Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Er der nogen der ved noget om dette - vedr. LHD / RHD i sverige..?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Henriksen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kom lige til at diskutere et emne med nogle kollegaer, som jeg før har haft oppe at vende. Men uden at nogen har kunne give en forklaring.

Dengang i Sverige kørte man også i den "forkerte side" af vejen. Ligesom man bl.a. stadig gør i England og Australien.

Mine forældre har fortalt mig at de mener at det var engang sidst i 1960´erne at man på en nat, flyttede alle skiltede osv., og dermed skiftede til den "rigtige" side.

Men alligevel når man finder de gamle biler i Sverige fra 1950´erne osv., så sidder rattet jo altid i den rigtige side..

- hvorfor gør det det..?

Mvh. Henrik H.
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 16 years siden | | | |
Fordi de besluttede allerede i 50'erne at gå over til højrekørsel, og for at hele bilparken ikke skulle skiftes ud fra den ene dag til den anden!
Men du ser da også mange højre styrede biler fra 50'erne...
Og busser der er venstre styrede men med sidedøren i venstre side...

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) Kbmanden Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Nej, De lavede et langsomt skift i starten af 50'erne.. Mandag morgen i uge 42 (efterårs ferien) startede lastbilerne med at skifte side, og ugen efter i uge 43 fulgte personbilerne med...
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
[quote=Købmanden]Nej, De lavede et langsomt skift i starten af 50'erne.. Mandag morgen i uge 42 (efterårs ferien) startede lastbilerne med at skifte side, og ugen efter i uge 43 fulgte personbilerne med...

aldrig har der været så mange trafikuheld som iden skæbesvanger uge 42 i Sveriges historie
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det var søndag d. 3. september 1967 kl. 05:00
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg husker sidste år på bugrun, at der på stumpemarkedet var en kasse NOS lygteglas til splitbus, hvor der på et klistermærke med teksten "må ikke anvendes før efter den 3. september 1967".

Man skal ikke glemme at der sidste år i Sverige var et uheld fordi en gammel mand kørte i den forkerte side af vejen. Da han for 40 år siden sidst havde været i byen kørte man i den side....
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Henriksen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg har tidligere haft en 1952, som oprindeligt var importeret til Sverige. Og den har altid haft rattet i venstre side.

Så det vil altså sige at den har man kørt i fra 1952 til 1967, altså i 15 år, hvor man så har siddet i "den forkerte side"..?

Men altså fint nok - men synes bare at det er lidt underligt...
(permalink) Kbmanden Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Den er go nok.. Har lige talt med Vägverket.. Datoen holder, men det mærkelige er jo så at min 59'er for eksempel jo er venstrestyret, og Mille's 55'er er jo også venstrestyret... De må være købt i håbet om, engang i fremtiden, at være korrekt styret....

Eller også var det ikke noget man gik op i dengang? VV.se vidste det ikke.
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kan det have noget at gøre med at bilerne som var venstre styrede var billigere end de højrestyrede ?

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg ved ikke om prisen har spillet en rolle.
Det gælder jo også vogne af svensk oprindelse. De gamle Volvo og Saab, der kører i Sverige er også venstrestyrede.

Martin
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Der var nogle der fik travlt med at flytte dørene i busserne fra venstre til højre side. Ellers måtte folk løbe rundt om busserne for at komme ind og ud. Jeg mener at biler i Sverige altid har været venstrestyret. Det gør det osse mere spændende når der skal trækkes ud til overhaling. hehe (Har selv kørt højrestyret MG i danmark)
-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg mener at bilerne i sverige altid har været venstrestyret.
Længe før der var tanker om i hvilken side rattet skulle side var det mere tilfældigt placeret. Det kan man se på de tidligste biler. Faktisk er det sådan at Svenskerne kørte korrekt før. Dvs. Kusken sad i venstre side af hestevognen, og man kørte i venstre side af vejen når man mødte andre køretøjer. På den måde kunne kusken se hvor tæt han kunne køre på grøften uden at rulle der ned, og således kunne to modkørende vogne komme forbi hinanden.
Jeg vil udfra dette mene at vi og næsten den øvrige verden har flyttet bilerne over i højre side. Bilerne havde en svær start, men de endte jo med at måtte køre hurtigere end hestevogne. Derfor var det mere hendsigtsmæsigt at kusken ( chaufføren ) kunne se frem når der skulle overhales. Svenskerne derimod holdt fast i at køre i den " forkerte " side. Den stigende biltrafik, fik dog alligevel myndighederne til at se, der var et problem i det, hvorefter man i slut tredserne ændrede fra venstre til højre trafik over en nat i Sverige.
Dermed bliver spørgsmålet et andet. Hvornår flyttete hele verden rettet over i den anden side ?? Eller hvornår flyttede hele verden trafikken over i den anden side undtagen Englænderne ?? ( der jo ud fra det før skrevne alså har flyttet rattet... )
(permalink) Hans Røntved Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
Jeg mener at bilerne i sverige altid har været venstrestyret.
Længe før der var tanker om i hvilken side rattet skulle side var det mere tilfældigt placeret. Det kan man se på de tidligste biler. Faktisk er det sådan at Svenskerne kørte korrekt før. Dvs. Kusken sad i venstre side af hestevognen, og man kørte i venstre side af vejen når man mødte andre køretøjer. På den måde kunne kusken se hvor tæt han kunne køre på grøften uden at rulle der ned, og således kunne to modkørende vogne komme forbi hinanden.
Jeg vil udfra dette mene at vi og næsten den øvrige verden har flyttet bilerne over i højre side. Bilerne havde en svær start, men de endte jo med at måtte køre hurtigere end hestevogne. Derfor var det mere hendsigtsmæsigt at kusken ( chaufføren ) kunne se frem når der skulle overhales. Svenskerne derimod holdt fast i at køre i den " forkerte " side. Den stigende biltrafik, fik dog alligevel myndighederne til at se, der var et problem i det, hvorefter man i slut tredserne ændrede fra venstre til højre trafik over en nat i Sverige.
Dermed bliver spørgsmålet et andet. Hvornår flyttete hele verden rettet over i den anden side ?? Eller hvornår flyttede hele verden trafikken over i den anden side undtagen Englænderne ?? ( der jo ud fra det før skrevne alså har flyttet rattet... )


Hesten er rigtig, hestevognen forkert. Man red venstre om, så havde man sværet i sin højre hånd imod den forbipaserende
-------------------------------------------
Live your life so that when your feet hit the floor in the morning
the Devil says, Shit, he' awake
(permalink) lotus-jonas Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jep söndag d 3 september....meeeen det startede 04:50!!!det der startede kl 05:00 var de nye hastighedsregler som jo betöd at det nu ikke var lovligt med fri fart på motorvejen, men max 90km/tim. tänk sig at man d 2 september 1967 måtte köre hvad man ville på motorvejen i sverige.....jag kan da godt komme i tanker om et par biler fra 1967 som kunne väre sjove/farlige at köre på motorvjen med fri fart.

[quote=Thomas-Gearheads]Det var søndag d. 3. september 1967 kl. 05:00

(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fri fart havde vi i DK, da op i 70érne. Nu vil jeg ikke hænges op på det, men jeg mener da der var frifart, hvor intet andet var angivet helt op til 1974 eller der omkr. ? Eller er jeg helt ude i skoven der ??

Reply

You must log in to post.