Har en motor stående fra en ven, da jeg gik motoren igennem lod jeg mærke til at tændkablerne var monteret "forkert" og rettede dem til 1432, men nu har min ven fortalt mig at den kører med omvendt rækkefølge, altså drevet der går på krumtappen er vendt 180 grader forkert.
Hvad er rækkefølgen så? 1234? Eller kan jeg med fordel sætte tænding på og håndtørne motoren og med hvert tændrør ude, se hvornår den tænder?
tændingsrækkefølgen er altid den sammen, det er blot fordelerdrevet der indimellem kommer i "forkert" således at hele fordeleren blot er drejet en halv omgang - du flytte så bare tilsvarende kablerne "en halv omgang", eller hvad der nu kræves. Udgangspunktet er som altid tænding på 1´eren, og så tager du den bare derfra (4-3-2) - eller gør det mod uret så bliver det 1234 ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Uanset hvor drevet sidder vil tændingsrækkefølgen altid skulle være 1432. Ellers skulle man jo også ændre knastakselen.
At man blot kan flytte kablerne er en sandhed med det forbehold at at nogen VW-strømfordelere tænder 3 grader senere på cyl.3. Det er fordi knasten i strømfordelen er slebet sådan. Hvis man bare flytter kablerne bliver det jo en forkert cyl. der tænder senere.
Mange gange bliver der også pladsproblemer eller man kan ikke justere tændingstidspunkt eller hvad ved jeg.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tusind tak for hjælpen. Jeg hiver fordeler og ventil dæksel af så jeg kan se hvornår den står til tænding på cyl. 1 og monterer kablerne korrekt.