VW bobbel som hverdagsbil?
Hej,
Jeg lægger gerne ud med at sige, at jeg ikke har en pind forstand på biler! Ikke andet end at jeg finder boblen utroligt charmerende. Jeg har kigget på en masse brugte til mellem 20- og 30.000.
Kan omtalte bobbel fra start 70'erne holde til hverdagskørsel? (ca. 50km/dagen). Regn, sne, slud, blæst? Jeg får tit en prædiken om at en gammel bil hele tiden skal repereres og at det simpelthen ikke kan betale sig. Passer dette?
Hvad skal man være særligt opmærksom på ved køb af en gammel bobbel? Rust kan jeg regne ud, men hvorhenne er de kritiske steder?
Den skal umiddelbart kun køre 1,5 år hvorefter den så skal sælges igen. Vil en bobbel være et klogt valg, eller bliver det min ruin?
På forhånd tak!
med en 1500 alfa motor i kunne jeg sagtens forestille mig det... god varme i kabinene´og 11-13 km/L
1½ år er 315 arbejdsdage af 50 km = 15750 km
det kan godt blive din ruin - køb en der er lidt mere iorden end dem til 20000 kr er.
og køb en der er nysynet , så kan det nok godt gå - men man kan ikke være afhængig af en 40 år gammel bil - det har dine venner ret i ...
vent det 1½ år og køb en til den tid kun til hobbybrug - så vil du blive meget mere glad for den - og den for dig.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Det var synd!
Fungerer det ligeså med en Volvo Amazon, eller er denne mere holdbar og slidstærk?
køber du en med en B18 eller 20 motor er den nok mere holdbar - dog ikke ret økonomisk at køre i - men man køber jo heller ikke gammel bil for at spare penge ;0)
det kan ikke betale sig - så er det billigerer at købe en helt ny.
lidt upersonligt med en ny bil der ligner alle andres - men det er billigerer og
bilen er i de fleste tilfælde mere driftsikker.
at købe en bil er jo kun en procentdel af hvad det koster at ha en bil.
især med ældre biler
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Hvis biler kunne holde til at køre hver dag i året rundt 40 år, ville der være mange flere gamle biler tilbage i DK.
Vedr amazonen er svarret derfor nej. En gammel bil er en hobby. Hvis du synes at det er hyggeligt at gå og nusse og skrue på bilen til hverdag, så kan det lade sig gøre. Vil du bare køre og hælde benzin på, så glem det...
Jeg støtter bornholmeren: Køb den om 1½ år ;-)
mvh
Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Jeg har selv flere gange brugt min boble som daglig driver. Det er IKKE optimalt - men hvis man er indstillet på at der vil komme reperationer som skal ordnes, så kan det godt gå an.
Men jeg vil give Bornholmer helt ret. Hvis du er ude efter en driftsikker bil, så køb en til 75000kr. Det bliver billigst i længden (men ikke N
-------------------------------------------
Michael
Altså hvis man selv kan lidt praktisk med nogle postordredele fra Bent (kit&buggy service), går det nok og kan være billigt i VW.
Hvis du skal på værksted hver gang den ikke lader, eller blinker, eller visker, eller der er en mislyd der lyder "farlig", så kan det sagtens blive dyrt.
Men ruster gør den helt sikkert. Bare ikke HELT så hurtigt som dens jævnaldrende Fiat'er og Ford'er og Morris'er og Renault'er.
I 60'erne var VW helt på toppen kvalitetsmæssigt. De havde overstået børnesygdommene og endnu ikke begyndt at lave tyndt discountskrammel for at spare lidt hist og her.
Se en lille film her:
http://www.youtube.com/watch?v=yNRBfy8ay4E
Der er mere jern i en Amazon. Så hvis de starter i samme stand side om side går der længere tid, før den er gennemtæret.
mvh
JAKOB
Jeg har kørt i min bobbel som hverdagsbil i 13 år nu, men giver også folk ret i at det ikke er det optimale. Når du ikke selv kan skrue og lave diverse der opstår blir det aaaalt for dyrt.
Køb hellere en Golf eller lignende i den prisklasse - tror endda der er en til salg her på siden i øjeblikket.
Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Hold da kæft, i er hurtige på aftrækkeren!
Ja, det lyder som om det ikke er en bil for mig.
Jeg tager MEGET gerne imod andre ideer til bil til omkring 30k. Skal stadig køres til hverdag, og har da en forhåbning at kunne sælge den for nogenlunde for det samme som købsprisen om 1,5 år. Selvfølgelig med forbehold. Jeg tænker en 80'er mercedes?
Hvis du finder en bil du kan køre i i 1½ år og sælge til cirka samme pris, så sig lige til !
Jeg tror vi er mange der er MEGET interesseret i hvad det er for en model, vi har kigget efter den længe.
-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
Hej
Så køb en Golf 1 Cabriolet, så er der da lidt sjov eller Golf 1 GTI, men det er stadig også en gammel bil der skal laves noget ved.
Hilsen Steven.
jeg har haft en periode på ca 4år med kun luftkølede vw.den første var en 79 pick up til 8k brugte 4k på udstødning og div småting, kørte ca 1 1/2 år i den uden andre udgifter.derefter en 1600 fastback til 15k kørte lidt over 1 1/2
år mere uden udgifter, andet end hvad selv valgte at bruge på fancy ting.
bare pas dine olieskift.
det kan være en hård oplevelse om vinteren når man ikke har fået taget sig sammen til at ordne varmesystem hver gang vinteren overrasker en.
men jeg ville ikke være bange for at finde en mere til dagligdags kørsel.
pick up,røg med i anden handel for 10k fastbacken skulle have været sat lidt istand,men jeg gik død på projektet.
alt i alt 4 års kørsel for ca 12k da der blev solgt en del dele fra.
bare kast dig ud i det, men få hjælp med købet.og køb bil fra ca1970 og nyere og med standard motor.så får du noget for pengene.
det skal dog siges at bilerne idag nok ville koste ca 25-30 k for pick up og 25-35k for fastbacken i tilsvarende stand.
-------------------------------------------
alt er til salg altid.22912274.
trump1@webspeed.dk
køre hverdag 35-40 km i min 1302, det er ikke noget problem, har dog monteret et benzin fyr for at holde varmen.
Hilsen Brian
men det kræver man kan kigge efter bilen selv eller meget gode venner med en mekaniker.....
[quote=aalkjær]men det kræver man kan kigge efter bilen selv eller meget gode venner med en mekaniker.....
MEGET gode venner - en bil til 30k vil altid ha lidt ting der skal justeres lidt i begyndelsen , og de kan sætte et hvert venskab på en prøve - især hvis det skal være
billigt hver gang - og der kun må anvendes billige dele...
Og B_H jaja - men du laver jo også ALT selv
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Man kan sagtens køre i en bobbel til hverdag. Det har vores forældre og bedsteforældre da gjort.
De har så slidt bilerne op og ødelagt dem med en masse billige dele. Hvis man kunne lave bilen i stand kan den sagtens køre.
Hvis du sammenligner med at købe en brugt, rustfri og mere moderne bil fra Tyskland og samtidig gerne vil have ABS, MP3, fjernbetjent dit og dat, og hvis konen forlanger at barnevognen skal kunne være der uden at slå den sammen, osv. Så skal du ikke købe en bobbel.
Hvis du vil eje en bobbel skal du købe en fra 90-97 fra Tyskland. Betale afgiften, rustbeskytte og så kør og kør og kør -
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvilke tyske og svenske brugtsalgssider findes?
blocket.se og mobile.de
men vær lidt påpasselig - du kan nemt brænde fingrene på gamle biler
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
http://www.martins-kaeferparadies.de/
Nu skal du IKKE købe en gammel bil, men en fra 90-erne
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Køb en toyota corolla eller starlet fra midt-90´erne og sælg den igen om 1½ år. Japanerne kan lave driftsikre biler som er rimelige i reservedele kører rimelig lang på literen osv. Boblen egner sig bedst som fritidskøretøj, især hvis du ikke kan/ikke er indstillet på at lave noget selv.
Mvh
Christopher
Hvad ville afgiften på sådan en 90'er VW være?
Mvh. TeddyC
Hva! Blev boblen lavet helt op i 90'erne på det tyske marked?
Hej
VW Type 1 blev produceret i Mexico frem til 2003 mener jeg og de sidste 3000 blev kaldt Ultima Edicíon.
Hilsen Steven.
Hvorfor er det lige at den ikke kan bruges som hverdags bil ? overvejer selv at investerer i en til en ca: 30k de ser da nogen lunde pæne ud, at den ligner en million har vel ikke noget at gøre med om den er brugbar eller ej ?
spørger bare, har ikke kendskab til det.
mvh