forbro spørgsmål
jeg har været til syn med min vw 1500 bobbel årgang 1970 og synsmanden mener den er for hård foran...
der sad nogle små støddæmper foran
,dem skiftede jeg ud med alm. gas støddæmper ,det hjalp lidt men ikke nok
forbroen er smallet måske cirka 2 tommer, har det noget at sige på hårdheden?
jeg har prøvet at justere på broen i midten,men det hjælper ikke ret meget...
[quote=aalkjær]
jeg har været til syn med min vw 1500 bobbel årgang 1970 og synsmanden mener den er for hård foran...
der sad nogle små støddæmper foran
,dem skiftede jeg ud med alm. gas støddæmper ,det hjalp lidt men ikke nok
forbroen er smallet måske cirka 2 tommer, har det noget at sige på hårdheden?
jeg har prøvet at justere på broen i midten,men det hjælper ikke ret meget...
Det siger jo sig selv at den bliver hårdere jo smaller den er! Prøv at tag en lineal på 10 cm og en på 30 cm, så vil du kunne vride den på 30 cm mere omkring sin egen akse end den på 10cm.
Håber du forstår hvad jeg mener, lidt svært at beskrive med ord ;)
Det hjælper ikke noget at justere på justerbeslagene
Mvh
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
okay jeg forstår...
men når du just
Så skal man jo eksperimentere med at f.eks. skære nogen af de smalle fjederblade over, så fjederen bliver blødere.
I første omgang skal du være sikker på at støddæmperen ikke begrænser fjedervejen. Hvis den ikke kan fjedre ud, med en kort dæmper, vil det jo virke som om den ikke kan fjedre. Det er ligemeget hvilken vej den ikke kan bevæge sig, det mærker lige tosset.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
1. har du smurt din forbro? En dårlig smurt forbro bliver stram og derfor hård.
2. hvis forbroen er hjemmebygget kan det være at beslagene sidder en smule skævt i forhold til bøsningerne i begge sider. Det vil betyder at den går stramt. Det kan tjekkes ved at pille spindlerne af (i begge sider) så armene ikke er forbundet. Her efter løsner du beslaget på midten - nu skal du let kunne flytte dine arme op og ned.
3. hvordan er forbroen når du har justeret den helt i top?
Jeg kører med korte støddæmpere og 4 cm smallet forbo og dropspindler - dem ganske ok uden at være en blød bajle som standard.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Det kan også være bøsningerne hvor bærearmene sidder i, der kan være for stramme så den ikke kan fjedre...
Prøv evt at justere lidt på beslaggene, du kan godt sætte dem så du belaster det ene sæt torsionsfjedre mere end det andet, det kunne måske godt hjælpe på affjedringen
-------------------------------------------
Type 1 Oval 1955 / Type 14 Ghia Kabriolet 1962
41791477
Lange skrev:
Det kan også være bøsningerne hvor bærearmene sidder i, der kan være for stramme så den ikke kan fjedre...
Prøv evt at justere lidt på beslaggene, du kan godt sætte dem så du belaster det ene sæt torsionsfjedre mere end det andet, det kunne måske godt hjælpe på affjedringen
Jeg holder på bøsningerne. af med bærearmene og check tolerancerne. få evt bøsningerne revet op så de passer med bærearmene. Den procedure laver vi på ALLE sænkningsforbroer vi samler. Så dur det.
T
det er en standart bemærkning på en bil der er for lav - at den har manglene affjedring - så har du været til syn uden at hæve den er det sikkert derfor
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
jeg har prøvet at justere på broen i midten,men det hjælper ikke ret meget...
Det burde hjælpe at hæve den, således at bærearmene peger nedad. For det er da den første betingelse for at den kan fjedre.
Husk på: hvis du kører med en bærearm der peger op ad og bilen skal fjedre, så skal hjulet både bevæge sig op ad OG en lille smule fremad..!
Prøv at forestille dig at når du kører i den, og der så kommer et bump. Hvor godt tror du det fjedrer...
