Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  2332 two-three-three-two

Tags:
No tags yet.

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hey.
Har et lille projekt kørende i værkstedet. Er ved at skrue en 2332 ccm type1 motor sammen til min oval. Kører lige nu med en 1914, der går rigtig fint. Så dette projekt er bare et jeg skruer lidt på ind imellem, når der er lyst og penge til det :-)
Inden jeg fik min nuværende 1914 i vognen, kørte jeg med en 1776. Det er så denne motorblok jeg genbruger til min 2332. Ved ikke hvor gammel den er, men den er med dual relief valves.
Har målt den igennem og hovedlejerne er fine. Men løfterboringerne var noget slidte, sikkert min Engle W110 der har været slem ved dem. så jeg har valgt at sætte bronzebøsninger i blokken. Hvorfor? 1. Så kan jeg få dem på det eksakte ønskede mål. 2. De holder nok længere til en skrap knast.

Har lavet et værktøj til at spænde blokken op på. Har drejet to ringe og svejst dem på en tyk jernklods. Den er så blevet planslebet på begge sider, for total alignment. Ideen er så at ligge blokken op herpå med Cylinderfladerne hvilende på de to runde ringe. Har så lavet to tværlasker der spændes indvendig i cylinderboringerne, med en M10 bold ned i opspændingsværktøjet.

Startede med at fræse blokken op for 94mm Cyl. Derefter kunne jeg spænde blokken op på værktøjet. Tjekkede med måleur. Fantastisk lige!! Tjekkede også lige hovedlejerne med at rende bubbitasteren over; under 0.01 ujævnhed. OK til mig.

Laver hullet sådan:
1. Skubber ud med en 18mm HSS old school fræser. Så der står ca 0.2 mm tilbage på
Billede008.jpg
Billede030.jpg
Billede004.jpg
Billede020.jpg
Billede011.jpg
Billede028.jpg
Billede022.jpg
Billede033.jpg

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ser spændende ud-og velkommen i "klubben af 2332cc motor byggere"!!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Ser spændende ud-og velkommen i "klubben af 2332cc motor byggere"!!

Tak tak :-)

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) bliktrold Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Glæder mig til at høre den :-)
(permalink) MortenP Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvorfor har du ikke lavet en reces på ringene som anlægsfladen til cylindrene kan ligge på? Havde den så ikke været nemmere at spænde op?
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
MortenP skrev:
Hvorfor har du ikke lavet en reces på ringene som anlægsfladen til cylindrene kan ligge på? Havde den så ikke været nemmere at spænde op?


nemmere?? Det kan da ikke blive mere enkelt og nemmere end dette her. og hvis man forestillede sig at man havde lavet en reces som passede lige med diameter på cylinderhullerne, vil værktøjet jo heller ikke være universalt mere. Dette passer jo til alle andre, hvis der er nogen der vil låne det.

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Steen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ville da stadigvæk være lige så universalt.
Det er jo lavet så det passer til 94 mm boring som jeg læser det, det andet ville jo bare være en kant som cylinderens anlægsflade skulle ligge på når du spændte det fast.

Det ser fint ud nu, men for mig(værktøjsmager) at se ville det andet være lige så let.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Steen skrev:
Det ville da stadigvæk være lige så universalt.
Det er jo lavet så det passer til 94 mm boring som jeg læser det, det andet ville jo bare være en kant som cylinderens anlægsflade skulle ligge på når du spændte det fast.

Det ser fint ud nu, men for mig(værktøjsmager) at se ville det andet være lige så let.



Tror vi "skriver" lidt forbi hinanden nu. Eller fatter jeg bare ikke hvad i mener med reces/kant. Og nej, Det er IKKE lavet specifikt til 94mm. Ringene ligger jo bare an på den flade hvorpå cylinderen senere vil ligge an. Den vil passe til alle størrelser. Måske er mine billeder for dårlige og svære at tyde.

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Steen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ok så er jeg med. Det så bare ud som om ringene går op i cylinderboringen.

-------------------------------------------
VW 1302 '72 spet(a)post.tele.dk
Med VWenlig Hilsen
Steen
(permalink) Duus Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ser godt ud! Den fræser og specielt det rodehovede er rent lir...
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ser sku lækkert ud, hvem der bare havde sådan maskinpark ;O)

Hygge Mvh Peter
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så sker der igen lidt i projektet.
Er flyttet hjem i værkstedet, hvor jeg er begyndt at "cleare" Blokken for den 84mm krumtap, der skal snurre rundt derinde. Bruger seføli' igen opspænd.værktøjet til at holde blokken med. Bruger nu min egen gamle Pedersen fræser. Starter med at fræse de otte frigange øverst i blokken. Har tiltet vertikalhovedet nogen grader, så det kommer til at passe. Tager lidt mere af end nødvendigt, man ved jo aldrig om man får fat i en 88mm en dag :-)
Har endnu ikke fået løfterbøsningerne sat i. Det gør jeg på arbejdet, hvor jeg har flydende kvælstof til at dyppe bøsningerne i.

Ron.
Billede023.jpg
Billede028b.jpg
Billede027.jpg

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=niels-erik]
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=niels-erik]
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jo jo-men da du åbenbart har "kørekort" til den slags maskiner, så kræver det ikke de store nosser at køre med maskinerne.!!
Jeg er kun autolakker, og tør ikke tænke på hvilke ulykker jeg kunne lave med sådanne maskiner-Hvis jeg kom i nærheden af dem!
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja det har du da så sandelig ret i Niels Erik :-) Der kan ske ting og sager med sådanne maskiner, hvis man laver ged i den!!
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg arbejdede på Aalborg Portlands maskinafdeling et lille års tid. Der stod jeg ved drejebænke og fræsere hvor vi fx ved drejebænken havde emner op til 7 meters længde spændt op... Der skal man altså ikke have fingrene med i klemme. Så bliver kroppen klemt mellem emne og drejebænk som i en anden valse og så er det altså kun smask der kommer ud på den anden side... :S og fræsere er også gode til at trimme negle med... så nej man skal ikke bruge værktøj man ikke har forstand på. Så ender det med sikkerhed galt... fik i den? "sikkerhed" :D hehe...

Jeg har prøvet at få fingrene i drejebænken. Det var heldigvis neglen der kom først så fik bare et kæmpe rap over nallerne... Men damn man får respekt for maskinerne sådan et sted.

Det ser super godt ud det du har gang i med blokken. Glæder mig til at se det endelige resultat - også fra rullefelt :D

God arbejdslyst.

PS. De gamle Pedersen er sgu nogle gode maskiner :) Vil gerne have sådan en stående som du har... Og så bare den passende drejebænk til. Så kan man sgu lave alt bare man har tiden til det... og forstanden som vi snakkede om hehe... safety first!
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tror du bliver rigtig glad for denne motor, når du du får den i Raceren.

Du må endelig poste nogle flere billeder . . .

Vi SMS'es ;O)

Mvh Peter
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) FastOldPan Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tror lige vi skal have en snak om motorer, når jeg flytter tilbage til Sønderborg i August... Det ser ud til du ved hvad det drejer sig om...
-------------------------------------------
Mvh Sebastian Tlf: 3o38l889
Type14 Karmann Ghia '69 / Type2 T2b '75
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Peter: Jeg poster billeder så hurtigt, det nu går fremad med motoren. Der sker desværre ikke noget hver dag.... Sms'es ved du :-)

APOCALYPSE: Du er velkommen :-)

Ronni.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Halløj

Og Stort tillykke med fødselsdagen ;O)

Mvh Peter
-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) Turbo_Peter Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Til mere lykke . . .

;O)
Billede007.jpg

-------------------------------------------
Den må gerne larme, bare den går stærkt . . .
DSA - supporter ;O)
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Turbo_Peter skrev:
Til mere lykke . . .

;O)


Tak Peter :-) Må nok indrømme at det pt går mere op i kaffe og kager end motorbygning hernede i Sønderborg :-)


Ron :-)


-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Der sker ikke en skid på motorprojektet.... Jo! Har fået krympet løfterbøsningerne i med flydende kvælstof og motorblokken varmet lidt op. De sidder rigtig fint! Skal så bare have dem bearbejdet på mål.

Sidder lidt og overvejer fremtiden for denne 2332. Drømmen er at den skal ende med CB CNC portet toppe med 44/37, IDA'er and the works... Men da den økonomiske situation lige pt ikke indbyder til at jeg handler for meget ind, tænker jeg på en anden opsætning med dele jeg har på hånden allerede:

Nogen der har erfaringer med en 2332 med "alm" 044 toppe med 40/35.5 ? De er ikke portet og jeg vil ikke til at lave om på dem. De sidder lige pt på min 1914 og skal tilbage herpå engang.
Jeg har 2 IDA'er til den på hylden. Men en anden option er mine 40IDF'ere ? .. Kan de køre på en 2332 med evt nogen større venturier etc monteret ???...
Har to knaster jeg kan bruge: En Engle W120 eller en Scat C45 ???
Vippetøjet bliver Scat 1.25.
Udstødning bliver full merged 1-5/8'' med A1 muffler.

Det jeg overvejer er om man med de ovenstående dele ikke kan bygge en "stille og rolig" 2332 der ikke skal levere 170hk... Men en go stroker motor med et rigtig godt bundtræk. Ikke nogen ræser.

Lad mig høre hvad i gearheads har at sige....

Ron.

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com

Reply »

You must log in to post.