Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How To droppede spindler på linkpin forbro

Tags:

(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hello

Monterede et par CB Performance droppede spindler på min oval forleden, tog lidt billeder undervejs:

Jeg var så heldig at have et ekstra sæt spindler med styrbundbolte liggende, så jeg valgte at få monteret de droppede spindler på disse styrbundbolte.
På den måde fik jeg også nye king og linkpins og nye bøsninger.
Det ordnede Thorkild i Osted for mig, og her er lidt billeder fra ham:
(måske vil han kommentere dem)






Når først dette feinschmecker arbejde er lavet, så er det bare at montere dem.


Her er lige billeder af min oval før sænkningen:



Af med hjulet, som man kan se kører jeg med csp's skivesæt.


Så løsnede jeg bremsekaliber, hængte den op, så bremseslange ikke blev belastet unødigt. Af med skiver og adapterplader. Aftrækker til styrkugle og få min senere var vi klar til montering.
Nogenlunde sådan her skal den sidde:


Man skal måle forskellen på nederste og øverste bærearm, man holder en lineal på nederste bærearm og med en skydelære(ikke vist)måles afstanden fra bærearm-fladen til kant af linealen.
Så kan man fx i Haynes bogen se hvordan der skal shimmes med skiver for at kompensere for forskellen (disse skiver følger med et styrbundbolte sæt)


I denne side var den 6 mm, da jeg kører med en 60' forbro så har jeg 8 skiver at gøre godt med(havde det været en 56' forbro havde jeg haft 10), skemaet i min Haynes gav denne fordeling:


Og så var det bare at fordele skiverne

Man skal også huske at montere en gummiring og støvkapsel imellem skiver og armene, støvkapslen skal monteres så dens lille top passer i armens hak, kan anes på næste billede.

Godt med fedt undervejs, en donkraft under til lige at løfte nederste arm op i højde med nederste bundbolt og så kom det på plads


Et lidt renere billede


Styrbund bolte er justeret ved at dreje dem helt om så de sidder helt fast og derefter 1/8 del omgang tilbage. Og så er boltene spændt til. Til alle sidst skal de hele smøres via smøreniplerne.

Så var det bare at montere adapterplade til skivebremser, skive og lejesæt, justere på hjulleje og montere bremsekaliber.
Og der kom også en ny styrkugle på.
jeg justerede styrkuglen efter bedste evne, da jeg ikke havde justerbar styrestang til venstre side på det tidspunkt, men det har type3Henrik hjulpet mig med nu.
Så bilen skal spores inden jeg kører for meget rundt.


På med hjul og sådan ser den ud med 165/50 dæk.
Bemærk den brede sporvidde, det er på grund af at skivebremse adapter er 1,2 cm tyk og de droppede spindler sidder også ca en cm længere ude. Så der burde egentlig komme en 4" smallet forbro på for at hjulene lidt ind.
Men jeg overvejer at sælge bilen pga nyt projekt, så må hellere stoppe med pengestrømmen her.



Forfra:


med lavprofil dæk


med standard 155/82 dæk på 15" fælge



De eneste problemer jeg løb ind i var at der skulle files lidt i hullet i spindelpladen for at de droppede spindler kom ind over csp adapterpladen.
Og at øverste bolt til bremsekaliber skulle være kortere, ellers stødte den på styrkugle armen.
Og så er der lige justering af styretøj og valg af bedste dæk tilbage

Håber i kan bruge indlægget som inspiration.

Ronnie























so_01.jpg
so_02.jpg
so_03.jpg
so_04.jpg
so_12 large.jpg
so_13 large.jpg

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) Barsberg Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hejsa!

FED How To, flere af dem, det gør det noget nemmere når man kan se det rent visuelt.
Kunne det tænkes at Torkild fra Osted gad hjælpe mig med selv samme stunt?

Martin
(permalink) All season Bay Cruiser Midtsjlland Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Howdy Ronnie
Ser sku godt ud, der skal bare nogle vinterdæk på så du klar til påsken hæ hæ
Møjn
-------------------------------------------
(permalink) Lasse fra Borup Member
Skrev for 14 years siden | | | |

det er en gammel tråd, jeg ved det, men jeg får kun røde krydser...er det bare mig? kan der gøres noget ved billederne?

-------------------------------------------
LassefraBorup(a)hotmail.com
to fem et tre tre tre tre ni *kun sms*
(permalink) Lange Member
Skrev for 14 years siden | | | |

Der er en guide på thesamba som du kan lure lidt på... http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=349395

-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962

41791477
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 14 years siden | | | |

"At this point it’s a good idea to take the new spindles & Kingpin kit to a local shop for completion"

Det er sgu ikke nogen super guide. Hvis Ronnie ikke finder billederne igen, skal jeg nok lave en guide om hvordan man gør det. Det kræver en værkstedspresse og en rival med korrekte mål.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 14 years siden | | | |

her er lidt billeder af hvad jeg lige fandt på den ene harddisk.
kommer nok ikke meget mere, da gl harddisk er i koma.

Skal vi lige have søren på banen.

Ronnie

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper

Reply

You must log in to post.