måle halv løft oppe ved topstykket,ikke på remhjulet, mål når din ventil er uberørt, og måle igen når du har fuld løft på ventilen. Og så det halve af de 2 tal er halvt løft. På det øverest billede du har, skal din stødstang være længere, din justerskrue skal jo ned til ventil stammen,hvis man kigger på den første vippearm.

Det skal altså ikke ændre nået på ventil løftet, om du gør din stødstang længere eller kortere. Hvis du har et mål for halv løft, er det det sammen lige meget hvor lang din stødstang er. Det er jo knasten der løfter din ventil.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja hvis løftehøjden er 10mm. Så skal tingene flugte når ventilen er åbnet 5mm. Og ja den måler du bare som en forskel mellem helt lukket og helt åben, som du selv var inde på.
Det du nu roder med er hele åbningsTIDEN, det har ikke noget med sagen at gøre.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ser ud somom bugservice har ret,-der skal nok fræses en 10-15 mm. af topstykket.....;)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu skal I fandme holde op! Eller også er der da sket noget helt tåbeligt på de 20-25 år det er siden jeg sidst lavede en type1 motor.
Er der da ikke en i Svendborg der kan kigge på det sammen med Virring ?

Er det også Virring der er ved at bygge styretøjet om og korte styrestængerne af ? Uha-uha!
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Nu skal I fandme holde op! Eller også er der da sket noget helt tåbeligt på de 20-25 år det er siden jeg sidst lavede en type1 motor.
Er der da ikke en i Svendborg der kan kigge på det sammen med Virring ?

Er det også Virring der er ved at bygge styretøjet om og korte styrestængerne af ? Uha-uha!


kommer lige med et lille bitte bitte surt opstød for at rede min ære!!!!
det er ment i sjov, men stadig alvor, og må ikke tages ilde op!!!!

1. der er ca 150 km fra virring (v. skanderborg) og til svendborg! men ok det er lille flække som ingen kender.

2. eftersom jeg spør alt for meget får jeg (måske) alt for mange svar, og når man er ny i noget, kan det være svært at finde rundt i. MEN jeg tror jeg har forstået det nu, og essensen er logisk nok, at centerlinierne for ventil og justér skrue er parallelle v. halvt løft, men man skal lige vide hvordan man finder det. og tak for hjælpen, Det er jo nok også sådan, som frank så rigtigt skriver, at hvis man nu så det udført så var forståelsen nok nemmere (ihvertfald for mig)

3. frank (her kommer den for at rede min ære! (og jeg er IKKE sur!!!) jeg er smed/rustfast klejnsmed, jeg kan (vil jeg mene, nemt kunne korte et sæt styrestænger op, og skære nyt gevind i dem, jeg skal bare lige vide hvad gevind str. det er !!(og nej det står ikke i haynes) men det er M14x1,5.

håber at det er i orden at jeg "forsvarer" mig, og misforstå det nu ikke jeg er ikke sur,(jeg er glad for den hjælp jeg har fået) jeg har bare fået for mange forskellige oplysninger


Virring
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
gevind ? nu er det vist helt galt.....;)
(permalink) BB_Henrik Member
Skrev for 16 years siden | | | |


Tjek dette link.
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/kipphebelgeometrie.php

(permalink) virring Member
Skrev for 16 years siden | | | |
stødstænger rettet til styrestænger. sorry
-------------------------------------------
Morten Virring
29996602
virring v. skanderborg
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ingen grund til at undskylde. Fandt du længden på stødstængerne ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja de er købt, nu skal de bare kortes af. tak for hjælpen

virring

Reply

You must log in to post.