Jeg har siddet og læst alle de emner, jeg kan finde med søgefunktionen, men jeg er desværre ikke blevet klog nok af det :-)
Jeg har en standard 1200 motor fra 61, jeg skal have pakket om & skiftet olie på.
Men hvad skal jeg bruge?
20w/50 eller SAE30??
Håber, der er nogen, der kan hjælpe!
Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
-------------------------------------------
mobil nr: 22-26-03-12
Jeg synes nemlig, at have læst, at SAE 30 er til tidlig luftkølet (-64) & 20w/50 til senere motorer.
Men det er måske nok et spørgsmål om religion.
Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
Den "dårligste" du kan opdrive. Altså en eller anden form for billig mineralsk 15w/40 eller 20/50 til alle typer køretøjer.
Jeg har været glad for Bilkas Rally Collektion 15/40 eller noget Texaco 15/40 i mange år.
Men tiden løber fra dem og de biler der må bruge dem forsvinder. Omvendt indeholder moderne olier ikke de rigtige tungmetaller fordi det ødelægger katalysatorerne.
VW frarådede i sin tid multigradeolier fordi det gav aflejringer på ventilstammerne. Jeg tror dog det var før oliefabrikanterne fik helt styr på det.
Jeg har da kun brugt multigrade på mine kunders biler, medens jeg reparerede mange
Typisk som sagt en billig 15/40.
Den fra Bilka vil jeg også bruge på min kommende motor.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for råd.
Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning