Skivebremse problem! Gode ideer søges!
Hej Alle.
Jeg har et problem med mine skivebremser! Jeg kan ikke gennemskue hvad løsningen er på dette problem, derfor håber jeg at i kan give lidt tastatur assistance...
Opsætning:
20,64mm Hovedbremse cylinder (CSP til skivebremser) CSP nr:611 015 000
Skiver for: Ventilerede skiver fra CSP med 42mm stempler. CSP nr:498 000 5130L
Skiver bag: CSP bremseskive system, med kabelhåndbremse. CSP nr:598 168 5130L
Nye kobber rør samt slanger over alt, samt original bobbel bremsevæskebeholder.
Problemet er som følger:
Bremsepedalen kan trædes næsten helt i bund.
Ting som jeg har observeret:
Man kan ikke pumpe pedalen hård = ingen luft i systemet
Bilen bremser lige på bremsefelt - både for og bag - hver gang
Kører man på asfalt, og trykker hårdt på bremsepedalen, så blokerer den først på baghjulene!
Når man bremser, så kan man se at stemplet (foran) presser klodserne mod skiven, men når man slipper pedalen, så trækkes klodserne helt tilbage igen! dvs. at når man trykker på bremsen, så bruger man de første cm på pedalen, til at trykke klodserne ud til skiven, og først derefter begynder at bremse! Er det forståeligt?
Hvis man så fjerner klodserne og trykker stemplet lidt ud, monterer klodserne så de sidder helt ud mod skiven, så bremser den fint første og måske anden gang, derefter trækker den klodserne helt tilbage igen!
Hvis man sætter klemmetænger på bremseslangerne (foran), så er pedalen dejlig hård. Dvs. at problemmet ligger i det forste system! Vi har haft de foreste calibere adskilt, efterset og smurt, men desværre uden virkning!
Kan det værre hovedbresecylinderen som "suger" stemplerne med tilbage?
Er der noget jeg har overset?
På forhånd tak for hjælpen
René
Vender bremse kalibrene rigtigt?
Og hvad er det for en bil?
1 eller 2 udluftnings nibler pr kalibre?
-------------------------------------------
53834086
henrik.scharling(a)gmail.com
Scharling skrev:
Vender bremse kalibrene rigtigt?
Og hvad er det for en bil?
1 eller 2 udluftnings nibler pr kalibre?
Det ville osse være mit første spørgsmål.
T
Vender kaliberne rigtigt? - med udluftningsskruen øverst selvfølgelig - Det er med 1 udluftningsskrue pr. kaliber. Og bilen er en Speedster!
R
Er der forskel på de to udtag på hovedcylinderen. Altså om den forreste kreds sidder på det forreste udtag. Bare en tanke.
-------------------------------------------
En sort 1303 med fire mand bagefter....har jeg ikke set det i BT.
Der burde ikke være forskel, men foreste udtag sidder på forakslen.
R
Du skal have begrænset din bremse på baghjulene, så mere bremsekraft overføres til forhjulene. Har haft samme problem, og det hjalp at "drøvle" bagbemserne.
Citat: "Man kan ikke pumpe pedalen hård = ingen luft i systemet" Vrøvl. Du kan netop IKKE pumpe den HVIS der luft. Luft kan ikke klemmes sammen i et bremsesystem så det bliver "hårdt"
Citat: "Du skal have begrænset din bremse på baghjulene, så mere bremsekraft overføres til forhjulene. Har haft samme problem, og det hjalp at "drøvle" bagbemserne" Aah den tror jeg ikke på, du skal ikke forsøge at rode med en begrænser. Det har ikke noget med sagen at gøre.
Jeg havde engang et lignende problem og løste det ved at sætte en større hovedcyl. på. Fra LT-35 til oplysning.
MEN det viste sig at være fordi jeg havde monteret de bageste calibre VANDRET. Så kunne de ikke luftes ud. JOOH. Der kommer ikke luft ud, der kommer ren væske. Men det er fordi luften gemmer sig i en lomme og IKKE kommer med ud :)
Da jeg fik dem luftet ud, kunne jeg køre med den 20,6mm hovedcylinder. Det gælder jo om at køre med S
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hmmm. Det lyder som om at problemet er i forreste br-calibre. Jeg kan ikke mindes at hovedcylinderen skulle være skyld i at stemplerne i br.calibrene bliver trukket helt tilbage igen. Udluftningen i bremsvæskelåget skal være ok, ellers kan der stå en vacuumlomme i bremsevæskebeholderen og trække stemplerne i br.caliberne tilbage helt i bund, men det er nu vist mest en teoretist situation. Jeg går ud fra at hovedcylinderen er dimensioneret til br.caliberne også er der kun de forreste br.calibre tilbage. Stemplerne skal jo ikke gå helt retur når bremsetrykket slippes. Den frigang der laves i caliberne, gøres af de tætningsringe inde bag manchetten. Måske er de forkerte eller vender forkert. Mit gæt, de forreste br.calibre skal af igen for kontrol eller udskiftning.
Mange tak for jeres indput.
Jeg har prøvet lidt af hvert! Har bla. andet prøvet med nogle "slidte" klodser, for at se om den også trækker dem tilbage - det hjalp ikke! Så blev hovedbremsecylinderen skilt ad (2 gange) og der var det lille hul formodenligt tilstoppet fra produktionen, og nu bremser den umiddelbart fint. (skal lige have nogle flere prøveture)
R
Mit gæt ville være at fejlen ligger i din hovedbremse cylinder-der kan ikke løbe bremsevæske frit, fra beholderen til stemplerne, så når du slipper pedalen, så "suger" hovedcylinderen dine hjulcylindere tilbage, istedet for at fylde bremsevæske ind fra beholderen!
Gav det nogen mening?
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hmmm ! Har pedalen/trykstangen frigang i hovedcyl. ?
Hvad gjorde du ved det tilstoppede hul og hvad var det tilstoppet med ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
Citat: "Man kan ikke pumpe pedalen hård = ingen luft i systemet" Vrøvl. Du kan netop IKKE pumpe den HVIS der luft. Luft kan ikke klemmes sammen i et bremsesystem så det bliver "hårdt"
Citat: "Du skal have begrænset din bremse på baghjulene, så mere bremsekraft overføres til forhjulene. Har haft samme problem, og det hjalp at "drøvle" bagbemserne" Aah den tror jeg ikke på, du skal ikke forsøge at rode med en begrænser. Det har ikke noget med sagen at gøre.
Det kan godt være at det måske ikke er hele løsningen på problemet, men når man bruger skiver for OG bag skal du nedsætte bremsekraften på så let en bil i bag ellers går det galt en dag. Frank du vil da heller ikke godkende en bil der ved en prøvetur blokerede bremserne bagi længe før forbremserne tog fat ???
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
Ja. Pedalen har frigang, og stemplet kommer helt tilbage. Jeg kunne ikke se hvad hullet var stoppet med, men jeg kunne ikke se lys igennem hullet, det kunne jeg derimod på de andre. Jeg afisolerede en 2,5mm2 ledning, og brugte en af kobbertrådene til at prikke igennem. Det lykkedes først efter et par prik!
R
Næ man kan ikke godkende en bil der blokerer baghjulene først. Men en VW med hækmotor er ikke nogen lille let bil. Den er ret tung bagi og kan tåle en del bagbremse. Faktisk er der en del bremsekraft at hente ved at udnytte det. Montering af 19mm hjulcyl. bag. (Porsche 924)
Jeg har selv indkøbt 22mm. til min egen bil, til brug i bagenden.
Skivebremser bremser generelt ikke hårdere, bedre om du vil end tromler. Måske snarere tværtimod. Men de tåler bedre at blive brugt, at blive varme.
En bobbel med std. 1600 motor er smertegrænsen med tromler foran. 1-2 nedbremsninger fra 130 km/t. Så er det slut.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Frank_Andersen skrev:
1-2 nedbremsninger fra 130 km/t. Så er det slut.
og det lærer man lynhurtigt skulle jeg hilse og sige ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia