Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Gearkasseolie...??? Tak for hjælpen!

Tags:
No tags yet.

(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er sikkert mange der har spurgt om dette tidligere, men jeg er altså ikke bedste venner med søgefunktionen herinde, og jeg HAR prøvet...

Mit spørgsmål går på om jeg skal vælge en SMX-S fra Castrol til min gearkasse, eller en TAF-X.

Nogen der kan give et bud på hvad gearkassen kører bedst med af de to?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Castrol SMX-S er API GL 3/4
Castrol TAF-X er API GL 4/5

Har det noget at sige på en VW gearkasse?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så, nu har jeg kigget en masse gamle indlæg igennem. Der står flere steder at olien skal være en API GL 5. Alligevel er det de to ovenstående olier med API lavere end 5 jeg har fået anbefalet af Castrol???
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nå, jeg skriver lige lidt i mit eget indlæg igen...

Der står også noget om at olien skal være hypoid. Hvad betyder dette? Og er nogen af de 2 ovenstående olier egnede? Jeg kan ikke se nogen steder om de er hypoide?
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg prøver lige igen...

Det er sådan at jeg har en fridag i dag, og det sted jeg vil købe olie lukker klokken 15.30

Er der noget der kan sige mig om følgende olie er velegnet til gearkassen på en VW type1 fra '69:

TAF-X 75w/90 API GL 4/5

Det er en IKKE hypoid olie.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jamen så skal du ikke bruge den. Du skal bare købe 80W/90 Biltema sælger
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tak Frank... Jeg nåede det heller ikke. Jeg havde ellers sat mig for at købe den alligevel, men de havde åbenbart lukket lidt før tid... :)
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg ville bare ikke spare på olien. Det skal være den bedste olie til min gearkasse, da jeg håber det giver et lidt bedre gearskifte.

Så hvis der er en eller anden som kan give mig navnet på den bedste olie, så er jeg lutter ører.

Og hvis den 80/90 Biltema olie er ligeså god, ja så køber jeg selvfølgelig bare den.
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
den biltema sælger er den bedste olie til formålet - en olie kan også blive for god til nogle formål ....

i sær på gamle biler
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Castrol sælger olie i flotte bøtter.
Hvis man skulle vælge noget andet skulle det være noget 75W/90 for at den er lidt tyndere på kold.
Jeg kunne endda finde på at bruge Quaker State SAE75 hvis jeg havde en std. bil. Den er næsten ligeså tynd som en motorolie. Virker fint med lettere gearskifte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvor det egentlig perfekt. Jeg skal på kursus 2 dage i Aalborg fra i morgen. Så kan jeg da lige smutte ind til Biltema der....
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Bilen er helt standard. Faktisk helt original også, på nær trinbrædderne i chrom.

Jeg tror jeg nupper Biltemas olie i morgen, eller overmorgen en gang... Og så har jeg faktisk også sparet over 500kr...!
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Simon Member
Skrev for 14 years siden | | | |

En gut der roder med T3 skriver følgende:

Det vigtige er, at man ikke fejlagtigt vælger en gearolie med højere GL i den tro, at så er den bedre..!!

Man skal være særdeles opmærksom på at anvende en gearolie med den rigtige GL-klassifikation. GL-4 og GL-5 olier adskiller sig i den væsentlige ved, at det aktive additivindhold (typisk på svovl/fosfor-basis med den karakteristiske stærke lugt) i en GL-5 olie er op til det dobbelte af GL-4.

Det kan i visse tilfælde betyde, at metallegeringer i gearkassen simpelthen nedbrydes af en GL-5 olie - og det er vel de færeste, der har lyst til at opleve det.

Til transmissioner med ligeskårne tandhjul anvender man GL-1 (eller motorolie)
Til transmissioner med skråtskårne tandhjul (hypoid-fortandede) anvendes GL-3 og opefter.

I visse tilfælde kan man vælge en anden viskositet for at gøre gearskiftet lidt lettere - feks en 75W80 som alternativ til en typisk 80W90 - men altid den korrekte GL-klasse, der er oplyst af transmissionsproducenten.

-------------------------------------------
S.Bullinger@gmail.com
M: 26 426 926
(permalink) Simon Member
Skrev for 14 years siden | | | |

...Så hvis der er nogen der ved om der skal bruges en GL-3 eller GL-4 til en gearkasse fra start 60erne vil det være skønt.

-------------------------------------------
S.Bullinger@gmail.com
M: 26 426 926
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jamen VW-fabrikken lægger vægt på at det skal være GL5. Så det er der overhovedet ikke tvivl om.
Hvis en gut der roder med T3 der tror at man skal bruge det ene eller det andet pga. at tandhjulene i gearkassen er skrå eller lige, fortæller det kun at han ikke ved hvad han taler om.
Det er bagtøjet der stiller krav til hypoidolie. Gearkassen kan såmænd køre med motorolie.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Simon Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg skal ikke forsvarer T3 manden, men han skriver, at have arbejdet med olie i over et årti, så han lyder da ikke helt ueffen. Grunden til at man så ikke skal køre med GL-5 er det høje indhold af adetiver som skader pakninger og løsner aflejringer. Der fandtes vel slet ikke GL-5 olie i starten af 60'erne?

-------------------------------------------
S.Bullinger@gmail.com
M: 26 426 926
(permalink) Farmer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg kan da ikke lige huske GL koden på den. Men jeg ved hvertfald at jeg endnu ikke har fundet en gearolie der er bedre end Pennzoil 80/90 til vw type 1/2 gearkasser, samt de gamle split. På T3 gearkasser kan den godt være lidt for langsom om at skifte gear i koldt vejr med. Der kan man så anvende Pennzoil syntetisk 75/90 evt med Abbcon´s antifriktionsadditiv eller Shell´s 75/90.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Biltema er også på banen med et alternativ til den gode gamle tykke de har haft i lang tid (80w90). Den gamle har jeg aldrig brudt mig om, den giver trægt og tungt gearskifte indtil olien er rigtig varm. Den nye de har er en semisynt. 75w-90 olie der opfylder gl-4 og gl-5. Den prøver jeg nu her lige snart!

Man kan ligefrem se og mærke at den nye 75w90 er meget mere flydende (testet ved "garagetemperatur" - 15grader) end den gamle 80w90. Jeg har begge typer på lager til at sammenligne. Jeg håber den nye giver blødt og nemt gearskifte allerede med kold olie. Vi får se...

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jo men en 75´er mærker lige så tynd som en motorolie.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Ja det skal nok passe. Jeg hældte bare en smule af hver olie op i hver sit marmelade glas, og der var det tydeligt at se/mærke forskellen. Er spændt på at prøve det

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Kim Rimer Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Undskyld jeg lige maser mig ind på tråden, Rasser du må gerne straks skrive dine erfaringer herind, når du har fået "liv i olien", døjer med at skifte ned i 2nd. på min 69T1, kører med noget gear olie den lokale FTZ anbefalede, og spændende at høre om ny variant fra Biltema ? :-) Hvor køber man enligt Pennzoil og Castrol i gamle dunke ?

-------------------------------------------
Mobil: 92441400
Mail: KRA@kawasakirobot.dk
(permalink) vwanders Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Jeg har ikke prøvet på gammel VW men på mange andre slidte gearkasser at bruge Valvoline Synpower 75w90, og det har givet resultater som jeg ikke troede muligt. Knasende syncromesher kører som smurt igen og støj forsvinder mere eller mindre helt..

Den opfylder også GL5, men jeg kan ikke lige huske om det er en hypoidolie....

-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Tom Rasmussen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ps. er det ikke noget med at motorolie i en gearkasse vil skumme og der ved miste sin bæreevne og skade tandhjul ???
og det derfor er et must med rigtig gearolie i gearkassen ??

mvh. Tom

-------------------------------------------
1303 fra 1972-3
Telefon nr. 31157079
E-mail tfr@forum.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Nej motorolie virker fint i en gearkasse. Men ikke på en VW fordi man skal tage hensyn til bagtøjet.
Mange gearkasser ville have gavn af bare at få skiftet olie.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Tom Rasmussen Member
Skrev for 14 years siden | | | |

ok tak :-)

mvh. Tom

-------------------------------------------
1303 fra 1972-3
Telefon nr. 31157079
E-mail tfr@forum.dk

Reply »

You must log in to post.