Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjælp: montering af afviservinger / retningsvisere

Tags:
No tags yet.

(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej VW-ejere.

Jeg søger lidt hjælp til montering af afviservinger på min VW 1200 '58.

Der er senere monteret blinklys og jeg har nu problemer med at komme tilbage til vingerne.

For det første kan jeg kun få den til at slå ud, blinke, slå ind, slå ud, blinke, slå ind etc-
Jeg formoder den skal være ude alt i mens den blinker og ikke så ud og ind hele tiden.

Jeg skal vel derfor trække nye ledninger, går jeg ud fra. Men hvor fra?

Noget helt andet er, at strømmen er slet ikke stærk nok til at slå den ud - den skal hjælpes op, men kan godt selv slå sig ned...

er det nogle der ved hvad jeg gør?
(permalink) Larsen fra mosen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
29684645
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
http://www.youtube.com/watch?v=n_etnypiI9g

de skal bare lyse og ikke blinke....se link. ellers skal de bygges lidt om hvis du vil have dem til at blinke. Spolen skal have konstant + når blinkarmen aktiveres. nu kender jeg ikke dit ledningsnet, men du har sikkert kun et blinkrelæ som får konstant + og videre ind i blinkkontakten- derved trækker relæet stel via pærerne og dermed blinker.

Den nemme løsning er at monterer et blinkrelæ til hver side og så skal det først sidde efter kontakten og afviservinger skal selvfølgelig monteres før relæet (men efter kontakten) så de får konstant + ved aktivering, og alt efter relæet blinker.

giver det mening????
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Andreas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nu ved jeg ikke præcis hvordan det er lavet på din 58´er, men du burde godt kunne bruges de nuværende ledninger (ab fabrik var der to ledninger til hver retningsviser). Da der er blevet monteret blinklys i stedet for retningsvisere, er disse blevet forbundet til blinkrelæet. Som du selv har erfaret, så kan man ikke bare uden videre montere retningsviserne igen.
Den lette løsning er at forbinde ledningen til retningsviserne uden om blinkrelæet, men for at gøre dette skal du have et ekstra blinkrelæ. I stedet for at have ét blinkrelæ monteret før blinkarmen (som originalt), skal der så monteres to blinkrelæer efter blinkarmen. På den måde har du både "blink" og "konstant" til rådighed når du aktiverer blinkarmen til enten venstre eller højre. "Blink" bruges så til de almindelige blinklys, og "konstant" bruges til retningsviserne...der ligger forresten et diagram et sted her på vwnettet. Vær opmærksom på at dette kan give en anmærkning ved syn, da din retningsvisere kun vil lyse konstant når de aktiveres.
Den "rigtige" metode er at få koblet et seperat ledning til retningsvisernes pærere, således at retningsviseren forbliver ude, samtidig med at pæren blinker.
Prøv at følge ledningerne i din bil, og dan dig et overblik over hvordan det er koblet sammen. De originale diagrammer kan findes på thesamba.com
Du skriver også at retningsviserne skal hjælpes på vej, men det er 99,9% sikkert ikke et elektrisk problem. Prøv at give de bevægelige dele på retningsviserne en gang WD40 sammen med en grundig gang motion...det plejer at hjælpe.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Andreas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der var Hendrixxx vist lidt hurtigere på tasterne...
Vil lige pointere igen, at det KAN give en anmærkning til syn hvis retningsvisene lyser konstant. Blinklys SKAL blinke...
Lige en ting mere. Når du kun har to pærer på blinkrelæet, så vil det blinke hurtigt som når en pære er sprunget. For at undgå dette kan du købe blinkrelæer i Biltema der ikke er belastningsafhængige.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis jeg skal have den til at lyse konstant skal jeg vel bare trække en positiv ledning fra blinkearmen (ved rattet) og derfra så til vingerne. Minus får den jo fra stel?.

Noget andet der gør forvrringen komplet er at der på vingerne er to klemmer til at skrue ledninger i. Men hvad bruger jeg dem til. Den ene er plus mens den for minus fra stel, hvad er så den sidste til?
(permalink) Andreas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den ene terminal er plus fra blinkarmen. Den anden giver plus til blink-indikatoren i speedometeret. Af samme grund skulle der gerne være to ledninger til hver retningsviser, så du behøver ikke trække nye ledninger...hvilket i øvrigt heller ikke er helt nemt.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nu ser jeg du bor i næstved og det e rjo dit held. Biltema sælger blinkrelæer uden fejlindikatorer på 180w. Det er dem jeg har brugt til min og det funker....de blinker i den hastighed de skal.

hvis din 58'er har den originale blinkkontakt går der 3 ledninger fra/til den. Der er en ledning der leder signalet ind i kontakten og 2 ledninger der leder signalet ud til hver side alt efter hvad side du blinker. Den ene ledning starter på konstant + og når blinkarmen aktiveres bliver signalet ledt videre til den side du nu blinker og derigennem trækker den stel (altså gennem pærerne) og relæet aktiveres. dvs det samme relæ leverer blink til begge sider.

Din løsning er at fjerne relæet, og sætte ledningen der føder relæet med konstant + til den ledning der går ind i kontakten.....altså tag begge kabelsko af relæet og sæt dem sammen. Så finder du de ledninger der går fra kontakten og ud til pærerne....mener de er sort/hvid og sort/grøn. et sted på ledningerne skal du monterer et relæ (et på hver)....relæet får nu konstant + efter kontakten så det vil sige at afviservingen skal monteres efter kontakten men før relæet...det gør at når du blinker til f.eks højre så slår afviservingen ud (for den får jo konstant +) og alt hvad der kommer efter relæet blinker....er det helt volapyk kan jeg tegne det som diagram i morgen. Det er ofte nemmere med en tegning
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
første billede er dem måde dit nuværende blinksystem formentlig er opbygget og det andet billede viser hvordan du gør når du skal have afviservinger integreret
DSCN0842.jpg
DSCN0843.jpg

-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Kas-per Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tusind tak for indsatsen. jeg ser på det i uges løb :)

Reply

You must log in to post.