Hvorimod peger bærearmene derimod lidt nedad, så skal hjulet når den fjedrer samtidig bevæge sig en smule tilbage.
Og det giver vel også sig selv, at det er når bærearmen peger en smule nedad at den har de bedste muligheder for at fjedre.
Det er jo det med torsionskrafterne (kraft x arm) som fjederen skal optage. Og her er "kraften" hjulets lodrette op og ned bevægelse, og "armen" selve bærearmen. Bærearmens længde er jo størst præcis når den er vinkelret på hjulets bevægelse, altså ca. i vandret position. Så derfor fjedrer den bedst når bærearmen bevæger sig på begge sider af vandret position.
Mvh.
Henrik.
så er jeg tilbage, kom til at spilde vand udover tastaturet.....
forbroen er smurt ind i fedt, igennem niplerne.
har prøvet at hæve svinet op og pille støddæmperne af,bærearmene køre fint nok op og ned, man kan mærke fjeren når man presser op i bærearmene og når jeg løsner justerene i midten, så køre de med op og ned , når jeg bevæger bærearmene....
har hævet bilen op og justerene i midten helt i top, så giver det meget lidt affjering..
men jeg tror sku at fjerene er for bløde og går i bund når den står almindeligt.....
har bestilt nye fjere ved bent og jeg vender tilbage for at se om det hjælper......,
går i bund ??? hehe - så har jeg hørt den også - en torsionsfjeder kan ikke gå i bund -
er det en uorginal forbro du har hjælper det ikke at skifte fjedre - sæt en org på der ikke er justerbar - så virker den som den skal ....
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
går i bund ??? hehe - så har jeg hørt den også - en torsionsfjeder kan ikke gå i bund -
er det en uorginal forbro du har hjælper det ikke at skifte fjedre - sæt en org på der ikke er justerbar - så virker den som den skal ....
jeg ved ikke om det er en uorginal forbro, men bærearmen går op til cirka vandret også kan de ikke komme længere op af...
hvor kan du se om det er en uorginal forbro,?
det er meget nemt en org virker og det gør de fleste uorg ikke
men med en rival kan de komme til det , men jeg forstår ikke helt dit problem - prøv at beskriv det lidt bedre med en længerer forklaring
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
det er meget nemt en org virker og det gør de fleste uorg ikke
men med en rival kan de komme til det , men jeg forstår ikke helt dit problem - prøv at beskriv det lidt bedre med en længerer forklaring
jo, den er for hård foran, jeg rodede med det og det virkede som om støddæmperne var forkorte,jeg skiftede til nogle standart støddæmper ,der var noget længere.. det hjalp meget lidt. det virker som om bærearmen kommer til et punkt også kan den ikke fjere mere...
på en buggy eller ? og en ny eller en gammel
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
på en buggy eller ? og en ny eller en gammel
nej en bobbel årgang 1970 nyere forbro
sænket eller org højde ?
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
sænket eller org højde ?
sænket
så hæv den - så kan den godt synes
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Bornholmer skrev:
så hæv den - så kan godt synes
tja men synsmand mener ikke den er lav, han mener den er for hård....
den er også rimelig hård,jeg kan ikke hæve den mere ,midt på ved justerene
svejst forbro eller fabriksfremstillet - er den sænket nu , og ikke kan hæves mere
er der jo noget galt .
så skift forbroen , eller skil den ad du har og mærk efter om der er noget der går stramt - for at gøre det skal du ha spindlerne af - og fjedrene ud , også samlet den igen uden fjedre og spindler - og mærk så efter om alt går let på den
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
SorenJ skrev:
2. hvis forbroen er hjemmebygget kan det være at beslagene sidder en smule skævt i forhold til bøsningerne i begge sider. Det vil betyder at den går stramt. Det kan tjekkes ved at pille spindlerne af (i begge sider) så armene ikke er forbundet. Her efter løsner du beslaget på midten - nu skal du let kunne flytte dine arme op og ned.
som alternativ til at teste det uden at afmontere fjedrerne.
-------------------------------------------
Ring: 28118212