Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Problemer med montering af hjulleje

Tags:
No tags yet.

(permalink) Herlak Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har forøgt at skift hjulleje på min bobbel fra 59 i dag.
Det gik fint indtil, jeg skulle montere tromlen igen.
Jeg kan bare ikke banke tromlen helt ind på plads, og da jeg så tog tromlen af igen blev pakningen & hjullejet trukket ud på bagsiden.
Nu sidder det inderste hjulleje midt på spindlen, og kan ikke rokkes..
Så nu kan jeg ikke få lejet af men den kan heller ikke bankes ind på plads.

Nogen, der har et fif?
Kan man trække lejet af med en aftrækker?
Men hvorfor kan jeg ikke banke lejet ind på plads?

Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Man må ALDRIG slå på et leje. Ikke sådan at man slår på rullerne eller kuglerne.
Man må aldrig slå på yderringen for at få inderringen ind for så slår man på kuglerne.
Når du har samlet din tromle med inderlejet og pakdåsen, samt den yderste ring fra yderlejet, så skal tromlen "puttes" ind i bund på spindlen. Man skal fornemme at den lige glider stramt i fedtet. Den skal ikke slås på plads.

Nu har du så slået. Og lejet sidder fast fordi det er gået skævt ind og der har du så banket det fast.
Du kan prøve med en aftrækker. Den tror jeg ikke på. Jeg ville slå på inderringen med en tynd dorn og forsøge at ramme rigtigt så du får lejet rettet op på spindlen og det derved går løst, og kan tages af.
Derefter ville jeg kontrollere spindlen for skader. File evt. skader glatte og polere efter med fint smergelpapir.
Så ville jeg prøve pasningen på spindlen med det løse leje før jeg monterer det i tromlen igen.
Fedt på og skubbe den på plads.
Husk at justere lejet rigtigt. Det skal ikke være slørfrit.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Herlak Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hmm..
Det må jeg jo så prøve, men jeg synes ikke rigtig jeg kan komme til med en dorn.
Det er jo heller ikke fordi, at jeg har slået helt vildt. Jeg har jo bare "tappet" den rundt i kanten for lige at hjælpe den på vej.
Jeg synes ellers at spindlen ser fin ud, men måske jeg skulle prøve at pudse den.

Tak for hjælpen.

Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej men det er jo derfor jeg skriver en TYND dorn.
Det er for at du kan ramme inderringen, der bider på spindlen.
Kan du få fat med en aftrækker ?
Ellers må du købe den der lejeaftrækker som Biltema sælger med to skaller der bliver samlet med et par bolte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Var lige ude og prøve i morges inden jeg tog afsted..
Jeg fik lejet af i med det samme med en aftrækker og spindlen ser fin ud.
Jeg fik den også poleret.
Når jeg skubber det nye leje på, går det fint ude på det stykke af spindlen der er "rillet". Når den så kommer til det "glatte" stykke, så kan den ikke trykkes længere ind..

Jeg beklager alle de dumme spørgsmål, men jeg har ikke lige prøvet det her før.

Martin
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det kan godt drille. Men med tromlen som "håndtag" plejer man ikke at skulle slå på det.
Men hvis lejet napper lidt kan det godt drille. Pas på fingrene hvis tromlen pludselig klapper ind mod ankerpladen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ikke for at spille smart eller bedrevidende,men du er 100 % sikker på du har fået fat i det rigtig leje til din årgang ikke ?

Normalt skal der altså ikke bankes på noget for at sætte nye lejer på, det skal gå ligesom Frank A skriver

mvh
Henrik
(permalink) Karsten_vw Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Husk at justere lejet rigtigt. Det skal ikke være slørfrit.




Så blev jeg så meget klogere... (o;
-------------------------------------------
Doven Bådbygger, nu med spær (o;
OilSquirtingType4Azzhole
*løsgænger*
(permalink) Herlak Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var det rigtige leje. Jeg har målt, målt og så lige målt engang til :-)
Men nu er det også monteret.
2 timers non-stop pudsning med smergelpapir, så passede det perfekt.
Til gengæld bliver det svært at skrue i dag, for mine fingre er helt smadret al alt det pudsning.

Tak for hjælpen!

Martin
-------------------------------------------
herlak@me.com
Holder til i Herning
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Forhjulslejerne skal have 0,03-0,12mm aksialt spillerum. Altså hvis man måler det med et mikrometerur lige ud/ind.
Det gør man ikke. Hvis man tager fat om hjulet, en hånd på indersiden og den anden udvendigt forneden, skal man lige kunne ane spillerummet.
Slør i styrekugler, bærekugler og styr/búndbolte skal ikke regnes med :)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.