Mit spørgsmål går på om jeg skal vælge en SMX-S fra Castrol til min gearkasse, eller en TAF-X.
Nogen der kan give et bud på hvad gearkassen kører bedst med af de to?
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
En gut der roder med T3 skriver følgende:
Det vigtige er, at man ikke fejlagtigt vælger en gearolie med højere GL i den tro, at så er den bedre..!!
Man skal være særdeles opmærksom på at anvende en gearolie med den rigtige GL-klassifikation. GL-4 og GL-5 olier adskiller sig i den væsentlige ved, at det aktive additivindhold (typisk på svovl/fosfor-basis med den karakteristiske stærke lugt) i en GL-5 olie er op til det dobbelte af GL-4.
Det kan i visse tilfælde betyde, at metallegeringer i gearkassen simpelthen nedbrydes af en GL-5 olie - og det er vel de færeste, der har lyst til at opleve det.
Til transmissioner med ligeskårne tandhjul anvender man GL-1 (eller motorolie)
Til transmissioner med skråtskårne tandhjul (hypoid-fortandede) anvendes GL-3 og opefter.
I visse tilfælde kan man vælge en anden viskositet for at gøre gearskiftet lidt lettere - feks en 75W80 som alternativ til en typisk 80W90 - men altid den korrekte GL-klasse, der er oplyst af transmissionsproducenten.
...Så hvis der er nogen der ved om der skal bruges en GL-3 eller GL-4 til en gearkasse fra start 60erne vil det være skønt.
Jamen VW-fabrikken lægger vægt på at det skal være GL5. Så det er der overhovedet ikke tvivl om.
Hvis en gut der roder med T3 der tror at man skal bruge det ene eller det andet pga. at tandhjulene i gearkassen er skrå eller lige, fortæller det kun at han ikke ved hvad han taler om.
Det er bagtøjet der stiller krav til hypoidolie. Gearkassen kan såmænd køre med motorolie.
Jeg skal ikke forsvarer T3 manden, men han skriver, at have arbejdet med olie i over et årti, så han lyder da ikke helt ueffen. Grunden til at man så ikke skal køre med GL-5 er det høje indhold af adetiver som skader pakninger og løsner aflejringer. Der fandtes vel slet ikke GL-5 olie i starten af 60'erne?
Jeg kan da ikke lige huske GL koden på den. Men jeg ved hvertfald at jeg endnu ikke har fundet en gearolie der er bedre end Pennzoil 80/90 til vw type 1/2 gearkasser, samt de gamle split. På T3 gearkasser kan den godt være lidt for langsom om at skifte gear i koldt vejr med. Der kan man så anvende Pennzoil syntetisk 75/90 evt med Abbcon´s antifriktionsadditiv eller Shell´s 75/90.
T
Biltema er også på banen med et alternativ til den gode gamle tykke de har haft i lang tid (80w90). Den gamle har jeg aldrig brudt mig om, den giver trægt og tungt gearskifte indtil olien er rigtig varm. Den nye de har er en semisynt. 75w-90 olie der opfylder gl-4 og gl-5. Den prøver jeg nu her lige snart!
Man kan ligefrem se og mærke at den nye 75w90 er meget mere flydende (testet ved "garagetemperatur" - 15grader) end den gamle 80w90. Jeg har begge typer på lager til at sammenligne. Jeg håber den nye giver blødt og nemt gearskifte allerede med kold olie. Vi får se...
Jo men en 75´er mærker lige så tynd som en motorolie.
Ja det skal nok passe. Jeg hældte bare en smule af hver olie op i hver sit marmelade glas, og der var det tydeligt at se/mærke forskellen. Er spændt på at prøve det
Undskyld jeg lige maser mig ind på tråden, Rasser du må gerne straks skrive dine erfaringer herind, når du har fået "liv i olien", døjer med at skifte ned i 2nd. på min 69T1, kører med noget gear olie den lokale FTZ anbefalede, og spændende at høre om ny variant fra Biltema ? :-) Hvor køber man enligt Pennzoil og Castrol i gamle dunke ?
Jeg har ikke prøvet på gammel VW men på mange andre slidte gearkasser at bruge Valvoline Synpower 75w90, og det har givet resultater som jeg ikke troede muligt. Knasende syncromesher kører som smurt igen og støj forsvinder mere eller mindre helt..
Den opfylder også GL5, men jeg kan ikke lige huske om det er en hypoidolie....
ps. er det ikke noget med at motorolie i en gearkasse vil skumme og der ved miste sin bæreevne og skade tandhjul ???
og det derfor er et must med rigtig gearolie i gearkassen ??
mvh. Tom
Nej motorolie virker fint i en gearkasse. Men ikke på en VW fordi man skal tage hensyn til bagtøjet.
Mange gearkasser ville have gavn af bare at få skiftet olie.
ok tak :-)
mvh. Tom