Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Rassers 62´er Type 117 projekt - Nu med fuld gang i type 4 motorprojekt!

Tags:

(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Nå der manglede lidt projekt indlæg her på vwnettet, og jeg kan nu se at der er flere der har startet indlæg med deres busser og bobler. Så jeg vil også være med på vognen. Jeg synes jo selv det er enormt spændende at følge med i andres projekter, så håber at jeg også kan bidrage med lidt "underholdning".

Mit projekt startede egentligt som et rullende projekt for 4-5 år siden. Der hentede jeg nemlig min 62´er i sverige. Jeg fik den hurtigt synet og på plader, og udover lidt justering i højden og div. reparationer og fejludbedringer, så kørte jeg den stort set som jeg købte den.

Der gik dog ikke længe inden jeg fik sat brm fælge på og fik gang i et 1914 motorprojekt, og jeg glemmer aldrig første tur jeg tog (husk på at jeg gik fra 34 -> 110-120hk). Mere ville ha mer så næste vinter gik med at forbedre og glave div. ændringer på motoren, det resulterede i 147hk på rullefeltet og jeg var helt euforisk resten af den dag idet jeg slet ikke havde regnet med det.

Motoren blev solgt sidste år :-(

Gearkasse og forbro byggede jeg sidste år, og der bliver kun lavet få ændringer på disse inden de bliver monteret på bunden. (billeder og beskrivelse af disse projekter findes på min blog)

Med årene har jeg også fået fastlagt min stil lidt mere præcist, jeg startede lidt famlende ud i starten, men nu er jeg 110% fan af streetracer/cal-look stilen.

Oktober 2007 begyndte jeg så at skille bilen totalt af for at ville renovere den tiptop, og få lavet alle de underlige "svensker" løsninger om.

Jeg startede ud med at skille den helt af og sende karosse og bund afsted til sandblæser (STOOOOOOOOR fejl). Sandblæseren havde åbenbart en meget dårlig dag og bulede og strak næsten samtlige større pladedele, deriblandt bulede han to ekstremt fine rustfrie døre til ukendelighed (pladesmeden opgav at redde dem ved opretning).

Herefter røg bilen til pladesmeden og her fik jeg svejst det meste af karossen og bunden. Efter at jeg fik bilen tilbage fra pladesmeden fik jeg lavet det sidste pladearbejde færdigt og gik igang med at tilpasse skærme, døre, klapper osv. I forbindelse med svejsearbejdet brugte jeg meget tid og mange penge på at finde en del org. vw dele (bla. varmekanaler, kuglestykker osv.).

Jeg var desværre mere end almindeligt uheldig med en del ting vedr. pladearbejdet, bla. måtte jeg skære bagspidserne af igen og bore punktsvejsningerne ud til donkraftfæstet i bagspidsen (fabrikanten af bagspidserne havde revnet preseværktøjet til at lave dem med, og det blev først opdaget efter jeg henvendte mig fordi jeg ikke kunne få det til at passe sammen - men vi fandt en kompensation og alt er godt igen). Foruden bagspidserne brugte jeg også meget tid andre steder på karossen, men nu er jeg heldigvis rigtig godt tilfreds med resultatet.

Status PT er at jeg lige har malet bunden med 2K Epoxy, og efterfølgende 2K sort autolak (ral 9005). Jeg har påbegyndt monteringen af bunden.

Samtidig med det er vi igang med at spartle karossen før maleren kan give den lidt farve (pt. er bunden af karossen klargjort og har fået et lag 2K epoxy).

Der er lavet aftagelige motorrumshylder samt bagpanel, og bunden har også fået diverse forbedringer, men det kan også ses på billederne.

Sædestel, alle bolte osv., div beslag ophæng osv. - alt er blevet enten guld eller sølv galvansieret.

Dørene har fået 4 nye hængselstifter, og jeg har haft dørene monteret op med gummipakning, låseblik osv. monteret for at kunne rette dem helt perfekt til karossen.

Alle skærme, klapper og trinbrædder har været prøvemonteret og rettet til så det hele bare passer 110%.

Motor, Gearkasse, Interiør, Fælge, Farve osv. osv. kommer der meget mere info/billeder af senere.

her er lidt billeder af projektet indtil videre:

karosse_efter_svejs.jpg
bund_med_sealer.jpg
bund_nymalet_1.jpg
bund_nymalet_2.jpg
bund_nymalet_3.jpg
bund_nymalet_4.jpg
bund_nymalet_5.jpg
tilpasning.jpg
Karosse_med_epoxy_1.jpg
karosse_med_epoxy_2.jpg
karosse_med_epoxy_3.jpg
karosse_med_epoxy_4.jpg
karosse_med_epoxy_5.jpg
karosse_afsted_til_maler.jpg
bund_montering_1.jpg
bund_montering_2.jpg
bund_montering_3.jpg
bund_montering_4.jpg
bund_montering_5.jpg
bund_montering_6.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mark S Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvad med motor? 71x103?
Lækkert arbejde!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Mark S]Hvad med motor? 71x103?
Lækkert arbejde!


71x94... bliver bygget som en rigtig sej og stærk motor, så kan jeg smide den over i bussen når den engang er lavet - og så kan jeg jo altid bygge en screamer Type 1 motor til boblen ;-)

Motoren bliver bygget med køling, holdbarhed, pålidelighed som øverste prioriteter.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Retrobug Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Når du gør noget, Rasser, gør du det godt nok 110%... Der bliver sgu' aldrig sprunget over hvor gærdet er lavest.. RESPECT herfra !! Glæder mig meget til at se det færdige resultat ! Bliver ikke overrasket om det bliver noget i denne kaliber/kvalitet:

http://www.oldbug.com/diablogris.htm

(den pt lækreste VW i min verden)

M.



-------------------------------------------
I'm not impressed easily. Wow! A blue car!
IPhone: 25576904
(permalink) Mark S Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Men du solgte da dine 914-4 toppe gjorde du ikke? En 71x94 med en mild knast er skam også dejligt!
BTW. fuck hvor er den grum den vogn i linket!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Her er lidt billeder fra mit gearkasse projekt fra sidste år... desværre fik jeg strammet fjeder bøjlerne der holder rutebilerne i 3-4 gears skiftemuffen lidt for meget, så den fejl skal lige rettes inden den kommer på igen.
DSC00109.jpg
DSC00113.jpg
DSC00115.jpg
DSC00117.jpg
DSC00125.jpg
DSC00127.jpg
DSC00147.jpg
DSC00162.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Mark S]Men du solgte da dine 914-4 toppe gjorde du ikke? En 71x94 med en mild knast er skam også dejligt!

nej jeg havde 2 sæt ;-)
jeps. webcam 494
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mark S Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
[quote=Mark S]Men du solgte da dine 914-4 toppe gjorde du ikke? En 71x94 med en mild knast er skam også dejligt!


nej jeg havde 2 sæt ;-)
jeps. webcam 494
Ahhaa...
494 er lige lidt "vildere" end den jeg har valgt til min type 4 til min bus. Held og lykke med projektet fremover.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Retrobug skrev:
Når du gør noget, Rasser, gør du det godt nok 110%... Der bliver sgu' aldrig sprunget over hvor gærdet er lavest.. RESPECT herfra !! Glæder mig meget til at se det færdige resultat ! Bliver ikke overrasket om det bliver noget i denne kaliber/kvalitet:

http://www.oldbug.com/diablogris.htm

(den pt lækreste VW i min verden)

M.







jeps det er også min absolut all time favourite volkswagen ;-). Den bil er så sygeligt gennemført, og med sindsygt mange fine detaljer. Tror aldrig vi får en lignende bil at se.

Den bil er bygget lige efter min stil, og er uden tvivl en stor inspirationskilde for mange folkevognsejere.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Slot Member
Skrev for 16 years siden | | | |
.. Jeg ved meget lidt om gearkasser..

MEN hold K... Det ser djævlme godt ud ! :) ..

Hvad kaldes afstivningen på bagtøjet ? Der må være et fagudtryk..
Hvor har du købt det Rasser ?
-------------------------------------------
michaelslot@gmail.com
Tlf: 301 301 27
2x64' Type1 - 75' Safari - Puch Maxi 4Takt.
(permalink) Gregers Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Ja, det er noget af et projekt .. men det skrider da fremad .. det bliver bare rigtigt hyggeligt når du bliver færdig d.1 JUNI .... så skal vi ud og cruise sammen på stranden :-)

Gi den gas så din kone kan give mig den middag ....
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sl0t skrev:
.. Jeg ved meget lidt om gearkasser..

MEN hold K... Det ser djævlme godt ud ! :) ..

Hvad kaldes afstivningen på bagtøjet ? Der må være et fagudtryk..
Hvor har du købt det Rasser ?


