Nå der manglede lidt projekt indlæg her på vwnettet, og jeg kan nu se at der er flere der har startet indlæg med deres busser og bobler. Så jeg vil også være med på vognen. Jeg synes jo selv det er enormt spændende at følge med i andres projekter, så håber at jeg også kan bidrage med lidt "underholdning".
Mit projekt startede egentligt som et rullende projekt for 4-5 år siden. Der hentede jeg nemlig min 62´er i sverige. Jeg fik den hurtigt synet og på plader, og udover lidt justering i højden og div. reparationer og fejludbedringer, så kørte jeg den stort set som jeg købte den.
Der gik dog ikke længe inden jeg fik sat brm fælge på og fik gang i et 1914 motorprojekt, og jeg glemmer aldrig første tur jeg tog (husk på at jeg gik fra 34 -> 110-120hk). Mere ville ha mer så næste vinter gik med at forbedre og glave div. ændringer på motoren, det resulterede i 147hk på rullefeltet og jeg var helt euforisk resten af den dag idet jeg slet ikke havde regnet med det.
Motoren blev solgt sidste år :-(
Gearkasse og forbro byggede jeg sidste år, og der bliver kun lavet få ændringer på disse inden de bliver monteret på bunden. (billeder og beskrivelse af disse projekter findes på min blog)
Med årene har jeg også fået fastlagt min stil lidt mere præcist, jeg startede lidt famlende ud i starten, men nu er jeg 110% fan af streetracer/cal-look stilen.
Oktober 2007 begyndte jeg så at skille bilen totalt af for at ville renovere den tiptop, og få lavet alle de underlige "svensker" løsninger om.
Jeg startede ud med at skille den helt af og sende karosse og bund afsted til sandblæser (STOOOOOOOOR fejl). Sandblæseren havde åbenbart en meget dårlig dag og bulede og strak næsten samtlige større pladedele, deriblandt bulede han to ekstremt fine rustfrie døre til ukendelighed (pladesmeden opgav at redde dem ved opretning).
Herefter røg bilen til pladesmeden og her fik jeg svejst det meste af karossen og bunden. Efter at jeg fik bilen tilbage fra pladesmeden fik jeg lavet det sidste pladearbejde færdigt og gik igang med at tilpasse skærme, døre, klapper osv. I forbindelse med svejsearbejdet brugte jeg meget tid og mange penge på at finde en del org. vw dele (bla. varmekanaler, kuglestykker osv.).
Jeg var desværre mere end almindeligt uheldig med en del ting vedr. pladearbejdet, bla. måtte jeg skære bagspidserne af igen og bore punktsvejsningerne ud til donkraftfæstet i bagspidsen (fabrikanten af bagspidserne havde revnet preseværktøjet til at lave dem med, og det blev først opdaget efter jeg henvendte mig fordi jeg ikke kunne få det til at passe sammen - men vi fandt en kompensation og alt er godt igen). Foruden bagspidserne brugte jeg også meget tid andre steder på karossen, men nu er jeg heldigvis rigtig godt tilfreds med resultatet.
Status PT er at jeg lige har malet bunden med 2K Epoxy, og efterfølgende 2K sort autolak (ral 9005). Jeg har påbegyndt monteringen af bunden.
Samtidig med det er vi igang med at spartle karossen før maleren kan give den lidt farve (pt. er bunden af karossen klargjort og har fået et lag 2K epoxy).
Der er lavet aftagelige motorrumshylder samt bagpanel, og bunden har også fået diverse forbedringer, men det kan også ses på billederne.
Sædestel, alle bolte osv., div beslag ophæng osv. - alt er blevet enten guld eller sølv galvansieret.
Dørene har fået 4 nye hængselstifter, og jeg har haft dørene monteret op med gummipakning, låseblik osv. monteret for at kunne rette dem helt perfekt til karossen.
Alle skærme, klapper og trinbrædder har været prøvemonteret og rettet til så det hele bare passer 110%.
Motor, Gearkasse, Interiør, Fælge, Farve osv. osv. kommer der meget mere info/billeder af senere.
her er lidt billeder af projektet indtil videre:
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia