Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Breatherbox?????

Tags:
No tags yet.

(permalink) Doller Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hej jeg ville lige høre lidt meninger omkring, hvor vidt man skal eller ikke skal bruge breatherbox på en tunet motor?????

Og hvor stor en sådan skal være hvis og hvis, og hvor mange steder motoren skal kunne ånde??????

MVH

Tomas



-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der er ikke nogen der har svaret, så nu prøver jeg:
Nej der burde ikke være brug for en "breatherbox" En breatherbox er jo opstået fra et krav i motorsport hvor man ikke vil have oliespild ud fra motorens krumtaphusudluftning.
Der kan jo altid komme lidt oliestøv og slam der sprøjter ud.
Det gør der også på en VW boxermotor. Det leder man op i luftfilteret på en std. motor. Det griser lidt , men det gør ikke noget når det alligevel er et oliebadsfilter.
Så har der været en tendens til at man bygger en breatherbox på en VW fordi den laver meget "underkompression" fordi de cylindersæt man har brugt har været af for dårlig kvalitet. Man har kørt med tændingsbanken ved høje omdr. som er svære at høre, overophedning, og mange andre ting, der gør at en motor smider olie ud.
Man har så fejlaktigt bygget denne breatherbox på nogen ekstra studser på ventildækslerne. Det har jeg også selv gjort. Men det er helt tosset. Ventildækslerne er helt fyldte med olie når man kører. Hvis motoren så skal ånde den vej ud, så blæser den olien ud. Og det kan ingen breatherbox i verden løse.
Det er et problem på en boxermotor, fordi den er flad og olien skal løbe tilbage gennem stødstangsrørene. Det går for langsomt. På en almindelig rækkemotor løber det lodret, det virker bedre.
Samtidig pumper en boxermotor en masse luft rundt i cylindrene, under stemplerne og det bliver ikke mindre med større stempler og flere omdr.
Det skal den have lov til, men den både puster og suger ud gennem krumtaphusudluftningen og det skal den have plads til. Denne luft er mættet med oliedamp/støv og det skal man forhindre kommer ud i motorrummet, det sviner. Og man vil heller ikke have det løber ud i naturen.
Hvis man ikke kører med det originale luftfilter og ikke vil bygge det på sine K&N filtre, fordi det sviner. Så skal man bygge en breatherbox på, men lufte ud til den fra krumtaphuset. Helst forrest, øverst hvor der er mindst olie ved acceleration.
Det gør Porsche også.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg vil tilføje, at grundregelen indenfor motorsport er, at boxen skal have samme volumen som motorens kubik. I "vores" Verden, og til gadebiler kan man nøjes med væsentligt mindre. 1,5 - 1,8 l. til en 2,3 l. type 1 en tilstrækkeligt. Men det er vigtigt at det totale kvadrat på afluftningen fra blokken er stort nok. På en højkomprimeret sur 2,3l. type 1 går jeg gerne op i 5/8 eller 3/4" slange istedet. For at få lufthastigheden ned, så olietågen kondenserer nemmere. Man kan osse bruge 2 - 3 alm ½" slanger. (Det er nemmere)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.