Selve trianglen er en kopi af csp torque bars, bagerste motor ophæng er bare den alm. HD udgave, midterste ophæng er fra gene berg, selve gummi ophængene er gule rhino ophæng, og så kommer der urethan bøsninger i ude ved torsions dækslerne, røde koni støddæmpere. Det hele er lavet for at holde bagenden stiv, så hjulhop forhåbentligvis kan undgås.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
gregers skrev:
Ja, det er noget af et projekt .. men det skrider da fremad .. det bliver bare rigtigt hyggeligt når du bliver færdig d.1 JUNI .... så skal vi ud og cruise sammen på stranden :-)

Gi den gas så din kone kan give mig den middag ....


Haha det væddemål har jeg godt hørt om, og det har du så godt som tabt, for de sidste stumper såsom himmel lyddæmpning, kalesche osv. Kommer først hjem sammen med bussen sidst i maj. Jeg håber på august.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Gregers Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så må jeg vist hellere komme og lave resten for dig :-) ...
(permalink) Stodderkongen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
God stil Rasser, meget imponerende og flot arbejde. Det kan være vi andre også løfter røven på vognen og smider en stor led kværn i.. NOOT! Det ser skidegodt ud - keep up the good work! :)
-------------------------------------------
Lowering a bus is like a getting a boob job for a chick, always wishing you had gone bigger..
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
Det ser rigtig godt ud Rasser!
Du må ikke lave sådan en overskrift - jeg tænkte "ej nu rabler det for ham!" - troede et øjeblik at du virkelig havde opgivet så langt inde i forløbet og skrottet den. :wink:
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Mette skrev:
Det ser rigtig godt ud Rasser!
Du må ikke lave sådan en overskrift - jeg tænkte "ej nu rabler det for ham!" - troede et øjeblik at du virkelig havde opgivet så langt inde i forløbet og skrottet den. :wink:


haha, det var skrevet lidt med inspiration fra alle de gange folk har rodet rundt i renovering/renovation begreberne. Men bare rolig jeg er ikke gået kold, er superskruetændt lige for tiden.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |

Her er lidt billeder fra slibekabinen.

STOOOOOOOOR tak til Kim, STOOR tak!!

IMG_0017.jpg
IMG_0016.jpg
IMG_0019.jpg
IMG_0021.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Holm´s Garage Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fin gearkasse du har lavet Rasser, en skam man aldrig kommer til at se den...
Den bliver spændende at se når hele bilen bliver færdig....Holm
-------------------------------------------
56 Type 1 Judson, 58 Type 1 Okrasa, 64 Type 3 Variant
http://www.holmsgarage.com
Ragbugs(a)gmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Holm B C Hobro]Fin gearkasse du har lavet Rasser, en skam man aldrig kommer til at se den...
Den bliver spændende at se når hele bilen bliver færdig....Holm

Haha. Jeg tænkte nok der var en der ville kommentere det noget i den stil. Men jeg har det sådan at funktion har første prioritet, og når det så er opfyldt så kan man godt gejle sagerne lidt. Også selvom det måske tog lidt overhånd her ;-). Der er mange der kører rundt i sminkede lig med gammel slidt mekanik, så vil jeg hellere køre rundt i noget der ligner lort, men som bare virker 100!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kenny19821 Member
Skrev for 16 years siden | | | |
det ser sku godt ud det der
-------------------------------------------
Kenny
Vw T2 Early Bay Westy 1969
(permalink) TonniDK Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Utroligt flot arbejde. bliver helt skrivemålløs ;)

kan du ikke give adressen på sølv/guld galvaniserings stedet ? hjemmeside?
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Rasser skrev:
så vil jeg hellere køre rundt i noget der ligner lort, men som bare virker 100!


Hvis du vil køre i noget der ligner lort, så bliver du da nødt til at sælge denne VW, for det ser da utrolig godt ud.

Godt at se at du ikke "bare" fjerner rust og dårligt pladearbejde, men også bruger en masse tid på tilpasning.

Godt gået, og fedt med endnu en projekttråd.
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) Rasser Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Så er der flere billeder fra malerkabinen.

Den har først fået en omgang epoxy, og derefter en omgang filler (eller hvad nu end det er man kalder det).
Karosse_med_primer.jpg
Karosse_med_filler.jpg

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) crenne Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ser super godt ud rasser
-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland

Reply »

You must log in to post.